Kuorokonsertit käynnistyvät koronavuoden jälkeen vauhdilla

Kamarikuoro Näsi
Kamarikuoro Näsi toimii kuoronjohdon opiskelijoiden harjoituskuorona. Kuva: Virve Viita

TAMK Musiikin kuoronjohdon opiskelijoiden B-tutkinnot tuottavat syksyllä konsertteja niin Tampereelle, Jyväskylään kuin Turkuunkin.

Syksyn aikana kuoronjohdon B-tutkinnon suorittavat kolme kuoronjohtajaa, jotka jo toimivat aktiivisesti kuoronjohtajina eri puolilla Suomea. Tunnelmat eri kuorojen eteen astumisesta ja teosten harjottamisesta koronatauon jälkeen on tuntunut samalla loistavalle, mutta myös jännittävälle – niin johtajista kuin kuorolaisista. Kuoronjohtajat toteuttavat konsertit omien kuorojensa ja TAMK Musiikin harjoituskuorona toimivan Kamarikuoro Näsin kanssa.

Konserttien sarjan aloittaa Niklas Taanilan johtama Aurink jää toisse – Kolmen kuoron konsertti pe 1.10.2021 klo 19.30 Tampereen tuomiokirkossa. Kamarikuoro Näsi (Tre), Mieskuoro Euga (Hki) ja Mieskuoro Alvar (Jkylä) esittävät syksyn satoaan maksuttomassa, noin tunnin kestävässä konsertissa.

– On ollut vaikea palata kuoron eteen töihin ja rutiiniin pääseminen on ollut haastavaa, mutta on kyllä hieno fiilis päästä takaisin lavalle korontauon jälkeen, luonnehtii Taanila.

Viimeisestä keikasta on hänelläkin aikaa: edellisen kerran hän on johtanut konsertin vuonna 2019 ja pienemmän esiintymisen vuonna 2020. Tutkintokonserttia on korona-aikaan siirretty ensin huhtikuusta toukokuulle, ja siitä vielä syyskuulle, lopulta päätyen esitettäväksi 1.10.

– Musiikki ja kuorolaulu tuntuu hyvältä  ja musiikki tuntuu livenä aivan erilaiselle kuin ruudulta katseltuna.  Konsertti tarjoaa pientä sentimentaalisuutta, mutta sitäkin ilon ja onnen kautta näiden kappaleiden avulla, kuvailee Niklas konserttiaan.

Erityisesti konsertiltaan Taanila odottaa ensimmäistä kappaletta, joka on Pikavuoro Turkku -sarjan osa ”Aurink kunnas”,  jonka kautta palataan keikkailun tielle. Biisi on kolahtanut Niklakselle alusta saakka niin soinnillisesti, sävellyksellisesti kuin Heli Laaksosen sanoituksen osalta.

Marjukka Manner johtaa kaksi konserttia 30.-31.10.2021 Jyväskylässä ja Tampereella Musica-kuoron (Jkylä) ja Kamarikuoro Näsin kanssa.
– Olo on aika epätodellinen ja koko ajan on vähän varovainen sen kanssa, uskaltaako unelmoida, mutta nimenomaan nyt pitää unelmoida!  kuvailee Marjukka. On ihana päästä taas harjoittelemaan ja tekemään loppuhienontaa kohti konsertteja.

Marjukka Mannerin konserttia myös siirrettiin ja osaa ohjelmistosta on laulettu jo puolentoista vuoden ajan. Ohjelmistosta Marjukka nostaa esiin erityisesti Martinin kaksoiskuoromessun, jossa on hieno päästä yhdistämään Musican ja Näsin voimat, sillä kuorot ovat yhdessä enemmän kuin osiensa summa. Konsertissa hän pääsee myös tekemään oppi-isänsä Pekka Kostiaisen musiikkia niin Musican kuin Näsinkin kanssa.

Syksyn viimeisessä kuoronjohdon konserttissa Tommi Penttinen johtaa la 20.11.2021 Turun Sibelius-museossa konsertin, jonka teemana on ajankohtaisesti Epävarmuus. Konsertissa esiintyy jälleen kolme kuoroa: ÅSMA Allegro (Tku), mieskvartetti Kosteat Kosijat (Tku) ja Kamarikuoro Näsi (Tre).

Kuorolaulu kokoaa ihmiset yhteen  – myös koronan jälkeen

Kuoronjohdon lehtori Markus Yli-Jokipii määrittelee syksyn harjoitusprosessia opiskelijoillaan tiukaksi.
– On ollut monin paikoin vaikea syksy. Mutta on yksi vastaus kaikkeen yleiseen kohinaa. Se on kuorolaulu. Kuorolaulu on aina oikeassa perspektiivissä, kuorolaulu on ollut tuhat vuotta sitä, mitä kuorolaulu tulee olemaan seuraavat tuhat vuotta. Sen innovaatiot eivät hukkaa traditiota, se löytää yhteyden itseensä läpi tyylilajien ja aikakausien. Ja mikä parasta, se tuo ihmiset yhteen, kuvailee Yli-Jokipii.

Kutsummekin teidät kaikki kokoontumaan yhteen – terveysturvallisesti ja koronarajoitukset huomioiden. Nautitaan syksyn tuomista avauksista ja musiikista!