Julius ja Petja TAMK Musiikkiteatterista loistavat Rakas Evan Hansen -musikaalin päärooleissa

Helsingin kaupunginteatterin suurella näyttämöllä on syyskuun lopusta pyörinyt musikaali Rakas Evan Hansen, jonka pääroolissa vuorottelevat TAMK Musiikin Julius Suominen ja Petja Pulkkinen. Musikaalin kantavina teemoina on kasvamisen vaikeus, itsensä löytämisen voima ja vanhemmuus. Tarinan keskellä on Evan Hansen, yksinäinen ja sosiaalisesti kömpelö lukiolainen, joka haluaisi löytää itsensä ja tulla nähdyksi. Iso tarina on paljolti Juliuksen ja Petjan harteilla, ja nuoret miehet ovat saaneet komeita arvosteluja suorituksistaan.

Molempien tie vei varusmiessoittokunnasta TAMKiin

Musiikki, näytteleminen ja tanssi on kuulunut 26-vuotiaan Juliuksen elämään aina. Hän päätyi Vaskivuoren musiikkilukion kautta Parolan varusmiessoittokuntaan viihdebändin solistiksi. Julius kuuli siellä Tampereen musiikkiteatterikoulutuksesta, ja hänen mielenkiintonsa heräsi. TAMKin ovet avautuivat Juliukselle vuonna -20, eli hänellä on edessään nyt viimeinen opiskeluvuosi. Helsingistä kotoisin oleva Julius on sanojensa mukaan viihtynyt Tampereella ja TAMKissa erittäin hyvin, musiikkiteatterikoulutuksessa yhdistyvät kaikki nuorukaista kiinnostavat asiat.

Petjan innostus musiikkiin ja teatteriin syttyi toden teolla Lappeenrannan Lyseon lukiossa, mistä käsin hän pääsi mukaan kaupunginteatterin kanssa tehtäviin musikaaleihin. Lukion jälkeen myös Petja päätyi samaiseen varusmiessoittokuntaan, jossa Julius soitti vuotta ylemmässä saapumiserässä. Armeijan jälkeen Petja opiskeli vuoden Jyväskylän konservatoriossa klassista laulua, ja vuonna -21 myös hän pääsi TAMKin musiikkiteatterilinjalle.

Kutsu koe-esiintymisiin oli iloinen yllätys

Evanin rooliin oli selkeät vaatimukset, korkea miesääni sekä nuori ikä, joten koe-esiintymisiin kutsuttiin rajaehdot täyttäviä ehdokkaita. Kutsu kolmivaiheisiin koe-esiintymisiin kilahti sekä Petjan että Juliuksen meiliin keväällä -22. Julius oletettavasti bongattiin ehdokkaaksi Songs For A New World -musikaalista, joka oli TAMK Musiikin ja MD Companyn yhteistuotanto. Petja taasen oli näyttänyt kykynsä ensimmäisenä opiskeluvuotenaan lastenmusikaali Rikkinäisessä puhelimessa sekä Suomalaisen Musiikkiteatterin Klubissa.

Musikaalin harjoitukset alkoivat tänä keväänä. Petja kertoo, että vaikka treenit olivat aluksi vain nelituntisia, se vaati yllättävästi voimia. Itseään peilasi roolihahmoon, ja teoksen raskaita teemoja käsitteli omassa elämässäänkin. Syksyllä päästiin sitten tositoimiin ja harjoitukset muuttuivat kaksiosaisiksi. Silloin päivät vaativat 100-prosenttisen keskittymisen, ja ajatuksiin ei mahtunut oikeastaan mitään muuta.

Musikaalin ohjaaja Kari Arffman ja muutkin työryhmän jäsenet olivat Petjalle ja Juliukselle uusia tuttavuuksia.

