Nappaa yleiskuva

Luo pikakuva työhyvinvoinnista

  • Työhyvinvointiin vaikuttavat monet tekijät, kuten työolot, yksilö, esimiestyö, asiakastyö ja työyhteisön toimivuus.
  • Yleiskuva-kyselyllä voit napata pikakuvan siitä, miten em. tekijät teillä toimivat. Tee Yleiskuvakysely
  • Tämän voit tehdä lyhyimmillään neljällä väittämällä.
  • Voit esittää kyselyn sisältämät väittämät paperisena tai sähköisenä kyselynä.
  • Voit käyttää väittämiä myös keskustelun herättäjänä esimerkiksi palaverin alussa tai kysy ne, vaikka kehityskeskustelussa.
  • Voit tehdä kyselytulosten pohjalta seuraavan kyselyn tai käynnistää heti kehittämisen.

Yleiskuvan nappaaminen ensiaskeleena

  • Valitkaa yhdessä tulosten pohjalta, haluatteko tutkia tarkemmin uudella kyselyllä esimerkiksi, sitä tekijää (esim. asiakastyö), josta
    saitte heikoimmat tulokset. Vai käynnistättekö kehittämisen heti eli pohditte parannuskeinoja yhdessä.
  • Entä, jos sittenkin keskittyisitte välillä siihen, mikä teillä jo toimii, ja pohtisitte, miten tätä hyvää saisi lisää…?

 

Tee Yleiskuva kysely!

  • Yleiskuva-kyselyn avulla selvität, miten työhyvinvoinnin tekijät toimivat teillä. 
  • Se voi olla ensimmäinen askel kohti kehittämistä tai siinä, mitä kysyt seuraavaksi.
  • Älä käytä kyselyä sellaisenaan/kokonaan vaan valitse siitä vain teille sopivat kysymykset.
  • Muokaa aina kyselyä – mielellään yhdessä työntekijöiden kanssa – teille sopivaksi.
  • Voit vaikka näyttää etukäteen kyselyt työntekijöille, ja he voivat äänestää, mitkä väittämät/kysymykset he haluaisivat sisällytettävän kyselyyn.
  • Jos teillä ei tehdä asiakastyötä, jätä pois asiakastyöhön liittyvät väittämät.
  • Voit katsoa lisäväittämiä ja ideoita uusiksi kysymyksiksi muista tämän sivuston kyselyistä.
  • Esimerkiksi Yksilö-osion fiiliksiä kuvaavat kysymykset voivat olla hyvä lisä.
  • Kerro vastaajille aina vähintäänkin, miksi kysely tehdään, ja mitä sillä tavoitellaan.
  • Kerro myös etukäteen, miten tuloksia käsitellään ja mitä niiden pohjalta tehdään.
  • Sopikaa mieluiten yhdessä, miten toimitte kyselyn ja tulosten kanssa.

Yleiskuva kyselypohja (pdf)

Hyvän kyselemisen/kyselyn periaatteita

 

Tulkitse tuloksia!

  • Yleiskuva-kyselyn perusteella voit nähdä, mitkä työhyvinvoinnin tekijät teillä ovat hyvässä, ja mitkä huonommassa kunnossa. Voitte sopia etukäteen esimerkiksi siten, että siihen osa-alueeseen, josta tulee matallimmat keskiarvot eli huonoimmat tulokset liittyen tehdään syventävä uusi kysely.
  • Huomioi myös se, mitkä asiat työntekijät näkevät eniten kehittämistä kaipaaviksi aihealueiksi.
  • Ethän ylitulkitse tuloksia. Esimerkiksi keskiarvotulokset eivät vielä kerro, mistä vastaukset johtuvat. Tästä pitää hankkia lisätietoa – ei tulkita tai olettaa. Älä kuormita itseäsi turhalla spekuloinnilla – vaan keskusteluta ja kysele asioista.

Käsittele tuloksia yhdessä!

  • Käsittele aina kyselyn tulokset vastaajien kanssa. Kyselytulosten käsittely motivoi vastaamaan myös jatkossa, ja on vastaajan oikeus saada palaute.
  • Usein on järkevä selittää tuloksia omasta näkökulmastasi, mutta älä selitä niitä ”pois”. Ne ovat työntekijöiden kokemuksia ja niitä ei ole syytä vähätellä, vaikka olisikin asiasta eri mieltä.
  • Hyödynnä tulosten käsittelyssä aiempia hyviä kokemuksiasi vastaavista purkuohjeista.
  • Suuntaa keskustelu vahvasti siihen, miten ongelmat voitaisiin ratkaista – ja miten tilanteen toivottaisiin olevan, kun se on kunnossa. Ongelmien syihin keskittyminen ei useinkaan auta luomaan keinoja parempaan tilanteeseen tai lisää toiveikkuutta siitä, että asioita voidaan muuttaa.

Kehitä työhyvinvointia!

  • Työhyvinvoinnin kehittäminen on työolojen- ja työtapojen laaja-alaista kehittämistä. Se voi kohdistua työoloihin, työmäärään, osaamisen kehittämiseen, vuorovaikutustapojen parantamiseen. Työtä kehittämällä voidaan lisätä työhyvinvointia.
  • Esimiehenä voit itse tehdä paljon: kehittää omaa johtamistyyliäsi, vuorovaikutustapojasi, perehdyttää paremmin tai muokata työoloja. Usein on kuitenkin järkevää, että työntekijät itse kehittävät työtään, ja sinä toimit tämän kehittämisprosessin ohjaajana. Yhdessä kehittämisen perusohje auttaa sinut alkuun.
  • Myös Työn iloa ja imua-opaskirjasta löytyy kehittämisideoita. Siellä kuvataan mm. Tavoitetähti-kehittämisprosessi.

Yhdessä kehittämisen perusohje

Seuraa edistystä!

  • Halutessasi voit toistaa kyselyn esimerkiksi pari kertaa vuodessa.
  • On hyvä keskustella yhdessä työntekijöiden kanssa, mikä on heidän mielestään hyvä toistoväli, ja mitä kyselemisellä tavoitellaan. Kyselyjä ei kannata tehdä kyselemisen vuoksi, ja jatkuva kyseleminen voi tympiä erityisesti, jos kyselyjen pohjalta ei tehdä mitään.
  • Voitte sopia, että teette tiettyjä muutoksia toimintaanne ja arvoitte sitten ikään kuin niiden vaikuttavuutta esimerkiksi muutaman kuukauden päästä uudella kyselyllä.