SIE-työpajat kutsuivat valmistavia yrityksiä tutustumaan suomalaisen teollisuuden uudistumiseen

Mieshenkilö pitää kädessään valkoista kypärää.

Sustainable Industry Ecosystem (SIE) -hanke järjesti viisi työpajaa, joissa pureuduttiin suomalaisen teollisuuden tulevaisuuteen. Sitä muovaavat teknologiset edistysaskeleet ja innovaatiot. Työpajoissa keskusteltiin erityisesti liiketoiminnan muutoksista ja vaatimuksista, joita suomalainen teollinen ympäristö kohtaa seuraavien 10-15 vuoden aikana.

SIE:n työpajat järjestettiin syyskuun lopulla 2021 lukuun ottamatta VTT:n elokuussa pitämää työpajaa. Järjestäjät toivovat, että työpajojen tuotokset voisivat toimia yhteisvaikutuksessa Sustainable Industry X (SIX) -vision kanssa. SIX on kansallinen aloite, jonka tavoitteena on luoda kansallinen visio ja tiekartta Suomen valmistavalle teollisuudelle

Viisi työpajaa käsitteli kattavasti eri näkökulmia

Kaikissa viidessä SIE-työpajassa rakenne oli sama. Keskustelut perustuivat vuorovaikutteisiin tehtäviin, joissa tarkasteltiin Suomen teollisuuden tulevaisuuden kannalta välttämättömiä toimintaympäristöjä, resursseja, tutkimusta ja kehitystä, valmiuksia ja taitoja vuosina 2025 ja 2035. Jokainen työpaja tutki edellä mainittuja näkökohtia eri näkökulmasta oman pääteemansa mukaan.

Tampereen yliopiston (TAU) työpajan teemana olivat robotiikka ja automatisointi/inhimilliset yhteistyönäkökohdat. Yksi tämän työpajan osallistujien korostamista kohdista oli robottien käytön odotettu lisääntyminen kaikilla valmistusasteilla. VTT:n järjestämä työpaja keskittyi yhteiskehittämiseen ja ekosysteemeihin. Osallistujat korostivat eri ekosysteemien asteittaista yhteistyötä ja niiden kansainvälistymistä.

Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK) sisällytti työpajaansa TKI-ympäristöjen ja koulutuksen teemat, kun taas Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto (LUT) keskittyi tietopohjaiseen palvelujen luomiseen teollisissa ekosysteemeissä.  Vaasan yliopiston työpajassa käsiteltiin energian kaksoissiirtymää.

Kaikilla viidellä työpajalla oli yhteinen tavoite: saada tietoa suomalaisen teollisuuden tulevaisuudesta tärkeimpien teknologisten edistysaskeleiden ja innovaatioiden muovaamana.

Lisätietoa SIX-aloitteesta SIX:n verkkosivuilla.

Alkuperäinen englanninkielinen teksti: Panagiota Kalpakidou, Tampereen yliopisto (käännös Hanna Ylli)
Kuva: Shutterstock