3D-tulostusta ja heijastimia laserleikkurilla

Kuvassa on punainen heijastava kukka.
Kuva: Sanna Sintonen

Maaliskuussa digimentorit keskustelivat 3D-tulostamisesta ja vierailivat digitaalisen valmistuksen oppimis- ja innovaatioympäristö FabLabissa Hervannassa.

Digimentorit kokoontuivat Hervannan kampukselle keskustelemaan digitaalisesta valmistuksesta. Kuulimme alustuksen TAMKin FieldLabista ja opiskelijaprojekteista 3D-tulostuksen saralla.  Pääsimme näkemään FieldLabin välineistöä ja tiloja Matterport-kuvauksen avulla. Yksi tuoreimmista FieldLabin opiskelijaprojekteista on taiteilija Janne Hokkasen yhteistyössä TAMKin opiskelijoiden kanssa toteuttama 3D-veistos Sammon uuteen kouluun. Teoksen aiheena on harmaalepän käpy.

Tapaamisen toisen puoliskon aiheena oli vierailu Hervannan kampuksella sijaitsevaan digitaalisen valmistuksen oppimis- ja innovaatioympäristö FabLabiin. FabLab on avoinna kaikille Tampereen korkeakouluyhteisön jäsenille niin opetuksen kuin tutkimuksen tarpeisiin. Osa digimentoreista oli jo aikaisemmin ehtinytkin tutustua FabLabin toimintaan. FabLab tekee yhteistyötä useiden opintojaksojen kanssa ja näihin mahtuu perinteisiä tekniikan aloja mutta myös esimerkiksi kasvatustieteiden koulutusta. Tiloissa on monipuoliset laitteet tietokoneohjatuista 3D-tulostimista brodeerauskoneisiin ja CNC-jyrsimiin. FabLabin henkilökunta korosti, että tärkeintä ei ole täydellinen lopputuotos, vaan itse prosessi: innovointi, kokeilu ja oppiminen.

Vierailun loppuhuipennuksena digimentorit saivat hieman askarrella tietokoneohjatun laserleikkurin parissa. Askartelun kipinä virisi yhdessä jos toisessakin digimentorissa, ja lopputuloksena syntyi hienoja heijastimia ja korvakoruja kotiin viemisiksi.

Valoisaa maaliskuuta toivottaen,

Leena Katto ja Maria Ilomäki