Kamarimusiikki tärkeässä roolissa TAMK Musiikissa

Kamarimusiikki on tärkeä osa TAMK Musiikin opetusta. Opetusta järjestetään lukuvuoden aikana viikoittain kaikille opiskelijoille.

Vuoden kohokohtana on kamarimusiikkiviikko, jolloin mukaan saadaan ulkopuolisia huippunimiä pitämään mestarikursseja opiskelijoille. Tämän vuoden mestarikurssilla vierailee Paavo Pohjola.

Kamarimusiikkiviikon aikana opetus on intensiivistä ja sen tarkoitus on tuoda lisämotivaatiota alan parhaiden osaajien opetuksen kautta. Haaveissa on, että viikko saadaan jatkossa näkymään enemmän myös Tampereen katukuvassa esimerkiksi kaikille avoimien konserttien myötä.

Kamarimusiikkitoiminta on vuoden mittaan aktiivista ja opetusta on mahdollisuus saada useammalta eri opettajalta, sillä opetus ei ole instrumenttisidonnaista. TAMK Musiikissa toimii hyvin monenlaisia kamarimusiikkiyhtyeitä. Kamarimusiikki perustuu vuorovaikutukseen ja se on olennainen osa muusikoksi kasvamista niin kommunikaation, tulkintojen kuin työmahdollisuuksienkin näkökulmasta.

Opettavaista on jo itse harjoittelu, sillä yhteisten musiikillisten näkemysten löytäminen tulkinnallisissa asioissa ei aina ole käytännössä helppoa. Musiikissa on monia tapoja toimia ja yhtye itse tekee itsestään toimivan, kun yhteen löytävät soittajat, joilla synkkaa. Lisäksi opintojen aikana tulee vastaan myös esiintymismahdollisuuksia, vaikkapa Tampere-talon Aulaklubilla tai yritysten tilaisuuksissa.

– Vain harvasta muusikosta tulee solisti, joten yhteismusisointia on tärkeä oppia monesta näkökulmasta, niin orkesteri- kuin kamarimusiikkipuolellakin. Kamarimusiikissa näen tärkeänä oman muusikkoidentiteetin yhteensovittamisen yhtyeen identiteettiin sekä repertuaarin perustuntemuksen. Myös kamarimusiikkikirjallisuuteen tutustutaan opintojen aikana, kertoo viulunsoiton lehtori Laura Vikman, joka on opettanut TAMKissa myös kamarimusiikkia vuodesta 2015. Hän toimii Radion sinfoniaorkesterissa äänenjohtajana.

Mitä on kamarimusiikki?

Kamarimusiikki on nimikkeenä syntynyt jo 1700-luvun puolivälissä, kun palatsien kamareissa soitettua intiimiä musiikkia alettiin kutsua tällä nimellä.

Kamarimusiikkiyhtyeessä on aina vähintään kaksi muusikkoa ja esitettävä musiikki on sävelletty sinfoniaorkesteria pienemmälle ryhmälle.

Teksti: Heli Antila