Vaasan yliopisto isännöi TULEVA- ja SIE-projektien yhteistä, älykkääseen logistiikkaan liittyvää työpajaa ja roadshow'ta

Henkilöitä tutustumassaVaasan yliopiston tutkimusympäristöön.
Osallistujat kiersivät tutustumassa Vaasan yliopiston Technobotnia-laboratoriossa. Kuva: Elina Huculak

Vaasan yliopisto järjesti TULEVA- ja SIE-hankkeiden yhteisen työpajan ja roadshow syksyn 2022 alkupuolella. Aiheena oli älykäs logistiikka.

Sekä sisä- että ulkotiloihin sopiva tarkkuuspaikannustekniikka on viime aikoina kehittynyt nopeasti, mikä tuo mukanaan tehokkaampia paikannusalgoritmeja ja uusia sovellusmahdollisuuksia. Kehitys on osa alan digitaalista läpimurtoa, joka tehostaa erityisesti älykkäitä logistiikkasovelluksia ja mahdollistaa liikkuvien työkoneiden entistä tarkemman toiminnan ja tehokkaamman autonomian.

TULEVA- ja SIE-konsortiot isännöivät teollisuuden toimijoiden ja tutkimusorganisaatioiden hybridiosallistujille suunnattua tilaisuutta. Tapahtuma tarjosi osallistuville paikannusteknologiayrityksille verkostoitumista ja yhteisiä hyödyntämismahdollisuuksia.

Yhteinen työpaja ja roadshow käynnistyi SIE-projektipäällikön Elina Huculakin ja TULEVA-projektijohtajan Petri Välisuon avauspuheenvuoroilla. Sen jälkeen SIE-tutkija, tohtori Ahm Shamsuzzoha keskusteli tarkkuuspaikannuksen merkityksestä toimitusketjussa ja logistiikan hallinnassa.

Ihmisiä luokkatilassa katsomassa esitystä.
Hybriditilaisuuden osallistujat kuulivat monipuolisia näkökulmia älykkäästä logistiikasta.

UBloxin Mårten Ström kertoi esityksessään tarkan GNSS:n elementeistä ja haasteista. Hän esitteli myös teknologiavertailun Bluetooth-tekniikan suunnanetsinnästä ja Bluetooth 5.1:n tulevaisuudesta. Muut Vaasan yliopiston demot käsittelivät tarkkaa, ulkotiloihin sopivaa satelliittipaikannusta sekä sisätilojen UWB-paikannusdemoja. Näitä esiteltiin korkeakoulun tutkimuskeskuksessa Technobothniassa.

Englanninkielinen teksti ja kuvat: Elina Huculak
Käännös: Hanna Ylli