Työhyvinvointikyselyt

Yleiskuva-kysely

  • Yleiskuva-kyselyn avulla selvität, miten työhyvinvoinnin tekijät toimivat teillä. 
  • Se voi olla ensimmäinen askel kohti kehittämistä tai siinä, mitä kysyt seuraavaksi.
  • Älä käytä kyselyä sellaisenaan/kokonaan vaan valitse siitä vain teille sopivat kysymykset.
  • Muokaa aina kyselyä – mielellään yhdessä työntekijöiden kanssa – teille sopivaksi.
  • Voit vaikka näyttää etukäteen kyselyt työntekijöille, ja he voivat äänestää, mitkä väittämät/kysymykset he haluaisivat sisällytettävän kyselyyn.
  • Jos teillä ei tehdä asiakastyötä, jätä pois asiakastyöhön liittyvät väittämät.
  • Voit katsoa lisäväittämiä ja ideoita uusiksi kysymyksiksi muista tämän sivuston kyselyistä.
  • Esimerkiksi Yksilö-osion fiiliksiä kuvaavat kysymykset voivat olla hyvä lisä.
  • Kerro vastaajille aina vähintäänkin, miksi kysely tehdään, ja mitä sillä tavoitellaan.
  • Kerro myös etukäteen, miten tuloksia käsitellään ja mitä niiden pohjalta tehdään.
  • Sopikaa mieluiten yhdessä, miten toimitte kyselyn ja tulosten kanssa.

Yleiskuva-kysely

 

Työolot-kysely

  • Työ-kyselyn avulla selvität, miten työolot tukevat teillä työhyvinvointia.
  • Älä käytä kyselyä sellaisenaan.
  • Kyselyä on tarkoitus muokata teille sopivaksi ennen käyttöä – mielellään yhdessä työntekijöiden kanssa.
  • Jätä kyselystä pois väittämiä tai kysymyksiä, jotka eivät istu teille tai lisää teille olennaisia esimerkiksi työvälineisiin tai työympäristöön liittyviä kysymyksiä.
  • Silmäile myös muita täällä sivustolla olevia kyselyjä. Niiden kysymystyypit soveltuvat moniin aiheisiin.
  • Muista aina testata kyselyä etukäteen.
  • Kerro vastaajille ainakin, miksi kysely tehdään, ja mitä sillä tavoitellaan. Kerro ennen vastaamista, miten ja kysymyksiä tullaan käsittelemään.
  • Sopikaa  yhdessä, miten usein kyselyä käytetään.
  • Sopikaa yhdessä jo ennen kyselyä, miten tulokset käsitellään, ja onko jatketaanko kehittämisellä eteenpäin.

Työ-kysely

Yksilö: Työfiilis-kysely

  • Työfiilis-kyselyn avulla voit seurata, millaisia tunnetiloja teillä on töissä.
  • Älä käytä kyselyä sellaisenaan tai kerralla kokonaan.
  • Muokkaa kyselystä juuri teille sopiva – mielellään yhdessä työntekijöiden kanssa.
  • Kyselyyn, johon on voinut itse vaikuttaa, on mielekkäämpää vastata.
  • Voit antaa työntekijöiden esimerkiksi äänestää haluamansa kysymykset.
  • Jätä pois turhia väittämiä tai kysymyksiä tai lisää aiheita, joita puuttuu.
  • Silmäile ja hae ideoita muista tämän sivuston kyselyistä. Niistä löytyy erilaisia kysymystyyppejä.
  • Testaa kyselyä aina etukäteen – ainakin vastaamalla siihen itse.
  • Kerro vastaajille ainakin, miksi kysely tehdään, ja mitä sillä tavoitellaan.
  • Kerro etukäteen, miten tuloksia tullaan käsittelemään – mieluimmin sopikaa tästäkin yhdessä.

Työfiilis-kysely

Yhteisö: ilmapiiriin ja vuorovaikutukseen liittyvä kysely

  • Yhteisö-kyselyn avulla selvität, millainen ilmapiiri teillä on, ja miten vuorovaikutus teillä sujuu.
  • Älä käytä kyselyä sellaisenaan tai kokonaan, vaan muokkaa sitä – mieluiten yhdessä työntekijöiden kanssa.
  • Voit jättää halutessasi kyselystä pois väittämiä tai kysymyksiä eli keskittyä joko ilmapiiriin tai vuorovaikutukseen.
  • Kerro vastaajille etukäteen vähintään, miksi kysely tehdään, ja mitä sillä tavoitellaan.
  • Kerro myös etukäteen, miten tuloksia käsitellään. Sopikaa mieluiten tästäkin yhdessä.
  • Avointen kysymysten avulla saat tietoa siitä, miten ilmapiiriä ja vuorovaikutusta voitaisiin kehittää. Voi käyttää niitä myös keskustelun herättäjinä esimerkiksi kehittämispäivässä tai palaverissa.

Yhteisö-kysely

Esimiestyö-kysely

  • Esimiestyö-kyselyn tavoitteena on selvittää, miten sinun ja työntekijöidesi välinen suhde toimii.
  • Älä käytä kyselyä sellaisenaan tai kokonaan – vaan muokkaa aina siitä teille sopiva.
  • Esimiestyö on henkilökohtainen asia, ja kyselyn tulokset voivat ihastuttaa tai vihastuttaa.
  • Valitse kyselyajankohta siis huolella, jotta olet valmis siihen.
  • Avoimista kysymyksistä voit suoraan poimia kehittämisideoita omaan esimiestyöhösi.
  • Jätä kyselystä pois väittämiä tai kysymyksiä, jotka eivät sovi teille.
  • Voitte valita työntekijöiden kanssa yhdessä, mitä sisällytätte kyselyyn, ja mitä ette.
  • Testaa kyselyä aina etukäteen.
  • Kerro vastaajille aina vähintään, miksi kysely tehdään, ja mitä sillä tavoitellaan.
  • Kerro myös etukäteen, miten tuloksia käsitellään. Mieluummin sopikaa tästäkin yhdessä.

Esimiestyö-kysely

Asiakastyö-kysely

  • Asiakastyö-kyselyllä selvität, miten asiakastyöhön suhtaudutaan, ja miten se tukee työhyvinvointia.
  • Älä käytä kyselyä sellaisenaan vaan muokkaa sitä – mielellään yhdessä työntekijöiden kanssa – teille sopivaksi.
  • Voit jättää  kyselystä pois väittämiä tai kysymyksiä tai hakea ideoita muista kyselyistä uusiksi kysymyksiksi.
  • Kerro vastaajille aina vähintäänkin, miksi kysely tehdään, ja mitä sillä tavoitellaan. Kerro myös etukäteen, miten tuloksia käsitellään.
  • Mikäli haluat rajata kyselyn koskemaan esimerkiksi tiettyä asiakasryhmää (esim. lapset tai vanhemmat), voit muokata väittämiä sen suuntaisiksi tai täsmentää, ketä asiakasta , ja mitä työtä tarkoitetaan, sähköpostissa, jolla kutsut vastaajat vastaamaan.

Asiakastyö-kysely