Digimentorit pikkujoulutunnelmissa

kuvituskuva

Digimentorit kokoontuivat joulukuun verkostotapaamiseen TAMKin pääkampuksen HyPedLabiin.

Vuodenvaihteen lähestyessä ja loppuvuoden kiireiden keskellä digimentorit kerääntyivät vuoden viimeiseen verkostotapaamiseen jouluisten makujen äärelle, ja olipa totutusti osa porukasta mukana linjoilla, kukin oman glögi- tai kahvimukinsa äärellä. Tällä kertaa mukana oli myös uusia innokkaita mentoreita tutustumassa verkoston jäseniin ja toimintaan.

Kuulimme tuoreita kuulumisia marraskuun lopulla Berliinissä järjestetyiltä Online Educa Berlin -päiviltä, joiden teema tänä vuonna oli Education in the Metaverse. Päivillä puhututti muun muassa opettajan muuttuva rooli ja sen mukaiset uudet osaamistarpeet, kuten fasilitointiosaaminen, analytiikka ja datan hyödyntäminen, Flexible Learning ja opiskelijoiden kannustaminen toimijuuteen oman oppimisen suhteen sekä tietenkin metaverse ja sen mahdollisuudet koulutuksessa.

Tämän jälkeen digimentorit pohtivat, mikä on kuluneen vuoden anti ja mitä vuodesta on jäänyt päällimmäisenä mieleen. Näistä muodostettiin sanapilvi, jonka tulokset ovat tässä alla.

Mitä vuodesta 2022 on jäänyt mieleen sanapilvi

Taaksepäin katsomisen jälkeen digimentorit suuntasivat ajatuksensa tulevaan ja ideoivat teemoja ensi vuoden yhteiselle tekemiselle. Tapaamisen epävirallisena pikkujouluosuutena pelasimme Blooket-alustalla jouluaiheista peliä ja kuten kaikissa hyvissä peleissä, myöskin tässä saattoi menestyä ryöväämällä pisteitä toisilta pelaajilta. Näin opimme, että joulun pakkasennätys mitattiin vuonna 1947 Sodankylässä (- 43 astetta) ja Harry Potter sai Tylypahkan rehtori Dumbledorelta ensimmäisenä oppilaitoksessa viettämänään jouluna lahjaksi näkymättömyysviitan.

Tapaamisen lopuksi tutustuimme vielä HyPedLabiin, joka on TAMKin pedagoginen hybriditila. Nimensä mukaisesti tila on suunniteltu hybridiopetusta varten. Kalustus on suunniteltu liikkuvaksi ja erilaisiin tarpeisiin taipuvaksi. Tilassa on kaksi samaan suuntaan sijoitettua tykkiä, hyvälaatuinen kattomikrofoni ja kääntöpääkamera. Lisäksi tilaan on sijoitettu kosketusnäyttö, johon myös kameran voi halutessaan suunnata hybridisessioita varten. Kokolattiamatto ja verho tuovat mukavaa ilmettä ja vaikuttavat erittäin positiivisesti tilan akustiikkaan. Käytännössä kattomikrofonien kanssa kanssa kokolattiamatto on melkein pakollinen, koska se vähentää äänten kimpoilua kovista pinnoista ja samalla estää myös ylimääräisten kolinoiden kuulumista mikrofonin välityksellä. HyPedLabin kautta olisi myös tarkoitus jatkossa pystyä lainaamaan opetukseen erilaisia digitarpeita pöllömikrofonista ja VR-laseista lähtien. Tällaisia joustaviin oppimistapahtumiin suunniteltuja tiloja kaivataan lisää.

Kiitos tästä vuodesta digimentoreille ja kaikille yhteistyökumppaneille!

Menestyksekästä uutta vuotta 2023 toivottaen,

Maria Ilomäki, Sanna Sintonen, Jarmo Vihmalaakso
digimentoritoiminnan koordinaattorit

 

Kuva: Tessa Rampersad, Unsplash