Uusimpien tutkimusten mukaan yksinäisyyden kokemukset Suomessa lisääntyvät jatkuvasti. Yksinäisyys on vakava ongelma, jonka ennaltaehkäisemiseksi on tehtävä töitä. HelsinkiMission luotsaama School to Belong -ohjelma auttaa oppilaitoksia tunnistamaan ja lievittämään yksinäisyyttä sekä tarjoaa työkaluja yksinäisyyteen puuttumiseen. Myös TAMK on mukana School to Belong -ohjelmassa. (Sairanen, 2023.)
Yksinäisyysbarometrin (Suomen Punainen Risti, 2025) mukaan eniten yksinäisyyttä kokevat nuoret ja nuoret aikuiset ja yksinäisyyttä koetaan entistä useammin. Korkeakouluopiskelijoille teetetty yksinäisyyskysely (HelsinkiMissio, 2024) on nostanut esiin opiskelijoiden yksinäisyyden kokemuksia sekä selvittänyt niiden vaikutuksia opiskeluun ja hyvinvointiin. Kyselyn mukaan joka neljäs nuori jää ilman kaveria.
Aikuisopiskelijoiden yksinäisyyden kokemuksia on tutkittu melko vähän
Suurin osa tutkimuksista on keskittynyt nimenomaan nuorten kokemaan yksinäisyyteen; aikuisopiskelijoiden yksinäisyyden kokemuksia on tutkittu huomattavasti vähemmän. KOTT – korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointikysely selvittää osaltaan yksinäisyyden kokemuksia, mutta myös tämän kyselyn kohderyhmä on rajattu 18–34-vuotiaisiin. KOTT-tutkimuksen mukaan joka viides opiskelija kokee yksinäisyyttä jatkuvasti ja joka kolmas opiskelija ei tunne kuuluvansa mihinkään opintoihin liittyvään ryhmään. (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2024.) Jatkuva ja pitkittynyt kokemus yksinäisyydestä vaikuttaa monin tavoin haitallisesti yksilön sekä psyykkiseen että fyysiseen terveyteen.
Jatkuva ja pitkittynyt kokemus yksinäisyydestä vaikuttaa monin tavoin haitallisesti.
TAMKin School to Belong -hankkeessa haluttiin nostaa esiin opiskelijoiden omaa ääntä ja kokemuksia sekä ottaa opiskelijat mukaan kehittämään toimintaa. Hankkeelle tarjoutui mahdollisuus toimia aikuisopiskelijoiden yksinäisyyttä käsittelevän opinnäytetyön tilaajana.
Opinnäytetyö kartoitti TAMKin aikuisopiskelijoiden kokemuksia
TAMKin sosionomiopiskelija Mariia Suris (2025) toteutti hankkeelle aikuisopiskelijoiden yksinäisyyden ja yhteenkuuluvuuden kokemuksia selvittävän opinnäytetyön, jonka avulla saatiin tärkeää, ajankohtaista tietoa TAMKin aikuisopiskelijoiden ajatuksista ja kokemuksista. Opinnäytetyön tutkimuksen verkkokyselyyn vastasi 217 TAMKin aikuisopiskelijaa.
Tulosten mukaan noin puolet vastaajista koki kuuluvansa opiskeluyhteisöön, mutta vastauksista selvisi, että erityisesti päiväopiskelijat kokivat yksinäisyyttä: heistä 27,9 prosenttia ilmoitti kokevansa yksinäisyyttä usein tai jatkuvasti, kun taas monimuoto-opiskelijoista vastaava osuus oli 12,5 prosenttia. Päiväopiskelijat nostivat yksinäisyyteen vaikuttaviksi tekijöiksi esimerkiksi sen, ettei ryhmässä juurikaan ollut muita aikuisopiskelijoita. Aikuisopiskelijoina he kokivat, ettei heillä ollut juuri mitään yhteistä muiden ryhmän jäsenten kanssa tai että heidän elämäntilanteensa oli hyvin erilainen verrattuna muihin ryhmän jäseniin. Lisäksi vastaajien mukaan suurin osa päiväopiskelijoille suunnatuista tapahtumista oli ilta- sekä alkoholipainotteisia, mikä vähensi mahdollisuutta ja joissain tapauksissa halua osallistua yhteisiin vapaa-ajan aktiviteetteihin. (Suris, 2025.)
