Jussi otti Hannaan yhteyttä esitelläkseen kaksi mielessään pyörivää ideaa. Toinen aiheista oli Rikkomaton ja toinen musikaaliadaptio 1800-luvun näytelmästä. Hanna hienovaraisesti ohjasi Jussia tarttumaan omakohtaiseen ja mielenkiintoiseen Rikkomattomaan.
Jussi kertoi ideansa opiskelukaverilleen Aleksi Laukkoselle. Jussi muistaa Aleksin istahtaneen sängyn laidalle, katsoen tyhjyyteen ja löytäneensä tarinasta samaistumispintaa, vaikkei hänellä ollut vastaavia kokemuksia. Silloin Lukács tajusi, että tämä tarina voisi toimia laajallekin yleisölle. Anna-Maija Ihanderia Jussi pyysi teoksen käsikirjoittajaksi, Inna Tähkänen tuli mukaan siinä vaiheessa, kun materiaalia ryhdyttiin työstämään workshoppaamalla TAMKin opiskelijoiden kanssa. Prosessin aikana materiaali on kehittynyt sekä kirkastunut, ja nyt ollaan menossa kohti ensimmäistä kokonaisversiota TTT-klubilla Innan ohjaamana.
”Tämä ei siis ole varsinainen ensi-ilta, vaan kutsumme tätä ns. black box -versioksi. Esitys on pelkistetty ja siinä pelataan musiikin, tekstin ja liikkeen kanssa ilman lavasteita ja täyttä teatteritekniikkaa. Tästä keräämme yleisöpalautetta, jonka avulla viemme teosta eteenpäin kohti lopullista teatteriversiota”, Jussi linjaa.
TAMKin opiskelijoilla mahdollisuus osallistua teoksen luomiseen
Workshoppaaminen on menetelmä, jota käytetään Jussin mukaan paljon jenkeissä sekä briteissä. Siinä teos karkeasti sanottuna tuotteistetaan, eli kehitetään ja hiotaan näyttelijöiden avulla valmiiksi musikaaliksi. Jussi kertoo, että hänen alkuperäinen, hieman vuodattamallakin kirjoittama tarinansa on muuttunut matkan varrella paljonkin ja hyvä niin.
Anna-Maija on kokenut workshoppaamisen erinomaisena tapana kehittää musikaalia.
Emme olisi uskoneet, että se on Suomessa välttämättä mahdollista resurssien puitteissa. Keksittyämme, että yhteistyötä voisi tehdä TAMKin musateatterilinjan kanssa, koko hommaan tuli vielä lisää merkitystä. On mahtavaa tarjota opiskelijoille mahdollisuus osallistua uuden musikaalin luomiseen. Toivon, että tästä työskentelytavasta ja yhteistyökuviosta tulee pysyvämpikin osa musiikkiteatterin opiskelua, hehkuttaa Anna-Maija.
Rikkomaton käsittelee rankkojakin aiheita. Se kertoo kahden nuoren miehen rakkaustarinasta tiiviissä herätyskristillisessä yhteisössä, ulkopuolisuudesta sekä eheytyshoidoista, joita edelleen saatetaan harjoittaa Suomessa. Aihe on irrotettu Jussin henkilökohtaisesta tarinasta, mutta noudattelee pitkälti samoja kaavoja hänen omien kokemuksiensa kanssa. Jussi kertoo, että on ollut hienoa ja terapeuttistakin havaita, että tarina on matkan varrella muuttunut henkilökohtaisesta universaaliksi ja että musikaalista löytyy ihmisiä laajalti koskettavia inhimillisiä teemoja.
”Omakohtaisuus näyttäytyy teoksessa niin, että haluan tuoda valoa rankkoihin ja pimeisiin aiheisiin, jotka ovat suurelta yleisöltä piilossa. Musikaalin aiheista on viime vuosina keskusteltu yhteiskunnallisesti paljonkin, mutta herätyskristillisyyttä ja eheytyshoitoja ei tietääkseni ole käsitelty teatterin lavalla”, Jussi toteaa.
