TAMKin musiikinopetus tukee orkesterimuusikoksi kasvamista

Heidi Kuula on valmistunut Sibelius-Akatemiasta ja täydentänyt opintojaan Berliinissä. Ennen Tampereelle tuloa hän toimi II viulunsoittajana Helsingin kaupunginorkesterissa. Nyt hän koutsaa orkesteriakatemian viuluopiskelijoita.

Heidi Kuula toimii orkesteriakatemian viulunsoiton koutsina. Heidi on toiminut Tampereen Filharmoniassa II-viulun vuorotteleva äänenjohtajana jo vuodesta 2000.

”Olen ollut nyt pari vuotta akatemian toiminnassa mukana. Ajattelin, että olisi kiva tutustua nuoriin sekä jakaa tätä omaa kokemusta ja osaamista eteenpäin.”

Heidi kertoo, että orkesteriakatemian valmennus on joustava ja muuntuva malli, joka vaihtelee mm. opiskelijoiden lukumäärän mukaan. Heidi on keskittynyt opetuksessaan pääosin orkesterinsoittoon, eli miten soitetaan yhdessä sekä mitä asioita orkesterissa kannattaa kuunnella ja mihin kiinnittää huomiota. Opiskelijat toivovat myös opastusta koesoittoihin valmistautumisessa, joten siihen Heidi aikoo keskittyä jatkossa enemmän.

Orkesterisoitossa ja koesoitoissa on eronsa. Koesoitoissa pitää oman soiton olla viimeisteltyä ja jämptiä, orkesterissa tulee sen lisäksi kuunnella muita onnistuakseen yhteisssoitossa.

Orkesteriakatemiassa järjestettiin juuri koesoitto, jossa valittiin opiskelijoita kahden viikon esiintymisiin vapun tietämille. Valituksi tuli kolme TAMKin viulistia. Syksyisin on harjoituskoesoitto, josta opiskelijat saavat arvokasta palautetta sekä esiintymiskokemusta.

”Filharmonialla on vielä oma kisällitoimintansa, jonka puitteissa opiskelija saa vuoden mittaisen pestin ja pääsee mukaan 3–4 produktioon. Kisällinä soittaja saa myös yksityistunteja ja opetusta Filharmonian soittajalta”, Heidi kertoo.

Tämä kaikki on erittäin tärkeää oppia niille, jotka haaveilevat orkesteripaikasta tulevaisuudessa. Heidi listaa lopuksi, mitä ominaisuuksia orkesterimuusikolta vaaditaan:

Totta kai teknisten perusasioiden, kuten soiton puhtaus, fraseeraus, jousen ja sormien käyttö, tulee olla kunnossa. Mutta sen lisäksi vaaditaan musiikillista tyylitajua ja ymmärrystä, eli esimerkiksi miten soitetaan erilaista ja eri aikakausien musiikkia. Kaikki mitä TAMKin musiikinopetus kattaa, historiasta lähtien, tukee tätä muusikoksi kasvamista, summaa Heidi.