Meidät otettiin avosylin vastaan, ja harjoituskauden aikana koko tekijäporukka hitsautui yhteen. Kun tullaan näytöksiin Helsinkiin, niin jälleennäkeminen on aina yhtä mahtava. Toisaalta musikaalin aiheetkin kannustavat yhteydenpitämiseen ja lämpimiin ihmissuhteisiin. Ja vaikka aiheina on raskaita teemoja, musikaalin sanoma ja atmosfääri on kuitenkin toiveikas, kertoo Petja.

Kun esityksiä oli harjoiteltu hyvin ja koreografiaan oli tarkat säännöt, itse esityksiin oli turvallista lähteä. Tositoimiin päästessä hävisi ylimääräinen stressi, ja isolla lavalla esiintyminen on molemmista tuntunut luonnolliselta. Esitykset on jaettu puoliksi, joten kumpikin on näyttämöllä noin 30 kertaa. Se ei kummastakaan tunnu liian kuormittavalta, itse asiassa he olivat varautuneet suurempaankin määrään. Opiskelut on saatu pienillä kompromisseilla ja korvaustehtävillä nivottua sujuvasti harjoituksiin ja esityksiin.

Molemmat rentoutuvat vapaa-ajallaan tietokonepelaamisen äärellä. Tällä hetkellä pinnalla on League of Legends, eli lyhyesti LoL. Yleensäkin pelit, joissa on paljon virikkeitä ja tapahtumia, keventävät nuorten miesten mukaan fiilistä ja palauttavat mielen takasin arkeen.

Musikaalin teemat ja kauniit melodiat vetävät katsojia

Musikaali ei ole mikään glamouria tihkuva loistokas show, mutta siitä huolimatta ollut mm. Lontoossa erittäin suosittu. Myös Helsingissä alku on näyttänyt katsojamäärien valossa hyvin lupaavalta. Mikä on teoksen suosion salaisuus?

Uskoisin että rehellisyys. Näyttämöllä moni asia esitetään hyvin pelkistetysti. Teoksessa keskitytään dialogiin ja musiikkiin, joka on hyvin raikasta ja sisältää kauniita melodioita. Tietenkin musikaalin teemat, eli perhesuhteet, ulkopuolisuus, nuoruus ja kasvaminen ovat myös ajankohtaisia, tuumaa Petja.

Aikaisemmasta tuttavuudesta oli molempien mielestä paljon hyötyä harjoitusprosessiin lähdettäessä.

Olisi varmasti ollut erilaista, jos olisi ensin pitänyt tutustua aisapariin. Tutun kaverin kanssa oli helppo lähteä tekemään yhteistyötä, saatiin harjoitusprosessista enemmän irti. Ulkopuolelta toisen harjoituksia seuratessa tuli usein hyviä ideoita, joita sitten heiteltiin toiselle. Samoin röyhkeästi napattiin toisiltamme hyviä juttuja, nauraa Julius.

TAMK MusTe antaa monipuoliset eväät

Valmistumisensa jälkeen molemmat toivovat saavansa tehdä monipuolisesti alan töitä. Kun on palo esiintymiseen, niin on mahtavaa omata myös monipuoliset valmiudet hypätä mukaan erilaisiin produktioihin. TAMKin koulutuksen myötä on eväät moneen, on se sitten musiikkiteatteria, säveltämistä, laulua, ohjaamista tai laulunopettamista.

Nuoret miehet ovat huolissaan siitä, ohjataanko taidealoille riittävästi resursseja. Varsinkin musiikkiteatteri on ollut Suomessa nousussa jo useamman vuoden ajan, yleisö haluaa nähdä sitä yhä enemmän. Tulevaisuus näyttää koko alan kannalta valoisalta, kunhan rahoitus ja resurssit riittävät.

Vaikka TAMKin linja on aika nuori koulutus, niin tällä hetkellä olemme Suomen ainoa musiikkiteatterikorkeakoulu. Meidän taso vaikuttaa oikeasti koko Suomen musiikkiteatterin tasoon. Joten toivotaan, että linjaan satsataan täällä meillä TAMKissa ja nousujohteisuus jatkuu tulevaisuudessakin, painottaa Petja.