Digiopetusuutisia 6/2020

Digiopetusuutisia -ajankohtaistiedote kokoaa yhteen opetusteknologiaan ja digiopetukseen liittyviä uutisia, tapahtumia, julkaisuja ja tutkimustietoa. Jos haluat uutiskirjeestä herätteen sähköpostiisi, käy antamassa sähköpostiosoitteesi lomakkeella.

Sisältö:

• Julkaisu: Covid-19 ja ammattikorkeakoulu – etäopetukseen hyppääminen ja sen vaikutuksia opetukseen ja oppimiseen nyt ja tulevaisuudessa
  • Väitös: Oittinen, T.: Coordinating actions in and across interactional spaces in technology-mediated business meetings
  • Webinaaritallenteita
    • Futures Skills in a Volatile World
    • Digivisio 2030
  • Tulevia tapahtumia:
    • Pedaforum 20.–21.8.2020 (etänä)
    • ITK 2020, 21.-23.9.2020, Hämeenlinna
    • Digibuusteri, 4.11.2020 Kokkola

Julkaisussa ammattikorkeakoulun opettajat reflektoivat Covid-19 johdosta pakotettuun etäopetukseen siirtymisen kulkua ja sen mahdollisia vaikutuksia yleisesti ammattikorkeakoulutukseen sekä erityisesti omaan alaansa.

Lue julkaisu täältä

FM Tuire Oittisen väitöskirja ”Coordinating actions in and across interactional spaces in technology-mediated business meetings ” tarkastettiin Jyväskylän yliopistossa 12.6.2020.

Tuire Oittinen tutki väitöskirjassaan teknologiavälitteisiä kokouksia ja sitä, miten eri paikoissa olevat osallistujat koordinoivat toimintaansa puhutun ja kehollisen kielen keinoin. Tutkimus valottaa teknologian roolia vuorovaikutuksen etenemisessä ja sitä, kuinka se luo puitteet usean vuorovaikutustilan rakentamiseen samanaikaisesti. Tutkimuksessa pureuduttiin etenkin kokousten aloituksiin ja lopetukseen sekä sellaisiin hetkiin, jolloin teknologisella ympäristöllä on keskeinen rooli erilaisten ongelmien syntymisessä ja niistä neuvottelussa.

Analyysi osoittaa, että etäkokousten eteenpäin viemisessä puhutun kielen käytänteet ovat keskeisiä, mutta myös sillä on merkitystä, milloin ja miten puhuu, ja mitä muuta tekee samalla. Tulokset osoittavat, että osallistujat tekevät toiminnallaan näkyväksi ainakin kolme vuorovaikutustilaa: paikallisen tilan, yhteisen kokoustilan ja muut rinnakkaiset tilat. Sillä, miten ja milloin tiloihin orientoidutaan on myös seurauksensa.

Lue väitöstiedote

Väitöskirjan pysyvä osoite

Webinaaritallenteita

Futures Skills in a Volatile World

Koronakevät siirsi kesäkuisen Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen järjestyksessään 21. tulevaisuuskonferenssin ’Learning Futures – Futures of Learning’ uuteen ajankohtaan: 7.–9.6.2021. Tänä vuonna järjestetään kuitenkin virtuaalisesti kaksi teemaan liittyvää ennakkoseminaaria, joista ensimmäinen on 11.6.2020 ja toinen lokakuussa 2020.

Ensimmäisen  tapahtuman tallenne on julkaistu ja katsottavissa täällä

Digivisio 2030

Suomen korkeakoulut ovat yhteistyössä käynnistäneet Digivisio 2030 -hankkeen. Sen tavoitteena on avata oppimisen kansalliset tietovarannot yksilön ja yhteiskunnan käytöön ja nostaa siten Suomi jatkuvan ja joustavan oppimisen kärkimaaksi. Hanketta koordinoivat Aalto-yliopisto ja Metropolia Ammattikorkeakoulu.

Hankkeen esittelywebinaari on katsottavissa täällä

Tulevat tapahtumat

Pedaforum 20.–21.8.2020

Tervetuloa Pedaforum-päiville 20.–21.8.2020!  Seminaari järjestetään Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun yhteistyönä. Seminaari on osallistujille maksuton ja se järjestetään verkkototeutuksena. Päivien teema on Pyörällä päästään – pilveen ja paikalle.

ITK 2020, 21.-23.9.2020, Hämeenlinna

Suomen suurin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa järjestetään Hämeenlinnassa Aulangolla 30-vuotisjuhlien merkeissä.

Digibuusteri, 4.11.2020 Kokkola

Seminaaripäivän teemoja ovat tekoäly, robotiikka ja virtuaalitodellisuus.

Sivut

Seuraava uutiskirje ilmestyy elokuussa. Aurinkoista kesää!

Digiopetusuutiset-tiedotetta toimittaa Suvi Junes, suvi.junes(at)tuni.fi, Tampereen korkeakouluyhteisön digimentoritoiminnan koordinaattori