Mitä on työhyvinvointi?
Työhyvinvoinnin ja työpahoinvoinnin ilmentymiä
Usein, kun puhumme työhyvinvoinnista, puhumme stressistä tai jaksamisesta.Tutkimuksissa aihetta lähestytään tarkkarajaisemmin. Puhutaan esimerkiksi työn imusta, työstressistä, työuupumuksesta, työhön leipääntymisestä tai kyllästymisestä, työholismista eli työriippuvuudesta tai työtyytyväisyydestä.
Työhyvinvoinnin kehittäjän on hyvä tuntea eri työhyvinvoinnin ilmentymät, jotta osaa tunnistaa niitä. Miten stressi näkyy vuorovaikutuksessa? Mistä voi tunnistaa työuupuvan?
Usein suhtautuminen työhön ja sen merkityksellisyyteen sekä omaan osaamiseen muuttuu, kun työhyvinvointi muuttuu. Myös vuorovaikutustyyli tai asennoituminen voivat muuttua. Jos mietit, voiko joku huonosti, ota asia ystävällisesti puheeksi, älä oleta, vaikka tunnusmerkit mielestäsi täyttyisivät.
Työhyvinvointiin liittyviä tunteita:
- Työstressiin – erityisesti liialliseen – voi liittyä ahdistavaksi koettua jännittyneisyyttä ja ärtymystä. Ylivirittyneisyys on usein niin fyysistä kuin psyykkistä. Niskajännitys voi olla stressiperäistä, mutta myös hermostuminen asiakaspalvelutilanteissa.
- Työuupumus tuntuu usein voimakkaana väsymyksenä ja uupumuksena. Ammatillinen itsetunto laskee ja kyynisyys usein lisääntyy. Työuupunut voi puhua omasta työstään ja osaamisestaan aiempaan kielteisemmin. Keskittyminen saattaa olla vaikeaa. Lisätietoa työuupumuksesta ja sen tunnistamisesta.
- Työhön leipääntymiseen yhdistyy kyllästyneisyyden, keskittymiskyvyttömyyden ja innottomuuden fiiliksiä.
- Työn imussa voidaan kokea innon, tarmokkuuden, ja inspiroitumisen tunteita. Työmotivaatio on korkealla.
- Työhönsä tyytyväinen kokee arkista perustyytyväisyyttä työhönsä.
Työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- Työhyvinvointiin vaikuttavat monet tekijät, kuten mm. työolot, yksilö, esimiestyö, työyhteisö, asiakas sekä organisaatio.
- Yksilön oma asenne, voimavarat ja ominaisuudet ovat nekin keskiössä.
- Lue työhyvinvoinnin perusteita myös Työn iloa ja imua–oppaasta (pdf)
Työhyvinvoinnin seurauksia
Työhyvinvoiva työntekijä on paikalla työpaikalla sekä myönteinen ja aikaansaava. Hän keskittyy ja nauttii työstään. Tästä syntyy työhyvinvoinnin taloudellinen lisäarvo. Työpahoinvoiva työntekijä on usein jännittynyt, kireä tai väsynyt. Keskittyminen on usein vaikeaa, samoin kuin rakentava vuorovaikutus. Työssä poissaoloja voi olla aiempaa enemmän. Työpahoinvoinnista voi syntyä monia välittömiä ja välillisiä kuluja.