Tampereen yliopisto sai OKM:n avustusta harjoittelupäiväkotitoiminnan kehittämiseen

Opetus- ja Kulttuuriministeriö on myöntänyt kaikille varhaiskasvatuksen koulutuksen järjestäville yliopistoille avustusta harjoittelupäiväkotitoiminnan kehittämiseen. Avustuksen tavoitteena on toteuttaa malleja varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksen harjoittelujen kehittämiseen.
Tampereen yliopistossa keskitytään Varhaiskasvatuksen kumppanuusverkoston toiminnan kehittämiseen.

Tampereen yliopistossa on tarkoitus vakiinnuttaa ja kehittää edelleen verkostomaista työtapaa yliopiston varhaiskasvatuksen koulutuksen, tutkimuksen ja varhaiskasvatuksen työelämän yhteistyöhön. Tampereen yliopiston kasvatuksen ja kulttuurin tiedekunta on jo vuodesta 2013 koordinoinut Varhaiskasvatuksen kumppanuusverkostoa, jonka tarkoituksena on ollut luoda mahdollisuuksia yhteiseen oppimiseen, tiedon tuottamiseen ja tutkimiseen niin yliopiston opettajille, tutkijoille kuin opiskelijoillekin sekä varhaiskasvatuskentän väelle. Hankkeen tavoitteena on tiivistää yhteistyötä sekä tukea tutkimusperustaista varhaiskasvatuksen kehittämistä.

Hankkeen johtamisesta vastaavat Kirsti Karila sekä Päivi Kupila Tampereen Yliopistosta. Lisäksi hankkeeseen on palkattu projektitutkija Heini Niinimäki vuoden 2020 loppuun saakka. Kumppanuusverkoston toimintaa ohjaa, arvioi ja kehittää ohjausryhmä, jossa on jäseninä kuntien edustajia, opiskelijoita ja yliopiston opettajia. Ohjausryhmän puheenjohtajana toimii Päivi Kupila.

Linkki OKM:n uutiseen avustuksesta.