TAMK Musiikin harjoitusoppilastoiminta tarjoaa opetusta eri-ikäisille ja -tasoisille musiikin harrastajille

Harjoitusoppilastoiminnan avulla TAMKin musiikkipedagogiopiskelijat saavat tärkeää käytännön oppia opetustyöstä. Ensimmäisinä opiskeluvuosina opetetaan soittoharrastuksen alkutaipaleella olevia, opintojen edetessä myös oppilaiden osaamisen taso nousee. Harjoitusoppilastunneille ovat tervetulleita kaikki musiikin harrastajat, opetusta on tarjolla paitsi eri instrumenttien soittoon myös musiikin teoriaan.

Aikuisiällä harrastetaan elämäntilanteen ja omien resurssien mukaan

Marja-Leena Savisaari aloitti viulunsoiton alkeiden opiskelun TAMKilla musiikkipedagogiopiskelija Eevi Pietarisen oppilaana tammikuussa 2023. Harrastus on Marja-Leenalle siis uusi alueavaltaus, joskin viulun hän on omistanut jo nuoruudesta asti saatuaan soittimen ylioppilaslahjaksi. Tuohon aikaan Marja-Leena soitti aktiivisesti pianoa ja poikkihuilua konservatoriolla, mutta haaveili jousisoittimesta.

Marja-Leena opettaa TAMKilla sopimustekniikkaa ja törmäsi intrassa ilmoitukseen harjoitusoppilastoiminnasta. Nyt oli viimein oikea hetki tarttua nuoruudessa lahjaksi saatuun viuluun.

On aina antoisaa, kun oppii uutta. Opetus on laadukasta ja olen kokenut saavani todella paljon. Hintakin on erittäin kohtuullinen, sanoo Marja-Leena tyytyväisenä.

Marja-Leena kertoo, että viulussa haastavinta on jousen kanssa soittaminen. Jousikäsi erilaisine tekniikkoineen on aivan oma juttunsa, ja kun ei ole taustaa jousisoittimista, riittää haastetta jo pelkän jousen oikeaoppisessa otteessa.  Toisaalta on palkitsevaa, kun saa kulloisenkin kappaleen tai harjoituksen niin toimivaksi, että voi keskittyä vain kuuntelemaan viulun sointia. Viulussa on todella maaginen ja kaunis äänimaailma, joka koskettaa kuulijaa.

Yhteistyö Eevin kanssa on Marja-Leenan mukaan ollut sujuvaa ja mutkatonta. Eevi on avoin erilaisille ajatuksille ja hänen kanssaan voi yhdessä pohtia, miten soittamisen kulloistakin haastetta ratkottaisiin.

Eevi osaa tarjota juuri sopivissa paloissa haastetta ja uutta, niin että koko ajan huomaa kehittyvänsä. Hän on kannustava ja innokas opettaja, ja hän yhdistelee monipuolisesti omaa osaamistaan opettaessaan, Marja-Leena kehuu opettajaansa

Eevi on toisen vuoden musiikkipedagogiopiskelija, ja Marja-Leena on hänen ensimmäinen harjoitusoppilaansa TAMKilla. Eevi on kotoisin Lahdesta, ja kertoo viihtyneensä Tampereella ja TAMKissa erittäin hyvin.

Opiskelu on monipuolista, ei pelkkää pedagogiikkaa vaan myös instrumenttiopetusta sekä paljon erilaisia orkesteriproduktioita. Nämä harjoitusoppilastunnit on tärkeitä, niistä saa käytännön kokemusta opetustyöstä. Marja-Leenan kanssa meillä on sujunut tosi hyvin. On hienoa nähdä, miten toinen kehittyy ja saa onnistumisia ja voi itse olla auttamassa sekä vaikuttamassa kehitykseen, Eevi sanoo.

Syksyn päätteeksi suunnitteilla on viulun harjoitusoppilaiden yhteiskonsertti, Marja-Leena odottaa mielenkiinnolla mitä tuleman pitää. Musiikki on aina ollut Marja-Leenalle tärkeä harrastus ja voimavara elämässä. Aikuisiällä harrastaessa tavoite elää aina elämäntilanteen ja omien resurssien mukaan.

Ehkä tavoitteenani voisi olla jonain päivänä saada viulusta yksi soitin lisää sellaiseen rentoon jammailuun ja soitteluun yhdessä kavereiden kanssa, Marja-Leena haaveilee.

Nuoren soittajan into säilyy, kun opetus on vaihtelevaa

11-vuotia Sofia Hermans on harrastanut pianonsoittoa noin puolitoista vuotta. Hän oli kokeillut soittamista jo mummilassaan, mutta innostui harrastuksesta lisää tullessaan TAMKille harjoitusoppilaaksi. Syksystä lähtien hän on ollut musiikkipedagogiopiskelija Hilma Salon opissa.

Äiti googletti pianonopetusta Tampereella ja päätyi TAMKin sivuille. Tämä vaikutti hyvältä paikalta. Tänne on myös helppo tulla bussilla ja ratikalla, niin päätettiin aloittaa soittotunnit täällä, Sofia kertoo.

Opetusta on kerran viikossa, tunti kerrallaan. Sofian mukaan tunneilla tehdään paljon erilaisia juttuja, harjoitellaan asteikkoja ja sävellajeja sekä soitetaan yhdessä ja erikseen sekä eri tyylisiä kappaleita. Nyt harjoittelun alla on mm. Vuorenkuninkaan luolassa ja Kaksi kultakalaa. Sofian mielestä juuri tuntien vaihtelevuus on kivaa, soittamiseen ei silloin kyllästy. Nuottien lukeminen on kuulemma hankalinta, niiden seuraaminen on vielä aika hidasta. Mutta Hilma on opettanut Sofialle nuotteihin hyvät muistisäännöt, niiden avulla oikeat sävelet löytyvät helpommin.

Minä olen kyllä tykännyt käydä täällä tunneilla, en usko, että kyllästyn soittamiseen. On kiva, kun saa Hilmalta rehellisen mielipiteen. Ja Hilma ei ole liian tiukka, edetään sopivaan tahtiin eikä tarvitse stressata, Sofia juttelee.

Lukuvuoden aikana on mahdollista päästä harjoittelemaan soittamista myös yhdessä muiden harjoitusoppilaiden kanssa. Se hieman jännittää Sofiaa, mutta Hilma rauhoittelee, että omaa esiintymistä tullaan harjoittelemaan paljon. Esiintymiseen kannattaa suhtautua rennolla otteella ja musiikki edellä.

Hilma opiskelee TAMKilla musiikkipedagogiikka toista vuotta ja kehuu harjoitusoppilastoiminnan antavan paljon konkreettista oppia. Kaikkia eteentulevia kysymyksiä kun ei voi treenata kirjoista, tekemisen oppii parhaiten aidossa opetustilanteessa. Viime vuonna Hilmalla oli vielä nuorempi oppilas, opintojen edetessä myös opetettavien ikä ja taso nousee. Näin musiikkipedagogiopiskelijat saavat kokemusta eri-ikäisistä ja eritasoisista oppilaista. Harjoitustunneilla on usein mukana myös ohjaava opettaja, jolta saa palautetta ja vinkkejä, miten toimia kunkin oppilaan kanssa.

Sofian kanssa näyttää löytyneen nopeasti yhteinen sävel.

Sofia on tosi ahkera ja innokas oppilas, hän nappaa nopeasti kiinni ohjeista, kehuu Hilma oppilastaan.

Katso harjoitusoppilastoiminnan hinnasto ja lisätiedot.