Takaisin kampukselle
Koronapandemiavuosien jälkeen palasimme pääsääntöisemmin työhön TAMKin toimipisteisiin. Henkilöstö on voinut hyödyntää erilaisia tilaratkaisuja moninaisen työn tekemisessä. Tiimeissä on keskusteltu alkuvuonna lähi- ja etätyön yhdistämisestä. Lähityön hyötyinä olemme nähneet muun muassa osaamisen jakamisen, yhteisöllisyyden ja toimivat työtilat.
On hienoa, että on voinut palata kampukselle ergonomisten työpisteiden ja useamman näytön setuppiin. – Palaute Siqni-henkilöstökyselystä syksyllä 2022
Kampuksella olemme kiinnittäneet huomiota työn turvallisuuteen esimerkiksi laboratorioiden työpaikkaselvityksissä, joissa on ollut esillä jo hyvin toimivat käytänteemme sekä esille tulleet tarkennettavat asiat kuten suojavarusteiden käyttö. Työpaikkaselvitykset saatiin pyörimään kahden vuoden tauon jälkeen fyysisine tilakävelyineen. Esihenkilöt seuraavat toimenpidesuunnitelmien toteuttamista Rego-riskienhallintajärjestelmässä, joka saatiin Tampereen korkeakouluyhteisössä käyttöön vuoden 2022 aikana.
Jatkoimme Koulutuksen ja oppimisen palveluissa palvelumuotoilun prosessia, joka alkoi syksyllä 2021. Henkilöstön kanssa ideoitiin erilaisia palvelupolkuja asiakasryhmille, kuten tutkinto-opiskelijoille, potentiaalisille opiskelijoille ja jatkuvan oppimisen alueen toimijoille. Työ jatkuu niin sanotun yhden luukun periaatteen työstöllä asiakaspalvelussa. Tällä tarkoitetaan sekä fyysistä palvelupistettä että sen taustalla olevaa ”back office” -toimintaa ja digitaalisten palveluiden kehittämistä ja markkinointia.
Opetushenkilöstöllä henkilöstön kehittämisen ydinteemoina ovat olleet pedagoginen osaaminen sekä etäopetuksen tekninen ja pedagoginen tukeminen, ja lisäksi substanssiosaamisen lisääminen hanketyön ja koulutuksien kautta. Muulla henkilöstöllä keskeiset kehittämiskohteet ovat liittyneet substanssiosaamisen lisäksi asiakaspalveluun ja erilaisten järjestelmien vaatimaan osaamiseen. Esihenkilöiden vertaistuki ja yhteiset valmennukset ovat selkiyttäneet TAMKin esihenkilöiden roolia ja toimintatapoja ja siten vahvistaneet toimintakulttuuria.
Olemme sekä jakaneet tietoa että keskustelleet ajankohtaisista asioista henkilöstön kanssa säännöllisissä henkilöstöinfoissa ja keskustelutilaisuuksissa. Yhdessä tekemistä on haettu korona-ajan jälkeen ja tuettu muun muassa tiimivalmentajien avulla. Olemme käyttäneet työnohjausta ryhmä- ja yksilötasolla samoin kuin Auntie-palvelua yksilön toiminnan tueksi.
Teksti: Merja Jortikka, henkilöstöjohtaja
Toimitus: TAMKin viestintä
Kuva: Saara Lehtonen