Kaisa, klarinetti ja pedagogiopinnot

Kaisa Pihlajamäki opiskelee ensimmäistä vuotta musiikinteoriapedagogiksi. Kaisa on Tampereelta kotoisin, joten TAMK oli hänelle luonnollinen valinta opiskelupaikaksi.

Musiikin harrastamisen aloitin jo ihan pienenä, kun vanhemmat kannustivat minua aloittamaan soittoharrastuksen. Soittimekseni valitsin pianon. Kävin Pirkan Opiston musiikkiopistossa pianotunneilla, ja jonkin ajan kuluttua klarinetti tuli mukaan kuvioihin. Lukiossa minulle vahvistui tunne, että kyllä musiikki on se minun juttuni. Ja että haluan nimenomaan teoriaopettajaksi, Kaisa kertoo.

Piano oli pitkään Kaisan ykkössoitin. Suoritettuaan pianosta PT2:sen, sai pianon rinnalle valita kakkossoittimen. Kaisa halusi kokeilla jotain orkesterisoitinta, koska piano on kuitenkin aika yksinäinen soitin. Hän harjoitteli viulunsoittoa vuoden verran, mutta se ei oikein napannut. Sitten löytyi klarinetti ja sen pehmeään, laaja-alaiseen sointiin Kaisa tykästyi. Klarinetin ja Kaisan yhteinen matka on nyt jatkunut kuutisen vuotta.

Opettamaan päästiin jo ensimmäisenä syksynä

Ensimmäinen vuosi TAMKissa on vastannut Kaisan ennakko-odotuksia. Etenkin kaikki yhteisproduktiot, kuten Suor Angelica -ooppera ja joulukonsertti ovat olleet Kaisan mieleen. Niissä on tutustunut muihinkin soittajiin ja saanut kuvan siitä, millaista työtä orkesterissa soittaminen ja uuden teoksen harjoittelu oikeasti on.

Soitto- ja teoriatuntien lisäksi opiskeluun sisältyy paljon käytännön opetusharjoittelua. Heti syksyllä saatiin musiikin hahmotusaineiden alkeisryhmä ohjattavaksi.

Se oikeastaan vähän yllättikin, että heti tänne tultuamme päästiin opettamaan. Mutta eihän työtä muuten opi kuin opettamalla, Kaisa toteaa.

Suurin ero aikaisempaan opiskeluun on vapaammat aikataulut, eli koulu ei sido kahdeksasta neljään. Päivään jää tunteja myös instrumentin soiton harjoitteluun, ja omalle kehitykselle annetaan tilaa ja aikaa. Kaisan mukaan tukea saa matalalla kynnyksellä, jos tarvitsee apua tai neuvoja jossain asiassa.

Kysyntää riittää klarinetin soittajille

Tampereella on Kaisan mielestä paljon ryhmiä, joissa pääsee soittamaan ja musisoimaan. Hän itse soittaa Tampereen Salonkiorkesterissa ja PAHissa (Puhallinorkesteri Akateeminen Henkäys). Pirkkalan Puhallinorkesterissa hän soitti aikaisemmin, ja sieltäkin tulee edelleen kyselyjä, josko Kaisa pääsisi soittamaan klarinettia tai bassoklarinettia. Eli kysyntää klarinetin soittajille riittää.

Kaisa kehuu kotikaupunkiaan sen hyvistä kulkuyhteyksistä, kaikki oleelliset paikat koulusta Tampere-taloon on helposti saavutettavissa ratikan avulla. Hän elättelee ajatusta jäädä valmistumisensa jälkeenkin tekemään töitä Tampereelle.

Kaisa kannustaa kaikkia musiikkipedagogin tai musiikin opiskelusta yleensä kiinnostuneita rohkeasti tarttumaan tekoihin.

Lähdet vain tekemään ja heität ilmoille ideoita, saatat hetken päästä huomata, että ympärilläsi on mukava porukka, jonka kanssa soitat hienoja biisejä, Kaisa rohkaisee.