Pirkanmaan alueella työskentelevien freelance-tapahtumatuottajien kokemuksia työnvälityksestä

Kuvakaappaus LinkedIn sivusta

Tapahtuma-alalla työskentelevät freelance-tuottajat hyödyntävät lähinnä verkostojaan työn löytämisessä. Uusien alalle tulleiden tuottajien on helpompi löytää työmahdollisuuksia erilaisten verkostotapaamisten avulla. Hyödynsin omia verkostojani ja tein kyselykartoitusta tuottajana toimineiden henkilöiden kokemuksista, että ”miten työtä löytyy”?

Kohtaantoa tulisi kasvattaa puskaradiota laajemmaksi

Pirkanmaalla toimivat tapahtuma-alan freelancerit löytävät työmahdollisuuksia muun muassa verkostojensa kautta. Verkostojen kautta kuullaan, millaisia avoimia paikkoja on tai olisi tulossa. Työmahdollisuudet voivat tulla nopeallakin aikataululla ja niiden pituus vaihtelee. Moni hyödyntää verkostojaan ja kyselee, kuka tuntisi hyvän tekijän, joka ehtisi työskentelemään projektissa. Avoimet työpaikat huudellaan epäjärjestelmälliseen puskaradioon ja toivotaan, että työtä etsivät tuottajat kuulevat ne.

Avoimen työpaikan ilmoittaminen vaatii työnantajalta tai -tilaajalta resursseja, sillä työhakemuksia voi tulla runsaasti. Monikaan ei löydä tähän aikaa, etenkään jos verkostoista voisi löytää hyvän tekijän vain puhelin soitolla. Tällöin myös todennäköisemmin löytää sellaisen tekijän, jonka kanssa henkilökemiat kohtaavat. Toisaalta freelancerien olisi helpompi vastata avointen työpaikkojen ilmoituksiin. Etenkin uusien tuottajien, joiden verkostot eivät välttämättä ole kattavat, on helpompi seurata avoimien paikkojen ilmoitusten kautta, millainen työtilanne alalla on. Tähän haasteeseen auttaa esimerkiksi se, että Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut tarjoaa työnantajille erilaisia maksuttomia rekrytointipalveluja.

Verkostojen kasvattaminen vaatii somekäyttäytymisen lisäksi sosiaalisia taitoja sekä kohtaamisia. Kohtaamisia mahdollistavat välitoimijat – esimerkiksi Tuottajaverkoston tapaamiset tuovat tuottajia yhteen. Livenä on helpompi tutustua ja oppia, millaisia tekijöitä alalta löytyy. Haasteena on saada myös työntilaajat kohtaamaan tuottajien kanssa. Monilla tahoilla onkin toiveena eri toimialoja yhdistävä matalan kynnyksen verkosto, esimerkiksi somekanavan ryhmä, jonka kautta tuottaja löytäisi työtä ja työ tekijänsä.

Eri alustoilla voi tuoda osaamistaan esiin

Eri markkinointisivustot ja työpaikkojen ilmoitusalustat, kuten Facebookin Suomen Kulttuurituottajat, Pirkanmaan tuottajat ja Kulttuuri- ja taidealan työpaikat -ryhmät sekä Kulttuuripankin ja Pirkanmaan luovien tuottajien sivustot, tarjoavat kootun paikan, josta voi löytää tuottajan tai työnannon. Näiden alustojen tunnettuuden lisääminen niin tuottajille kuin työntilaajillekin on avainasemassa. Uusia alustoja ei ole välttämättä tarpeen luoda, jos käytössä on jo toimivia malleja, mutta niitä ei osata hyödyntää riittävän tehokkaasti.

Eri alustat vaativat työntilaajalta usein ison ponnistuksen rekrytoida freelance-tuottaja, jos ei entuudestaan tunne tekijää. Profiilien seassa kahlataan ja pyritään löytämään työhön sopiva tuottaja. Kuten avoimen työpaikan ilmoittaminen, taitavan porukan seasta on haastavaa löytää omiin tarpeisiin sopiva tuottaja. Tässä auttaa se, että hakusanoilla tai tägeillä löytäisi tuottajan, joka osaa esimerkiksi huomioida tapahtuman turvallisuuspuolen tai laatia tiedotteen.

Osaan alustoista luodaan oma profiili, joka on hyvä pitää ajan tasalla. Oman osaamisen tunnistaminen ja sanoittaminen on tärkeää, kun esittelee itsensä ja markkinoi työtään alustoilla. Kun tietää mitä osaa, ja miten se voisi auttaa muita, on helpompi myös saattaa yhteen oikea tuottaja työn kanssa.

Edellä mainitut alustat tarjoavat tuottajille myös verkostoitumispaikan. Eri aloille, kuten urheiluseuroille ja pk-yrittäjille näiden alustojen hyötyjä voisi markkinoida enemmän. Myös taiteilijoiden ja tuottajien yhdistäminen työpareiksi muuttuisi sujuvammaksi, jos oikeiden henkilöiden löytyminen tietyltä alustalta on varmempaa. Tunnettuuden kautta useampi tuottajan tarpeessa oleva voisi löytää työntekijän, ja tästä edettäisiin kohti avoimempia työmarkkinoita.

Freelance-tuottajien haasteet

Osaa tuottajista huolettaa, osaavatko he tuoda osaamistaan esiin ja löytävätkö työnantajat heidät. Jokaisen tuottajan on hyvä tunnistaa omat taitonsa ja miten ne osuvat yhteen haetun työn kanssa. Koulutustarjonta, joka on ajankohtaista ja vastaa työmarkkinoiden tarpeisiin, tukee tuottajien ammatillisen osaamisen kasvattamista sekä taitojen ylläpitoa.

Moni tuottaja kamppailee työtilanteen epävarmuuden kanssa. Freelancerina ei ole varmaa, milloin ja mistä seuraava työprojekti löytyy. Ilman toimivaa verkostoa onkin melko yksin. Verkostoitumistilaisuuksia ja eri somealustoja on tärkeä hyödyntää ja pysyä ikään kuin näkyvillä.

Epävarma työtilanne voi välillä aiheuttaa työttömyyttä. Alalla koetaan, etteivät työnvoimaviranomaiset tunnista tapahtumatuottajaa, eikä näin ollen tätä kautta työtä löydy. Tässä auttaisi, jos Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalveluilla olisi OMA-valmentaja tai rekrytointikoordinaattori, joka yhdistäisi työttömän tuottajan työnantajaan.

Koronan alalle aiheuttaman aivovuodon takia uusia tuottajia tarvitsee houkutella alalle. Tähän vaikuttaa työllistymismahdollisuudet. Jos Pirkanmaan tapahtumatuottajien työt pysyvät pienen piirin tietona, ei alalle löydy uusia tekijöitä.

 

Teksti: Eveliina Vainikka

Kuva: Ruutukaappaus LinkedIn-ryhmän sivusta (Antti Haapio)