Verkostoyhteistyön edistäminen Tampere3 -partnerien kielikeskuksissa | Tarja Haukijärvi

TAMKjournal | Tampereen yliopiston, Tampereen teknillisen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun kielikeskukset tekevät uraauurtavaa yhteistyötä opiskelijakeskeisen kielenopetuksen ja ohjauksen edistämiseksi.

Lataa PDF


Syksyllä 2015 Kieli- ja viestintäopinnot valittiin yhdeksi Tampere3-pilottiryhmäksi. Tampereen yliopistojen ja ammattikorkeakoulun (Tampere3-korkeakoulut) kielikeskusten yhteinen työryhmä aloitti toimintansa tammikuussa 2015. Ryhmän toimeksiantona oli laatia visio kielten ja viestinnän oppimisesta Tampereen korkeakouluyhteisössä 2020. Ryhmään kuului henkilöstön ja opiskelijoiden edustaja kustakin korkeakoulusta.

TAMKissa vision laatimiseen osallistui suurin osa kielipalvelujen opettajista. Kielipalveluissa on omaksuttu se toimintatapa, että työtä ja työtapoja kehitetään tiimeissä esimiehen toimiessa tiimien fasilitaattorina. Kieltenopettajin välinen luottamus on hyvä ja sitoutuminen on mahdollista, koska he tuntevat toisensa ja toistensa työskentelytavat hyvin.

TAMKin kieltenopettajat tekivät visiointityön pienryhmissä ja työn tulokset ovat lähes sellaisenaan näkyvissä Tampere3 Kieli- ja viestintäopintojen loppuraportissa (2015):

Tampere3:ssa kieli- ja viestintätaitoja opitaan kansainvälisen työelämän tarpeiden pohjalta autenttisesti. Oppimisen ytimessä on opiskelija, hänen henkilökohtaiset tavoitteensa ja motivaationsa. Oppiminen on innostavan monimuotoista, joustavaa ja tuloksellista. Oppimista leimaa yhdessä tekeminen, ja opettajan rooli on olla ohjaaja, mentori ja fasilitaattori.

Marraskuussa 2015 järjestettiin ensimmäinen yhteinen Tampere3-korkeakouluyhteisön kieltenopettajien kehittämisiltapäivä, jossa opettajat pohtivat vision pohjalta toimenpiteitä, joilla edettäisiin vision suuntaan. Pienryhmissä oli osallistujia kustakin korkeakoulusta. Menetelmänä oli tulevaisuuden muistelu. Kuusi pienryhmää tuotti suuren määrän toimenpide-ehdotuksia, joita hyödynnetään jatkotyöskentelyssä.

VKM-projekti 2016–2018 – johdetusti tiiviiseen verkostoyhteistyöhön

Kieli- ja viestintäopinnoista käytetään lyhennettä VKM (viestintä-, kieli- ja monikulttuurisuus). VKM-projektin yleiset tavoitteet määriteltiin ja kirjattiin sekä ohjausryhmä perustettiin joulukuussa 2015. Ohjausryhmään kuuluu johtaja tai päällikkö ja yksi henkilökunnan edustaja sekä yksi opiskelijajäsen kustakin Tampere3-korkeakoulusta. VKM-projektisuunnitelman avulla mahdollistetaan koordinoitu ja systemaattinen verkostotyöskentely tavoitteiden saavuttamiseksi ja seuraamiseksi ja edelleen sitoutumisen ja luottamuksen lisäämiseksi.

Verkostojohtamisen näkökulmasta mielenkiintoisia ovat ne johtamistoimenpiteet ja menettelytavat, joilla VKM-kehittämisessä mukana olevien luottamusta ja sitoutumista on pyritty edistämään. Verkosto on alkanut syntyä vapaaehtoisten kehittäjien toimesta, joilla on ja joille syntynee prosessin edetessä lisää yhteisiä tavoitteita. Päätös- ja resursointivaltaa on luovutettu verkostolle itselleen.

Verkostoyhteistyön välineet

Projektin edistämisen työvälineitä ovat työpaketit (WP), joilla kullakin on yksilöllinen aikataulu ajanjaksolla 1.3.2016–28.4.2017. Työpaketeissa laaditaan ne toimenpide-ehdotukset, joilla projektin tavoitteisiin pyritään. Työpaketteja ovat ohjaus, osaamistavoitteet, osaamisen arviointi, sisällöt, opiskelun toimintatavat ja oppimisympäristöt, opintopolun laadunvarmistus, Tampere3-yhteistyö ja opintohallinnolliset asiat. Verkostotyöhön halukkaat opettajat voivat itse ilmoittautua tekemään työpaketteja eikä ketään suljeta työskentelyn ulkopuolelle.