”Siellä missä on pimeyttä, tulee olla valoa”
Rakkaus ja esimerkiksi ulkopuolisuuden kokemus ovat tunteina universaaleja, joten vaikka tarina sinällään koskettaa vain marginaalisia ryhmiä, siitä voi löytää tarttumapintaa laajemmin. Jussi painottaa, että heidän tarkoituksensa ei ole julistaa, vaan kertoa tarinaa ja tuoda siihen tietty näkökulma katsojan tulkittavaksi. Mikä se kulma on, sitä Jussi ei vielä paljasta.
Jussi myös huomauttaa, että vaikka aiheet ovat rankkoja, itse musikaali ei ole synkkä ja ahdistava. Hän lainaa lausetta Julian Woolfordin kirjasta: Siellä missä on pimeyttä, tulee olla valoa. Jussin mielestä musikaali on itse asiassa hyvä keino käsitellä vaikeitakin aiheita. Se kertoo tarinaa samalla tavalla kuin tekstikin, mutta laulettuna ja sävellettynä vaikuttamisen keinoja on enemmän ja lopputulos resonoi kuulijassa eri tavalla.
Sovittajana ja kapellimestarina teoksessa toimiva Aleksi kertoo teoksen musiikin olevan kevyttä, monisävyistä ja popahtavaa, mutta selkeästi Lukácsen tyylistä. Myös Aleksi korostaa teoksen tärkeää sanomaa. Viime vuonna otsikoihin noussut ”Rikkomaton – kielletään eheytyshoidot” -kansalaisaloite korosti sitä, miten ajankohtaisen ja ison asian äärellä ollaan. Aleksi on iloinen siitä, että Rikkomaton-nimeä saadaan käyttää musikaalissa.
Esityksiä on vain neljä, joten kannattaa varmistaa oma paikka. Tämä on hieno mahdollisuus nähdä TAMKin upeiden opiskelijoiden esiintyvän sekä kokea musikaali tässä vaiheessa, mainostaa Jussi.
TAMKista saadu opiskelukaverit ovat suuri voimavara
Jussi, Aleksi ja Anna-Maija kertovat saaneensa TAMKin musiikkiteatterilinjalta hyvä eväät uralleen ja vahvan osaamisen monella osa-alueella. Jussi valmistui vuonna 2021, ja on ollut siitä lähtien Vaasan kaupunginteatterissa West Side Storyssä Tonyn roolissa sekä tämän kauden kiinnityksellä Seinäjoen kaupunginteatterissa. Aleksi sai koulutuksesta mm. pianonsoiton, kuoron- ja orkesterinjohdon perustekniikat, pedagogiikan taitoja sekä laajat yhteistyöverkostot. Anna-Maijalle suurin TAMKista saatu voimavara on opiskelukaverit.
”On ihan uskomattoman onnekasta, että saan tehdä tätä Rikkomaton-projektia kollegojen kanssa, jotka tunnen jo opiskeluajoilta. Opiskellessa paitsi löysi tulevia ja nykyisiä yhteistyökumppaneita, myös näki monenlaisia tapoja toteuttaa luovuutta ja musiikkiteatteria opiskelukavereiden työskentelyä seuratessa. Opiskeluaika on hyvä mahdollisuus kokeilla kaikenlaista, sillä on ennen kaikkea itsestä kiinni löytää oma polku ja lähteä sitä kohti”, Anna-Maija opastaa.
Myös Jussi korostaa oman äänen löytämisen tärkeyttä, on se sitten säveltäminen, esiintyminen tai ohjaaminen.
Kyllä tähän ammattiin saa Suomessa parhaat eväät TAMKista. Pääsykokeissa muista vain näyttää oma persoonasi, mikä on vahvuutesi ja oma tapasi olla, koska se on taiteessa kiinnostavaa. Tänne hakiessa ei missään nimessä tarvitse olla valmis, mutta jos voi olla oma itsensä, niin se vie pitkälle.
Rikkomaton-musikaali, TTT-Klubi
Esitykset 19.3., 20.3., 27.3. ja 28.3.