Pitkän linjan ammattilainen Dimas Ruiz Santos orkesterijohdon ja orkesterimusiikin opettajaksi TAMK Musiikkiin

TAMK Musiikki sai oboensoiton ja orkesterinjohdon opettajaksi vakuuttavan osaajan, kun Dimas Ruiz Santos aloitti helmikuun lopussa. Kysyttäessä hänen taustojaan ja aikaisempia toimenkuviaan Dimas varoittaa nauraen, että ”nyt tulee pitkä tarina”. Ja pitkä ja komea meriittilista se onkin, hitaan hämäläisen oli hieman vaikea pysyä perässä eteläeurooppalaisessa polveilevassa tarinassa.

Mutta lyhyesti tiivistettynä ennen muuttoaan Suomeen vuonna 2014 Dimas on mm. opettanut Espanjassa oboensoittoa, opiskellut orkesterinjohtamista ja valmistunut maisteriksi Madridissa sekä toiminut Madridin ja Göteborgin orkesteriakatemioissa. Suomessa hän oli ensin Kuopiossa oboistina, ja sitten Kymi Sinfoniettassa äänenjohtajana. Tampereen Filharmoniassa Dimas aloitti viime vuonna. Ja kaiken oheen on mahtunut paljon kursseja, oopperaa ja sinfonioita ulkomailla.

Kun kuulin että sain tämän paikan TAMKissa olin todella innoissani, koska tämä yhdistää kaikki minulle tärkeät asiat, eli kapellimestarin työt ja orkesterimusiikin sekä vielä akatemiatoiminnan, kertoo Dimas innostuneena.

Oboe tuli Dimasin instrumentiksi hieman sattuman kautta, alkuun hän oli huilisti kotikylänsä puhallinorkesterissa Espanjassa. Orkesterissa ei ollut oboeta lainkaan, ja kun Dimaksen perheeseen jostain saatiin käytetty oboe, hänet suostuteltiin aloittamaan sen soitto.

Oboen soittajista on Suomessa pulaa

Suomessa on Dimaksen mukaan todella hyviä oboen soittajia, mutta heitä saisi olla enemmän, sillä monesta puhallinorkesterista sellainen puuttuu. Kysyttäessä mikä oboen soittamisessa on hienoa ja mitä se vaatii, Dimas naurahtaa, että hienous riippuu siitä, miten hän sitä soittaa.

Oboen soitossa tärkeää on saada itselle sopiva suukappale, ja jokaisen oboistin tulisi osata rakentaa itselle sellainen. Mutta hieno soitinhan se on.

Dimas on siis toiminut oboen ja orkesterinjohtamisen opettajana Madridissa ja kuvailee itseään joustavaksi ja helposti lähestyttäväksi opettajaksi.

Ehkä olen vähän pehmo välillä, mutta parempi se kuin liian ankara. Yritän pitää opiskelun stressittömänä, niin että oppiminen tapahtuu ilon kautta, silloin uuden omaksuminen on aina helpompaa.

Hyvä orkesterinjohtaja taas on Dimasin mukaan sellainen, joka pystyy ”koskemaan ääneen” eli vaikuttamaan orkesterin sointiin. Täytyy osata löytää yhteinen päämäärä ja kommunikoida se soittajille, niin että soudetaan samaan suuntaan.

Orkesteriakatemia on loistava mahdollisuus

Dimas on nyt vuoden verran tutustunut Tampereen kaupunkiin ja pitää sitä elävänä, innovatiivisena kaupunkina, jossa kasvaa paljon uusia ideoita.

Täällä on positiivinen ote ja halu mennä koko ajan eteenpäin, uskalletaan etsiä uusia mahdollisuuksia. Sama fiilis on TAMKissakin, se on minusta hienoa. Ja orkesteriakatemia on aivan loistava mahdollisuus. Ilman sitä en itse olisi tässä tilanteessa, se vaikutti minun koko elämääni, Dimas kehuu TAMKin mahdollisuuksia.

Katso videolta Dimasin haastattelu.