Tampere3:ssa kieli- ja viestintätaitoja opitaan kansainvälisen työelämän tarpeiden pohjalta autenttisesti. Oppimisen ytimessä on opiskelija. VKM-projektin sisäisen ja ulkoisen viestinnän periaatteet on sovittu ja tarkoitus on turvata tehokas tiedonsiirto eri toimijoiden välillä. Muistiot kirjataan Tampere3-wikiin. Viestintä on avointa ja läpinäkyvää. Projektin ulkoisesta viestinnästä vastaa ohjausryhmä ja käytännössä projektipäällikkö.

Tampere3:ssa kieli- ja viestintätaitoja opitaan kansainvälisen työelämän tarpeiden pohjalta autenttisesti. Oppimisen ytimessä on opiskelija.

WP-tiimit ovat valinneet WP-johtoryhmän keskuudestaan siten, että johtoryhmässä on yksi edustaja kustakin Tampere3-korkeakoulusta. Projektipäällikkö on käynnistänyt tiimien työskentelyn tapaamalla WP-johtoryhmät ja esittelemällä heille etenemisen ja työskentelyn raamit, jotka ohjausryhmä on hyväksynyt. Jokainen WP laatii suunnitelman toiminnastaan ja siinä kuvataan mm. tavoite ja tuotos, aikataulu ja välietapit, työnjako sekä raportointi ja viestintä.

Pohdintaa riskeistä ja odotuksia verkostoyhteistyölle

Verkostoprojektien onnistumiseen myötävaikutetaan hyvällä riskienhallinnalla. VKM-projektissa on syytä ottaa huomioon käytettävissä olevat taloudelliset ja henkilöstöresurssit, verkoston innovointikyky ja uskallus, projektin laajuus sekä lopputuloksen laatu.

  • Projektin rahoitus. Kielipalvelujen oman budjetin painotuksia ja panostuksia jouduttaneen muuttamaan viimeistään syksyllä 2016.
  • Verkostoyhteistyön mielekkyys ja johtaminen. Lopputuloksen laatuun vaikuttaa korkeakoulujen henkilöstöjen hyvä vuorovaikutus, luottamus, motivaatio ja sitoutuminen. Johtaminen on merkityksen luomista ja luottamuksen edistämistä projektissa. Projekti on myös henkilöstön osaamisen johtamista.
  • Tiedottaminen. Ohjausryhmän pitää harkita tiedottaminen erityisen tarkasti kevään 2016 aikana ja muuttaa suunnitelmaa tarvittaessa.
  • Yhteistyö muiden pilottien kanssa. Ohjausryhmän tulee miettiä niitä toimenpiteitä, joilla sisäistä verkostoitumista vahvistetaan. Tammikuussa 2016 perustettu Tampere3 Koulutuksen ydinryhmä voi olla tässä hyvä yhteistyötaho.

Verkostoyhteistyötä edistetään VKM-projektissa 2016–2018 suunnitelmallisesti, ketterästi ja uusille yhteistyömuodoille avoimena. Yhteistyön tuloksena syntyy uusi opetussuunnitelma, joka sisältää suuntaviivat kielenoppimisen ohjaukseen, osaamistavoitteisiin, osaamisen arviointiin, sisältöihin, opiskelun toimintatapoihin ja oppimisympäristöihin, opintopolun laadunvarmistukseen, Tampere3-yhteistyöhön ja opintohallinnollisiin asioihin. Kielenoppiminen tamperelaisessa korkeakouluyhteisössä tulee olemaan yhdessä työstetyn vision suuntaista.

Tampere3-kielikeskuspartnereilla on hyvät edellytykset tulla osaksi laajempaa verkostoa, johon kuuluvat esimerkiksi yliopistojen kielikeskukset ja ammattikorkeakoulujen kieltenopettajien verkosto. TAMK voi tuoda verkostoyhteistyöhön mukaan ulkomaisia kumppaneitaan yli 20 maasta. Kun partnerit tuovat mukanaan omat kotimaiset ja ulkomaiset verkostonsa, voi aueta sellaisia mahdollisuuksia, joita ei vielä ehkä osata edes ennustaa.

Lähde

Tampere3 Kieli- ja viestintäopintojen loppuraportti (2015) Tampere3:n sisäinen julkaisu.


Kirjoittaja

Tarja Haukijärvi

Kielipalvelujen päällikkö sekä ruotsin- ja englanninkielen lehtori Tampereen ammattikorkeakoulussa. Hän on mukana TAMKin opettajaopiskelijoiden mentoroinnissa sekä virtuaalisiin oppimisympäristöihin liittyvän fasilitoinnin kehittämisessä.

Kommentit

Vastaa

Käsitellään kommentteja...

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *