INNOPLAY – Varhaiskasvatuksen, esi- ja alkuopetuksen käsityö- ja teknologiakasvatusta kehittämässä

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama kolmivuotinen INNOPLAY-hanke on päättymässä. Hankkeessa kehitettiin yhteistoiminnassa työelämän ja koulutuksen kanssa pedagogisia menetelmiä käsityö- ja teknologiakasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa leikin, tutkimisen ja ilmaisun avulla. Hankkeessa tuotettu materiaali käsityö- ja teknologiakasvatuksen toteuttamisen tueksi on kaikkien käytössä INNOPLAY:n verkkosivuilla.

INNOPLAY on Turun, Helsingin ja Tampereen yliopistojen yhteishanke. INNOPLAY:n verkkosivuille pääset täältä. Hankkeessa tavoitteena oli myös kehittää toimintamalleja, joissa integroidaan yliopistojen tutkintokoulutusta, täydennyskoulutusta ja työelämän kehittämishankkeita. Hankkeessa järjestettiin kaikille toimijoille yhteisiä verkkoluentoja ja varhaiskasvatuksen sekä esi- ja alkuopetuksen yksiköissä toteutettiin STEAM-tiedonaloja yhdistäviä projekteja.

Kolmen vuoden aikana hankkeen verkkosivuille on kerätty kaikille avointa koulutusmateriaalia käsityö- ja teknologiakasvatuksen toteuttamisen tueksi. Keskeinen osa tätä materiaalia ovat hankkeessa toteutettujen projektien kuvaukset, jotka tarjoavat ideoita käsityö- ja teknologiakasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja alkuopetuksessa. Lisäksi verkkosivuilta löydät hankkeessa tuotettuja luentoja sekä vinkkejä ja tutkimusartikkeleja. Verkkosivut jäävät elämään myös hankkeen päätyttyä ja toimivat varhaiskasvatuksen henkilöstön osaamisen kehittämisen tukena.

INNOPLAY:n päätösseminaari pidettiin 11.2.2021, jossa esiteltiin mitä hankkeessa on saatu aikaan kolmen vuoden aikana. Jokainen partneriyliopisto kertoi hankkeen aikana tekemästään tutkimuksesta ja alustavista tutkimustuloksista. Päätösseminaari on katsottavissa tallenteena hankkeen verkkosivuilla.

Tampereella olemme parhaillaan valmistelemassa Maker-salkkuja, joihin kokoamme käsityö- ja teknologiakasvatuksen toteuttamiseen soveltuvia välineitä ja materiaaleja. Salkkuja on jatkossa opiskelijoiden mahdollista lainata ja hyödyntää varhaiskasvatuksen koulutuksen työssäoppimisen jaksoilla.

Lisätietoja:

Kirsti.karila@tuni.fi