Yleiskuva-kysely
- Yleiskuva-kyselyn avulla selvität, miten työhyvinvoinnin tekijät toimivat teillä.
- Se voi olla ensimmäinen askel kohti kehittämistä tai siinä, mitä kysyt seuraavaksi.
- Älä käytä kyselyä sellaisenaan/kokonaan vaan valitse siitä vain teille sopivat kysymykset.
- Muokaa aina kyselyä – mielellään yhdessä työntekijöiden kanssa – teille sopivaksi.
- Voit vaikka näyttää etukäteen kyselyt työntekijöille, ja he voivat äänestää, mitkä väittämät/kysymykset he haluaisivat sisällytettävän kyselyyn.
- Jos teillä ei tehdä asiakastyötä, jätä pois asiakastyöhön liittyvät väittämät.
- Voit katsoa lisäväittämiä ja ideoita uusiksi kysymyksiksi muista tämän sivuston kyselyistä.
- Esimerkiksi Yksilö-osion fiiliksiä kuvaavat kysymykset voivat olla hyvä lisä.
- Kerro vastaajille aina vähintäänkin, miksi kysely tehdään, ja mitä sillä tavoitellaan.
- Kerro myös etukäteen, miten tuloksia käsitellään ja mitä niiden pohjalta tehdään.
- Sopikaa mieluiten yhdessä, miten toimitte kyselyn ja tulosten kanssa.
Yleiskuva-kysely
Työolot-kysely
- Työ-kyselyn avulla selvität, miten työolot tukevat teillä työhyvinvointia.
- Älä käytä kyselyä sellaisenaan.
- Kyselyä on tarkoitus muokata teille sopivaksi ennen käyttöä – mielellään yhdessä työntekijöiden kanssa.
- Jätä kyselystä pois väittämiä tai kysymyksiä, jotka eivät istu teille tai lisää teille olennaisia esimerkiksi työvälineisiin tai työympäristöön liittyviä kysymyksiä.
- Silmäile myös muita täällä sivustolla olevia kyselyjä. Niiden kysymystyypit soveltuvat moniin aiheisiin.
- Muista aina testata kyselyä etukäteen.
- Kerro vastaajille ainakin, miksi kysely tehdään, ja mitä sillä tavoitellaan. Kerro ennen vastaamista, miten ja kysymyksiä tullaan käsittelemään.
- Sopikaa yhdessä, miten usein kyselyä käytetään.
- Sopikaa yhdessä jo ennen kyselyä, miten tulokset käsitellään, ja onko jatketaanko kehittämisellä eteenpäin.
Työ-kysely
Yksilö: Työfiilis-kysely
- Työfiilis-kyselyn avulla voit seurata, millaisia tunnetiloja teillä on töissä.
- Älä käytä kyselyä sellaisenaan tai kerralla kokonaan.
- Muokkaa kyselystä juuri teille sopiva – mielellään yhdessä työntekijöiden kanssa.
- Kyselyyn, johon on voinut itse vaikuttaa, on mielekkäämpää vastata.
- Voit antaa työntekijöiden esimerkiksi äänestää haluamansa kysymykset.
- Jätä pois turhia väittämiä tai kysymyksiä tai lisää aiheita, joita puuttuu.
- Silmäile ja hae ideoita muista tämän sivuston kyselyistä. Niistä löytyy erilaisia kysymystyyppejä.
- Testaa kyselyä aina etukäteen – ainakin vastaamalla siihen itse.
- Kerro vastaajille ainakin, miksi kysely tehdään, ja mitä sillä tavoitellaan.
- Kerro etukäteen, miten tuloksia tullaan käsittelemään – mieluimmin sopikaa tästäkin yhdessä.
Työfiilis-kysely
Yhteisö: ilmapiiriin ja vuorovaikutukseen liittyvä kysely
- Yhteisö-kyselyn avulla selvität, millainen ilmapiiri teillä on, ja miten vuorovaikutus teillä sujuu.
- Älä käytä kyselyä sellaisenaan tai kokonaan, vaan muokkaa sitä – mieluiten yhdessä työntekijöiden kanssa.
- Voit jättää halutessasi kyselystä pois väittämiä tai kysymyksiä eli keskittyä joko ilmapiiriin tai vuorovaikutukseen.
- Kerro vastaajille etukäteen vähintään, miksi kysely tehdään, ja mitä sillä tavoitellaan.
- Kerro myös etukäteen, miten tuloksia käsitellään. Sopikaa mieluiten tästäkin yhdessä.
- Avointen kysymysten avulla saat tietoa siitä, miten ilmapiiriä ja vuorovaikutusta voitaisiin kehittää. Voi käyttää niitä myös keskustelun herättäjinä esimerkiksi kehittämispäivässä tai palaverissa.
Yhteisö-kysely
Esimiestyö-kysely
- Esimiestyö-kyselyn tavoitteena on selvittää, miten sinun ja työntekijöidesi välinen suhde toimii.
- Älä käytä kyselyä sellaisenaan tai kokonaan – vaan muokkaa aina siitä teille sopiva.
- Esimiestyö on henkilökohtainen asia, ja kyselyn tulokset voivat ihastuttaa tai vihastuttaa.
- Valitse kyselyajankohta siis huolella, jotta olet valmis siihen.
- Avoimista kysymyksistä voit suoraan poimia kehittämisideoita omaan esimiestyöhösi.
- Jätä kyselystä pois väittämiä tai kysymyksiä, jotka eivät sovi teille.
- Voitte valita työntekijöiden kanssa yhdessä, mitä sisällytätte kyselyyn, ja mitä ette.
- Testaa kyselyä aina etukäteen.
- Kerro vastaajille aina vähintään, miksi kysely tehdään, ja mitä sillä tavoitellaan.
- Kerro myös etukäteen, miten tuloksia käsitellään. Mieluummin sopikaa tästäkin yhdessä.
Esimiestyö-kysely
Asiakastyö-kysely
- Asiakastyö-kyselyllä selvität, miten asiakastyöhön suhtaudutaan, ja miten se tukee työhyvinvointia.
- Älä käytä kyselyä sellaisenaan vaan muokkaa sitä – mielellään yhdessä työntekijöiden kanssa – teille sopivaksi.
- Voit jättää kyselystä pois väittämiä tai kysymyksiä tai hakea ideoita muista kyselyistä uusiksi kysymyksiksi.
- Kerro vastaajille aina vähintäänkin, miksi kysely tehdään, ja mitä sillä tavoitellaan. Kerro myös etukäteen, miten tuloksia käsitellään.
- Mikäli haluat rajata kyselyn koskemaan esimerkiksi tiettyä asiakasryhmää (esim. lapset tai vanhemmat), voit muokata väittämiä sen suuntaisiksi tai täsmentää, ketä asiakasta , ja mitä työtä tarkoitetaan, sähköpostissa, jolla kutsut vastaajat vastaamaan.