Digiopetusuutisia 2/2023

Digiopetusuutisia 2/2023

Digiopetusuutisia -ajankohtaistiedote kokoaa yhteen opetusteknologiaan ja digiopetukseen liittyviä uutisia, tapahtumia, julkaisuja ja tutkimustietoa. Jos haluat uutiskirjeestä herätteen sähköpostiisi, käy antamassa sähköpostiosoitteesi lomakkeella.

 

Sisältö:

  • Esiselvitys opiskelijavalinnoista ja valintakokeista:Opiskelijavalintojen kehittäminen nyt ja tulevaisuudessa
  • Digivisio 2030 toimintasuunnitelma vuodelle 2023 on julkaistu
  • Kansallisen tutkimushankkeen ensituloksia suosituksineen: Digitalisaation vaikutus oppimistilanteisiin, oppimiseen ja oppimistuloksiin yläkouluissa
  • Tulevat tapahtumat, webinaarit ja tallenteet
    • Digivisio-webinaarit
    • ITK-webinaarit ja tallenteet
    • HOTHybridi-hanke: Teknologiailtapäivät ja tallenteet
    • Bett, 29-31.3.2023, London
    • ITK-konferenssi, 19-21.4.2023, Hämeenlinna
    • Korkeakoulupedagogiikan päivät – Pedaforum 2023, 6.-8.6.2023
    • EUNIS Congress, 14-16.6.2023, Vigo, Spain

 

Esiselvitys opiskelijavalinnoista ja valintakokeista: Opiskelijavalintojen kehittäminen nyt ja tulevaisuudessa

Vuoden 2022 aikana aloitetun selvitysprojektin tavoitteena on ennakoida ja saavuttaa näkymä siitä, miten korkeakoulujen opiskelijavalinnat ja valintakokeet muuttuvat kohti vuotta 2030 ja mitä toimenpiteitä se korkeakouluilta edellyttää. Osana selvitysprojektia on valmistunut esiselvitys valintojen ja valintakokeiden kehittämisen nykytilasta ja Digivisio-hankkeen mahdollisesta roolista tässä kehittämistyössä. Esiselvityksessä käydään läpi viime vuosina toteutetut opiskelijavalinta- ja valintakoeuudistukset, kuvataan ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen valintojen ja valintakokeiden nykytilanne sekä tarkastellaan käynnissä olevia kehittämishankkeita. Esiselvityksen ovat toteuttaneet Marko Borodavkin Metropolian ammattikorkeakoulusta ja Susanna Tarkiainen Helsingin yliopistosta.

Lue uutinen ja esiselvitys

 

Digivisio 2030 toimintasuunnitelma vuodelle 2023 on julkaistu

Digivisio 2030 –hankkeen vuoden 2023 toimintasuunnitelman tavoitteet keskittyvät voimakkaasti jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjottimen kehitystyön etenemiseen ja korkeakoulujen muutostyön edistymiseen.

Vuoden 2023 tärkeimpiä tavoitteita ovat tarjottimen kehitystyön ja pilotoinnin edistyminen julkaisusuunnitelman mukaisesti sekä hankkeen jatkovaiheen (2025-2028) suunnittelun käynnistäminen. Tavoitteena on, että vuoden aikana korkeakoulujen valmiudet ottaa käyttöön tarjottimen ensimmäinen versio kasvavat. Muutosjohtamisen ohjelma tukee korkeakouluja muutosmatkalla.

Lue lisää ja lataa toimintasuunnitelma

Katso myös: Digipedagogiikan vision esittelyvideo nyt katsottavissa!

Viime vuonna yhdessä työstetystä digipedagogiikan visiosta on valmistunut esittelyvideo. Videolla kerrotaan tiiviisti, millaisista elementeistä maailman paras digipedagogiikka syntyy ja miten sitä edistetään yhdessä. Video on nyt katsottavissa hankkeen YouTube-kanavalla kolmella kielellä.

 

Kansallisen tutkimushankkeen ensituloksia suosituksineen: Digitalisaation vaikutus oppimistilanteisiin, oppimiseen ja oppimistuloksiin yläkouluissa

Helsingin yliopiston ja Tampereen yliopiston yhteystyönä toteutetussa Digitalisaation vaikutus oppimistilanteisiin, oppimiseen ja oppimistuloksiin DigiVOO-tutkimuksessa tarkasteltiin digitalisaation vaikutusta oppimiseen, oppimistilanteisiin ja -tuloksiin. Tutkimusta varten kerättiin valtakunnallinen pitkittäisaineisto 7. – 9.-luokkalaisilta 83 koulusta eri puolilta Suomea vuosina 2021 ja 2022. Lisäksi hyödynnettiin kyselyaineistoja ja havainnointi- ja haastatteluaineistoja sekä aiemmissa tutkimuksissa kerättyjä aineistoja.

