Digiopetusuutisia 5/2020

Digiopetusuutisia -ajankohtaistiedote kokoaa yhteen opetusteknologiaan ja digiopetukseen liittyviä uutisia, tapahtumia, julkaisuja ja tutkimustietoa. Jos haluat uutiskirjeestä herätteen sähköpostiisi, käy antamassa sähköpostiosoitteesi lomakkeella.

Sisältö:

• Digin viemää! -päivä 1.6.2020: Kevään etätyöskentelyn satoa
  • Julkaisu: Digiajan peruskoulu II
  • Digivisio 2030 -hankkeen webinaari 10.6.2020
  • Webinaaritallenteita
  • Tulevia tapahtumia:
    • Pedaforum 20.–21.8.2020 (etänä)
    • ITK 2020, 21.-23.9.2020, Hämeenlinna
    • Digibuusteri, 4.11.2020 Kokkola

Digin viemää! -päivä 1.6.2020: Kevään etätyöskentelyn satoa

Tampereen korkeakouluyhteisön Digimentoriverkosto järjestää Digin viemää! -päivän ma 1.6.2020. Päivän aikana pysähdytään pohtimaan poikkeuksellista kevättä etätyöskentelyn ja etäopetuksen näkökulmista. HUOM: Tilaisuus on avoinna korkeakouluyhteisön jäsenille.

Digin viemää! -päivässä esiteltävänä on kahdeksan erilaista tapausta, jotka ovat esimerkkejä niistä moninaisista tavoista, joilla etätöitä ja –opetusta poikkeusaikana toteutettiin. Päivässä kuullaan minkälaisia ratkaisuja tehtiin, kun nopealla aikataululla siirryttiin kokonaan digityökalujen varaan, minkälaisia haasteita tuli eteen, miten niitä ratkottiin sekä mitä onnistumisia koettiin ja mitä kevään opeista kannattaa viedä mukana syksyyn.

Digin viemää! -päivä koostuu webinaareista, jotka pidetään klo 9-11 ja klo 13-15. Puhuja ja esiteltävä tapaus vaihtuu webinaareissa puolen tunnin välein, joten molemmissa webinaareissa esillä on neljä eri aihetta. Voit tulla mukaan milloin vain, ja poimia esityksistä itseäsi kiinnostavat tapaukset.

Lue tarkempi ohjelma ja osallistumisosoitteet intrasta

Julkaisu: Digiajan peruskoulu II

Selvitys on jatkoa Digiajan peruskoulu -hankkeelle 2016–2018. Sen tavoitteena oli luoda perustaa opetusalan ajantasaisen tutkimustiedon hyödyntämiselle valtionhallinnon päätöksenteossa, tiedolla johtamisessa ja toimintakäytännöissä. Tässä jatkohankkeessa selvitettiin, miten koulun digitalisaatio on edennyt koulun kehittämisen ja arjen toimintojen eri osa-alueilla.

Tulokset osoittavat digitalisaation edenneen kouluissa eri tahtiin. Toimintakäytännöissä ja niiden strategisessa edistämisessä on seurantavuosien aikana tapahtunut positiivista kehitystä. Opettajien tieto- viestintätekniikan osaamistason kehitys on ollut maltillista. Tutortoiminta hyvin järjestetyn täydennyskoulutuksen lisäksi on parantanut opettajien luottamusta omiin digitaitoihin. Oppilaiden jo alkujaan heikossa osaamistasossa ei nähty merkittäviä muutoksia tarkastelujakson aikana. Koulujen mahdollisuudet hyödyntää digitaalisia opetus- ja oppimismahdollisuuksia on hyvin erilaiset. Tämä yhdessä erilaisten toimintakulttuurien ja asenneympäristön kanssa asettaa lapset ja nuoret eriarvoiseen asemaan yhteiskunnassa, jatko-opinnoissa ja työelämässä tarvittavien digitaitojen ja niiden soveltamisen oppimiseen koulussa.

Lue julkaisu

Digivisio 2030 -hankkeen webinaari 10.6.2020

Suomen korkeakoulut ovat yhteistyössä käynnistäneet Digivisio 2030 -hankkeen. Sen tavoitteena on avata oppimisen kansalliset tietovarannot yksilön ja yhteiskunnan käyttöön ja nostaa siten Suomi jatkuvan ja joustavan oppimisen kärkimaaksi. Hanketta koordinoivat Aalto-yliopisto ja Metropolia Ammattikorkeakoulu.

Kutsumme kaikkia korkeakoulutuksen uudistumisesta ja oppimisen digitalisoitumisesta kiinnostuneita henkilöitä osallistumaan Digivisio 2030 -hankkeen webinaariin kuulemaan hankevalmistelun etenemisestä.

Tilaisuus pidetään keskiviikkona 10. kesäkuuta klo 09:00–10:00.

Ohjelma ja ilmoittautuminen (7.6. mennessä)

Webinaaritallenteita

Suomen eOppimiskeskuksen listaus hankkeidensa ja yhteistyökumppaneidensa pitämistä webinaareista.

Poimintoja alkuvuoden webinaareista

DigiCampus-hankkeen Esteettömyys ja saavutettavuus -osahankkeen webinaaritallenteita saavutettavuus aiheista

Webinaaritallenteet

ITK 2020 -konferenssin kevään webinaaritallenteet

Tallenteet YouTube-soittolistana

Microsoft oppilaitostiimin kevään webinaaritallenteet

Etäoppimisen webinaareja

Tulevat tapahtumat

Pedaforum 20.–21.8.2020

Tervetuloa Pedaforum-päiville 20.–21.8.2020!  Seminaari järjestetään Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun yhteistyönä. Seminaari on osallistujille maksuton ja se järjestetään verkkototeutuksena. Päivien teema on Pyörällä päästään – pilveen ja paikalle.

ITK 2020, 21.-23.9.2020, Hämeenlinna

Suomen suurin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa järjestetään Hämeenlinnassa Aulangolla 30-vuotisjuhlien merkeissä.

Digibuusteri, 4.11.2020 Kokkola

Seminaaripäivän teemoja ovat tekoäly, robotiikka ja virtuaalitodellisuus.

Sivut

Digiopetusuutiset-tiedotetta toimittaa Suvi Junes, suvi.junes(at)tuni.fi, Tampereen korkeakouluyhteisön digimentoritoiminnan koordinaattori