Digiopetusuutisia 3/2020

Digiopetusuutisia -ajankohtaistiedote kokoaa yhteen opetusteknologiaan ja digiopetukseen liittyviä uutisia, tapahtumia, julkaisuja ja tutkimustietoa. Jos haluat uutiskirjeestä herätteen sähköpostiisi, käy antamassa sähköpostiosoitteesi lomakkeella.

Sisältö:

• Julkaisu: Koskinen, M.I., Nakamura, R, Yli-Knuuttila, H. Tyrväinen, P.: Kohti oppimisen uutta ekosysteemiä
  • Julkaisu: SeOppi-lehti 1/2020
  • Etäopetuksen webinaareja, podcasteja, tallenteita ja ohjesivustoja
    • Microsoftin webinaareja
    • OPH: Ohjeita etäopetukseen
    • Digicampus: webinaareja saavutettavuus-aiheista
    • Fitech-hankkeen ohjeita ja materiaaleja
    • eAMK etäopetusta tukevat materiaalit
    • Kokemuksia etäopetuksesta -podcast
    • Vinkkipankki
  • Tulevia tapahtumia:
    • Pedaforum 20.–21.8.2020, Oulu
    • ITK 2020, 21.-23.9.2020, Hämeenlinna
    • Digibuusteri, 4.11.2020 Kokkola

eAMK -hankkeen tulokset on koottu yksiin kansiin Kohti oppimisen uutta ekosysteemiä -teokseen!

Luettavissa täällä

Julkaisu:  SeOppi-lehti 1/2020

SeOppi-lehden vuoden ensimmäinen numero on ilmestynyt. Lehden digitaaliseen versioon voit tutustua pdf-muodossa ja yksittäiset artikkelit löytyvät artikkelitietokannasta

Kaikki SeOppi-artikkelit

Webinaareja, podcasteja, tallenteita ja ohjesivustoja

*Microsoftin webinaareja

Microsoftin oppilaitostiimin webinaareja (mm. Teams) ja menneiden koulutusten tallenteita.

Lista webinaareista ja tallenteista

*OPH: Ohjeita etäopetukseen

OPH:n ohjesivuilla kerrotaan, miten poikkeukselliset opetusjärjestelyt saadaan käynnistettyä nyt syntyneessä tilanteessa, jossa ei ole ollut aikaa valmistautua asiaan ennalta.

OPH:n tukisivusto

*Digicampus: webinaareja saavutettavuus-aiheista

• 4. klo 10-11 Verkkokokousvälineet opetuksessa ja ohjauksessa – pedagogisia ja teknisiä näkökulmia saavutettavuuteen
  • 5. klo 10-11 Pdf-tiedostojen saavutettavuus
  • 5. klo 10-11 Video- ja äänitiedostojen saavutettavuus
  • 5. klo 12-13 Saavutettavuuden testaus

Sivuilla myös tallenteita menneistä webinaareista

*Fitech-hankkeen ohjeita ja materiaaleja

FITechin Verkko-oppimisen muotoilukirja ja Oppimismuotoilun työkalupakki ladattavissa sivuilla.

Miten päästä alkuun verkko-opetuksessa? Kuusi askelta nollasta verkkoon

*eAMK etäopetusta tukevat materiaalit

eAMK:n tukimateriaalia verkko-opintojaksojen tuottamiseen sekä opinto-ohjauksen tarjoamiseen digitaalisissa ympäristöissä.

Linkkilista

*Kokemuksia etäopetuksesta -podcast

Suomen eOppimiskeskus kerää kokemuksia ja ajatuksia etäopetuksen käynnistämisen jälkeen. Haastattelijana podcasteissa Leena Vainio.

Kuuntele podcastit täällä

*Vinkkipankki

Tampereen korkeakouluyhteisön digimentoritoiminnan tuottama Vinkkipankki -sivusto esittelee ja jakaa menetelmiä, hyviä käytäntöjä ja vinkkejä hyvistä työkaluista opetustyön tueksi.

Vinkkipankin vinkit luettavissa täällä

Tulevat tapahtumat

Pedaforum 20.–21.8.2020, Oulu

Tervetuloa Pedaforum-päiville Ouluun 20.–21.8.2020 Linnanmaan kampukselle!  Päivien teema on Pyörällä päästään – pilveen ja paikalle.  Päivien ohjelma rakentuu jatkuvan oppimisen, avoimen oppimisen ja digitalisaation sekä kampuskokemuksen, erilaisten oppimisympäristöjen, oppijoiden ja esteettömyyden ympärille.

ITK 2020, 21.-23.9.2020, Hämeenlinna

Suomen suurin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa järjestetään Hämeenlinnassa Aulangolla 30-vuotisjuhlien merkeissä.

Digibuusteri, 4.11.2020 Kokkola

Seminaaripäivän teemoja ovat tekoäly, robotiikka ja virtuaalitodellisuus.

Sivut

Digiopetusuutiset-tiedotetta toimittaa Suvi Junes, suvi.junes(at)tuni.fi, Tampereen korkeakouluyhteisön digimentoritoiminnan koordinaattori