Yksinäisyyden taustalla vaikuttivat useat tekijät. Opiskelijat kokivat, että korkeakoulun rakenteita ja toimintakulttuuria ei ollut suunniteltu heidän tarpeisiinsa, ja he näkivät tapahtumat enemmän nuorille suunnatuiksi. Aikuisopiskelijat kokivat usein olevansa ”väärän ikäisiä” tai poikkeavansa valtavirrasta, mikä vaikeutti sosiaalisten suhteiden muodostamista. Yksinäisyyden kokemukset olivat yleisimpiä opiskelijoilla, joilla oli ollut vähintään lukukauden mittainen opintotauko – heistä yli puolet koki yksinäisyyttä vähintäänkin usein. Myös yksin asuvat opiskelijat raportoivat yksinäisyyden olevan jatkuvasti läsnä. (Suris, 2025.)
Vastausten perusteella yksinäisyyttä koettiin erityisesti arjen tilanteissa, kuten luennoilla, ruokailussa, tapahtumissa ja ryhmätöissä. Näissä tilanteissa opiskelijoilla oli vaikeuksia löytää vertaisia, joiden kanssa keskustella tai jakaa kokemuksia. Opiskelijat kuvasivat kokemuksiaan ulkopuolisuudesta ja näkymättömyydestä. Moni tunsi, ettei kuulu opiskeluyhteisöön, ja osa kertoi välttelevänsä kampukselle tulemista yksinäisyyden vuoksi. Yksinäisyyden kokemukset eivät rajoittuneet vain sosiaalisiin tilanteisiin, vaan ne vaikuttivat myös opiskelumotivaatioon ja yleiseen hyvinvointiin. Useat vastaajat toivat esiin, että yksinäisyys oli este osallistumiselle ja osallisuudelle. (Suris, 2025.)
Tutkimus toi julki opiskelijoiden toiveita ja kehitysehdotuksia. Vastaajat toivoivat, että yhteisöllisyyttä tukevat toiminnot olisivat aikuisopiskelijoille saavutettavampia. He ehdottivat matalan kynnyksen kohtaamispaikkoja, aikuisille suunnattuja tapahtumia sekä ryhmäyttämisen toteuttamista säännöllisemmin koko opintojen ajan. Lisäksi korostettiin opettajien ja ohjaajien roolia yksinäisyyden tunnistamisessa ja siihen puuttumisessa. Opiskelijat toivoivat, että yksinäisyyden ilmiö tunnistettaisiin ja siitä puhuttaisiin avoimesti. (Suris, 2025.)
Suris (2025) toteaa, että aikuisopiskelijoiden yhteenkuuluvuuden tunne ei synny itsestään, vaan vaatii aktiivista tukea ja rakenteellisia muutoksia korkeakoulun toimintakulttuurissa. Korkeakoulun tulisi tunnistaa aikuisopiskelijoiden erityistarpeet ja kehittää kohdennettuja eri-ikäisten ja eri elämäntilanteissa olevien opiskelijoiden tilanteita huomioivia tukimuotoja. (Suris, 2025.)
Opinnäytetyön tuloksia on hyödynnetty toiminnan kehittämisessä
Opinnäytetyön tulosten pohjalta TAMK School to Belong / TAMK Parven tiimi lähti suunnittelemaan aikuisopiskelijoille suunnattua ja heidän itsensä toivomaa toimintaa syksylle 2025.
Suunnittelun tuloksena syntyi aikuisopiskelijoiden K-30 Lounge, jota alettiin pitää syyskuun lopulta perjantaisin, keskellä koulupäivää aina kahden viikon välein. K-30 Loungella haluttiin tarjota aikuisopiskelijoille heidän toivomansa tila ja paikka kokemusten jakamiseen sekä muiden samassa tilanteessa olevien opiskelijoiden tapaamiseen. Loungessa on paikalla fasilitaattori, joka tarjoaa juttelun yhteydessä muutakin rentouttavaa toimintaa, kuten esimerkiksi värityskuvien tekemistä tai askartelua. Loungea järjestetään walk-in-tyyppisesti, jolloin osallistumisen kynnys on matala, kun voi vain saapua paikalle.
On tärkeää, että koko korkeakouluyhteisö pyrkii yhdessä kehittämään ja vahvistamaan yhteisöllisyyttä.
Jo muutaman järjestetyn kerran perusteella paikalla mukana olleilta opiskelijoilta on saatu hyvää palautetta, ja hyvinvointiviikon yhteydessä järjestetyn lyhyen Parven kyselyn vastauksissa on toivottu toiminnan jatkuvan. Opinnäytetyön tulosten avulla on mahdollista jatkaa K-30 Loungen kaltaisten toimintojen suunnittelua myös vuodelle 2026.
School to Belong -hankkeessa todetaankin, että opiskelijoiden itsensä osallistaminen toiminnan kehittämiseen esimerkiksi opinnäytetöiden muodossa on valtava rikkaus, jota ei kannata jättää käyttämättä. On tärkeää, että koko korkeakouluyhteisö pyrkii yhdessä kehittämään ja vahvistamaan yhteisöllisyyttä niin, että jokainen opiskelija – ikään katsomatta – voi tuntea kuuluvansa joukkoon.
School to Belong -hankkeen toiminnan TAMKissa mahdollistaa Kauppias K. P. Ruuskasen säätiö.
Lähteet
HelsinkiMissio. (3.5.2024). Korkeakouluopiskelijoiden yksinäisyyskysely: Yksinäisyys näkyy suurella osalla opiskelijoista mielenterveysongelmina – vain harvalle on tarjottu apua. https://www.helsinkimissio.fi/ajankohtaista/korkeakouluopiskelijoiden-yksinaisyyskysely-yksinaisyys-nakyy-suurella-osalla-opiskelijoista-mielenterveysongelmina-vain-harvalle-on-tarjottu-apua/
Suomen Punainen Risti. (14.2.2025). Suomen Punaisen Ristin Yksinäisyysbarometri: Nuorten ja nuorten aikuisten yksinäisyys on lisääntynyt entisestään. https://www.punainenristi.fi/uutiset/2025/suomen-punaisen-ristin-yksinaisyysbarometri-nuorten-ja-nuorten-aikuisten-yksinaisyys-on-lisaantynyt-entisestaan/
Sairanen, L. (13.10.2023). School to Belong -ohjelman avulla kiinnitetään huomiota yhteisöllisyyden vahvistamiseen sekä yksinäisyyden ennaltaehkäisyyn. TAMK-blogi. https://blogs.tuni.fi/tamkblogi/henkilosto/school-to-belong-ohjelman-avulla-kiinnitetaan-huomiota-yhteisollisyyden-vahvistamiseen-seka-yksinaisyyden-ennaltaehkaisyyn/
Suris, M. (2025). Aikuisopiskelijoiden yhteenkuuluvuuden tunne ja yksinäisyyden kokemukset ammattikorkeakoulussa. Yli 30-vuotiaiden ammattikorkeakoulututkinto-opiskelijoiden tilanteen tarkastelu TAMKissa [opinnäytetyö Tampereen ammattikorkeakoulu]. http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817216
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (1.10.2024). Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimus. https://thl.fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/korkeakouluopiskelijoiden-terveys-ja-hyvinvointitutkimus-kott-
Kirjoittaja
Laura Sairanen
Projektipäällikkö
Oppimisen ja hyvinvoinnin palvelut
TAMK
Kuvituskuva: Tampereen yliopisto/Konsta Leppänen