Toukokuu on ollut tiukkatahtinen kehittämiskuukausi digiasioissa. Tavoitteena oli, että lukukauden lopuksi esiteltäisiin syksyn opetukseen tulevat uudet ympäristöt ja työkalut ja opettajat pääsisivät tutustumaan uusiin palveluihin ja valmistelemaan opetustaan. Tähän tavoitteeseen päästiinkin eri palveluiden osalta: Uusi TUNI Moodle avattiin maanantaina. TUNI EXAM on koko yliopiston osalta käytössä ja uusi EXAM tenttitila avattiin myös keskustakampukselle. O365:n työkaluista TUNI Groupsin Education -työtila on nyt tilattavissa ja uudet videopalvelut, Zoom ja Panopto, kokeiltavana.
Uusista palveluista pidettyjen infojen ja koulutusten lisäksi digimentoreiden kautta on järjestetty myös tiedekuntakohtaisia tilaisuuksia, joissa on päästy keskustelemaan tarkemmin yhteisöä koskevista kysymyksistä. Digimentoritoiminnan keskeinen ajatus tiedekuntien ja koulutusyksiköiden tarpeiden huomioimisesta toteutuu hyvin näissä vierailuissa, joissa tilaisuuden rakenne on muokattu yhteisön toiveiden mukaan. Tiedekuntien tilaisuuksia pidetään lisää syksyllä ja vastaavia vierailuja pidetään myös TAMKilla.
Digimentoriverkoston toukokuun tapaamisessa digimentorit pääsivät jo ennakkoon tutustumaan uuteen TUNI Moodleen, joka korvaa korkeakouluyhteisön neljä nykyistä Moodlea siirtymäajan jälkeen. Jo pikaisessa mentoreiden testissä esiin nousi tärkeitä huomioita ja kehittämisehdotuksia. Harvoin palveluiden kehittäjillä on mahdollista saada kommentteja kerralla laajasti organisaation eri puolilta. Mentoriverkoston jäsenet edustavat niin monipuolisesti korkeakouluyhteisön eri koulusaloja, että esiin tulee väistämättä kattava otos erilaisia näkökulmia.
Toukokuun tapaaminen pidettiin Arvo-rakennuksessa Kaupin kampuksella, jossa saimme vierailla Taitokeskuksessa. Taitokeskus on simulaatiotila, jossa voidaan harjoitella todentuntuisissa oloissa esim. leikkauksia, ensiapua ja sairaanhoitoon liittyviä tilanteita sekä eri ammattiryhmien yhteistoimintaa. Henkittävien ja ”puhuvien” simulaationukkejen ja videotarkkailutilojen kautta voidaan tilanteita harjoitella, arvioida ja analysoida. Toiminnanjohtaja Nina Hutri-Kähönen esitteli tilaa ja kertoi turvallisen ja positiivisen tilanteen luomisen olevan tärkeää harjoiteltaessa. Taitokeskuksessa ei potilas koskaan kuole, ellei siitä ole erikseen sovittu. Kannustus on tärkeää ammatillisen itsetunnon löytämisessä ja harjoiteltaessa myös virheet ovat sallittuja. Simulaatiotilan todentuntuisuus vie mukanaan ja osallistujat tempautuvat mukaan oppimistilanteeseen oman roolinsa kautta. Teknologia tarjoaa tulevaisuudessa mahdollisuuksia vastaavaan uppoutumiseen ja aitojen tilanteiden simulointiin varmasti yhä useammalla tieteenalalla.
Toukokuun digimentoritapaaminen oli tämän kevään viimeinen ja toiminta jatkuu elokuussa. Silloin jatkamme verkostolla myös uusien palveluiden käytön tukemista. Digimentoriverkoston vinkkipankki kaipaa uusia vinkkejä kaikista uusista työkaluista. Myös TUNI Moodle sai digimentoriverkoston tukemana työkalujen ja toimintojen esittelyalueen. Moodle-opet -alueelle ovat tervetulleita kaikki opettajat tutustumaan Moodleen! Tapaamisessa ideoitiin syksylle toimintaa ja kehittämiskohteita myös mentoreiden omissa yhteisöissä.
Kuluneen kevään aikana helmikuussa käynnistynyt digimentoritoiminta on alkanut löytämään muotonsa. Kevät on sisältänyt lukuisia antoisia keskusteluja, tutustumisia uusiin ihmisiin, eri tieteenalojen erityiskysymyksiin ja tiloihin. Paljon paikallisliikennettä, mutta vielä enemmän tärkeitä kohtaamisia ja näkökulmien laajenemista.