Suomalaisnuorten osaamistulosten heikkenemisen syyksi on ajoittain epäilty digitaalisten laitteiden tuloa kouluihin. Digitaalisten laitteiden käyttö ei kuitenkaan tutkimuksen mukaan heikentänyt oppilaiden oppimistuloksia ongelmanratkaisutehtävissä eikä matemaattisen ajattelun tehtävissä, vaan kyse oli digitaalisen teknologian kohdentamisesta oppimisessaan erilaisia haasteita kokeville oppilaille.

Opettajat kertoivat hyödyntävänsä digitaalista teknologiaa opetuksessaan erittäin vähän. Perustaitoja vaativaa digitaalista teknologiaa, esimerkiksi oppimispelejä, hyödynnettiin opetuksessa vain noin kerran kuussa. Digitaalisin välinein toteutetut oppitunnit olivat yleensä opettajan valmiiksi suunnittelemia, ja oppiminen kohdistui enimmäkseen tiedon kertaamiseen. Oppilaat olivat harvoin aktiivisia toimijoita digitaalisten välineiden hyödyntämisessä oppitunnilla. Oppituntihavainnointien perusteella digitaalisia laitteita ja ympäristöjä hyödyntävät oppimistilanteet eivät poikenneet merkittävästi ilman digitaalisia laitteita toteutetuista tilanteista.

Oppitunnin toteuttaminen digitaalisesti vaikutti kuitenkin pääosin myönteisesti oppituntikohtaiseen ryhmädynamiikkaan ja oppilaiden motivaatioon tunnilla.Oppitunnin digitaalisuus lisäsi oppitunnin kiinnostavuutta matematiikan oppiaineessa, äidinkielen oppiaineessa tunnin digitaalisuus lisäsi oppilaiden yrittämistä.

Lue julkaisutiedote

Raportti luettavissa verkossa

 

Tulevat tapahtumat, webinaarit ja tallenteet

 *Digivisio-webinaarit

Digivisio on kaikkien Suomen korkeakoulujen yhteinen hanke, joka avaa oppimisen kansalliset tietovarannot yksilön ja yhteiskunnan käyttöön. Webinaarit esittelevät hankkeen etenemistä. Digivisio-webinaareja järjestetään noin kerran kuukaudessa. Seuraava webinaari:

Kevään webinaarit

  • ti 28.2. klo 14.00-15.00
  • ti 14.3. klo 14.00-15.00 (in English)
  • to 30.3. klo 14.00-15.00
  • ti 18.4. klo 14.00-15.00
  • ti 23.5. klo 14.00-15.00
  • ma 19.6. klo 14.00-15.00

Aiempien webinaarien ja muiden tilaisuuksien tallenteet löydät Wiki-sivulta

Tarkemmat tiedot tapahtumista hankkeen sivuilta

 

*ITK-webinaarit ja tallenteet

ITK-webinaarit tarjoavat ennakkomaistiaisia ITK-konferenssin ohjelmasta. Webinaarit ovat kaikille avoimia ja maksuttomia.

Seuraavat webinaarit:

  • 28.2.2023
  • 7.3.2023
  • 14.3.2023
  • 28.3.2023
  • 5.4.2023

Tarkemmat kuvaukset webinaarien aiheista ja aiempien webinaarien tallenteet löydät konferenssin sivuilta

 

*#HOTHybridi-hanke: Teknologiailtapäivät ja tallenteet

#HOTHybridi – Hybridiopetuksen ja -työskentelyn taidot ja tavat -hankkeen teknologiailtapäivät esittelevät erilaisia teknisiä tapoja järjestää hybridiopetusta.

Seuraavat teknologiailtapäiväpidetään 22.3.2023.

Katso sivuilta tulevat teknologiailtapäivät ja tallenteet menneistä tapahtumista.

 

*Bett, 29-31.3.2023, London

Bett is back at ExCeL London for three days of inspiring content, networking and product discovery from our solution providers. The biggest Education Technology exhibition in the world, brings together Educators from across the entire education landscape and +600 innovative EdTech and resource solution providers.

Read more

 

*ITK-konferenssi, 19-21.4.2023, Hämeenlinna

Suomen suurin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa järjestetään Hämeenlinnassa Aulangolla 19.-21.4.2023 teemalla Oppimisen huikea ihanuus.

Sivut

 

*Korkeakoulupedagogiikan päivät – Pedaforum 2023, 6.-8.6.2023

Korkeakoulupedagogiikan päivät järjestetään 6.-8.6.2023 Tampereella Hervannassa. Tapahtuman teemana on Kohti kestävää korkeakoulupedagogiikan toimintakulttuuria. Tavoitteena on jakaa kokemuksia hyvistä käytännöistä ja tietoa korkeakoulupedagogisesta tutkimuksesta laadukkaan oppimisen edistämiseksi ja opetuksen kehittämiseksi.

Sivut

 

*EUNIS Congress, 14-16.6.2023, Vigo, Spain

The EUNIS 2023 Congress provides an ideal forum to present and publish the latest results of research, development, and deployment of information technology and systems for Higher Education Institutions.

Read more

 

 

 

Digiopetusuutiset-tiedotetta toimittaa Suvi Junes, suvi.junes(at)tuni.fi, Tampereen korkeakouluyhteisön tietohallinnosta