Jotain uutta, vanhaa, lainattua ja violettia

Tampereen korkeakouluyhteisön digimentoritoiminnan toinen toimintavuosi käynnistettiin tammikuun viimeisenä päivänä pidetyssä tapaamisessa. Digimentoriverkosto täydentyi muutamalla uudella mentorilla ja nyt vuonna 2020 digityökalujen tarkoituksenmukaista käyttöä ja hyvien käytäntöjen jakamista pyrkii edistämään yhteensä 30 digimentoria. Kaikki Tampereen yliopiston tiedekunnat, kielikeskus ja TAMKin osaamisyksiköt ovat toiminnassa edustettuina.

Tutustumiskierroksella onnenpyörä (Wheeldecice) arpoi mentoreille kysymyksen, jolla mm. kartoitettiin odotuksia kevään tapaamisista ja käsiteltävistä teemoista.  Verkoston kerran kuussa pidettävissä tapaamisissa on tänäkin vuonna vaihtuva teema, johon liittyen pyydetään paikalle asiantuntijoita tai hankitaan vierailukohteita.

Tammikuun teemana tapaamisessa oli palautteet ja kyselyt. Vierailijaksi saimme Koulutus ja Oppiminen -yksiköstä Suvi Ikosen, joka oli kiinnostunut mentoreiden näkemyksistä erityisesti opintojaksopalautteen lisäksi kerättävistä palautteista ja kyselyistä.

Keskustelua käytiin seuraavien kysymysten kautta:

1. Minkälaista palautetta kerätään ja kyselyjä tehdään opintojakson aikana?
  2. Mitä ominaisuuksia tällainen palautteenkeruu edellyttää ohjelmalta?
  3. Mitä välineitä nyt käytätte palautteen keruuseen ja kyselyihin?
  4. Mitä tukea palautteen keruu tarvitsee?

Ensimmäisen kysymyksen vastaukset voidaan jakaa neljään luokkaan:

1. Laajemmat kyselyt: Yhtä opintojaksoa laajemmat palautekyselyt ja kohderyhmille kohdennetut kyselyt esim. toiminnan kehittämiseksi
  2. Ennakkotiedot: Ennen opintojaksoa tehtävät kyselyt, esim. ennakkotietojen tai ryhmäjaon selvittämiseksi
  3. Aktivointi ja välipalaute: Opintojakson aikana tehtävät kyselyn oppimisprosessin tukemiseksi tai opiskelijoiden aktivointi opetustapahtuman aikana
  4. Tutkimuskäyttö: Tutkimuskyselyt sekä opiskelijoiden että henkilökunnan tekemänä

Digimentoreiden käyttämistä palaute- ja kyselyohjelmista suosituimmiksi nousivat luonnollisesti organisaatiossa käytössä olevat ohjelmat, niin uudet, kuin vielä vanhojen organisaatioidenkin järjestelmät. Lisäksi erityisesti opetuksen aikaiseen aktivointiin ja osallistamiseen lueteltiin O365-palvelusta löytyvän Formsin lisäksi myös sosiaalisen median ohjelmia. Käyttötarkoitus vaikuttaa myös työkalulta edellytettyihin ominaisuuksiin: Aktivoinnissa ohjelmalta edellytetään erityisesti mobiilikäyttöä ja vastausten visuaalista esittämistapaa, kun taas tunnistautuminen ei siinä ole useinkaan välttämätöntä. Tutkimuskäyttöön tarkoitetuilta kyselytyökaluilta vaaditaan vahvaa tietoturvaa ja tietosuojaa, sekä tulosten analysoinnin tukea. Vinkkipankista löydät myös muutamia vinkkejä palautteen keruuseen ja aktivointiin.

Tammikuun tapaamiskerran teema toi hyvin esille digimentoriverkoston vahvuuden. Erilaisia näkemyksiä saadaan kattavasti ja monipuolisesti esille aiheesta kuin aiheesta, kun paikalla on edustus jokaisesta korkeakouluyhteisön tiedekunnasta ja osaamisyksiköstä. Mentoreiden toiveet ja kommentit otetaan huomioon, kun palautteenkeruutapoja ja -työkaluja kehitetään kevään aikana.

Vuoden ensimmäisessä tapaamisessa suunniteltiin kevään toimintaa. Vuoden 2020 digimentoritoiminnassa keskitytään erityisesti kahteen tavoitteeseen:
1. Vaikuttava digimentoritoiminta: Digimentoritoiminnalla on kanavat, joihin viedä tietoa toiminnasta sekä esiin nousseita asioita tiedoksi ja käsiteltäväksi. Digimentoritoiminnalla on kiinteä yhteys korkeakouluyhteisön muuhun kehittämiseen, toimijoihin ja sidosryhmiin.
2. Tavoitteellinen digimentoritoiminta: Toiminnalla on korkeakouluyhteisön tavoitteiden kanssa linjassa olevat ja mentoreiden omissa yhteisöissä jaetut tavoitteet, joiden toteutumista voidaan myös arvioida.

Ehkä otsikon mukaelma vanhasta hääonnen takaavasta sanonnasta tuo onnea myös digimentoritoiminnan  toiseen toimintavuoteen:

Toimintaan lainaamme aiempien digimentoriverkostojemme parhaimmat opit. Jatkamme viime vuonna havaituilla hyvillä toimintatavoilla pyrkien kuitenkin kehittämään ja uudistamaan toimintaamme edelleen sekä tukemaan toiminnalla korkeakouluyhteisömme jäseniä.

Suvi Junes

Kirjoittaja toimii Tampereen korkeakouluyhteisön digimentoritoiminnan koordinaattorina yhdessä Sanna Sintosen ja Jarmo Vihmalaakson kanssa.