Ammattikorkeakoulun ja työelämän yhteistyö molemminpuolisena oppimisena ja kehittymisenä | Karoliina Heikkilä

TAMKjournal | Vieraileva kirjoittaja, opetushoitaja Karoliina Heikkilä, PSHP:sta kuvaa yhteistyötä TAMKin kanssa monipuoliseksi ja molempia osapuolia hyödyttäväksi. Hän korostaa jatkuvan keskustelun ja toimintamallien systemaattisen kehitystyön merkitystä opiskelijoiden ammattitaidon kehittämisessä.

Lataa PDF

Yhteistyö ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kanssa on monimuotoista. Eräs ammattikorkeakoulujen näkyvimmistä ja henkilömäärältään laajimmista työelämäyhteistyön muodoista on opiskelijoiden harjoittelujaksot. Niissä opiskelijat saavat tuntumaa tulevaan alaan sekä ammattiin ja työelämätahot taas tuleviin ammattilaisiin sekä heidän koulutukseensa. Harjoittelujaksojen sekä opinnäytetöiden suunnittelu ja ohjaus ovat avainasemassa, kun pyritään tukemaan opiskelijoiden ammattitaidon kehittymistä.

Toimin Pirkanmaan sairaanhoitopiirin Kuvantamiskeskus- ja apteekkiliikelaitoksessa kliinisenä asiantuntijana. Meillä on ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa pääasiassa röntgenhoitajaopiskelijoita mutta myös bioanalytiikan ja sairaanhoitajaopiskelijoita. Koordinoin opiskelijatoimintaamme yhdessä yksiköiden opiskelijayhdyshenkilöiden kanssa. Toimin samalla myös TAMK:in opettajakunnalle yhteistyötahona kaikissa opiskelijatoimintaan liittyvissä asioissa. Yhteistyö radiografian ja sädehoidon koulutusohjelman opettajien kanssa on tiivistä ja sitä kehitetään jatkuvasti mm. vuosittain tapahtuvien yhteisten tapaamisten kautta. Myös bioanalytiikan koulutusohjelman opettajien kanssa yhteistyötä on kehitetty ja lisätty.

Jatkuva yhteistyö ammattikorkeakoulun kanssa on erityisen tärkeää, jotta opiskelijatoiminta palvelisi parhaiten molempia osapuolia.

Olemme pyrkineet systemaattisesti kehittämään opiskelijatoimintaamme esimerkiksi järjestämällä ohjaajille omia olohuoneita, joissa heillä on mahdollisuus saada vertaistukea ohjatusti toisilta ohjaajilta. Ohjaajat ovat toimintansa tueksi myös saaneet ammattikorkeakoulun laatimat kriteerit harjoitteluille, jotta opiskelijoiden arviointi toteutuisi opetussuunnitelmassa asetettujen vaatimusten mukaisesti. Samalla opiskelijoiden ammattitaitoa edistävän harjoittelun kokemusta on pyritty jatkuvasti kehittämään ja helpottamaan, missä suurena apuna toimivat yksiköiden opiskelijayhdyshenkilöt. Opiskelijoille on mm. tarjolla samanlaista olohuonetoimintaa kuin ohjaajille. Heidän perehdyttämiseensä on kiinnitetty erityistä huomiota, jotta työelämän pelisäännöt olisivat heille selvillä harjoittelun ensihetkistä lähtien. Tavoitteena on antaa kullekin opiskelijalle laadukas harjoittelukokemus, joka sisältää monipuolisesti erilaisia oppimistilanteita. Opiskelijoiden antama palaute (Cles- ja suullinen palaute) toimii myös tärkeänä osana harjoittelun kehittämistä.

Jatkuva yhteistyö ammattikorkeakoulun kanssa on erityisen tärkeää, jotta opiskelijatoiminta palvelisi parhaiten molempia osapuolia. Yhteistyön ansiosta on mahdollista varmistaa, että työelämässä tapahtuva harjoittelu noudattaisi opetussuunnitelman vaatimuksia. Samalla työelämän näkökulmasta on mahdollista tuoda esiin niitä tarpeita, joita opiskelijoiden koulutuksessa tulisi huomioida.

Mielestäni TAMKin opetussuunnitelmien uudistamisessa on kuultu ja niiden sisällöstä on tiedotettu työelämää. Näkisinkin, että työelämän edustajilla on ollut mahdollisuus vaikuttaa koulutuksen sisältöön. Työelämän edustajana voi myös ehdottaa uusia ajatuksia ja toimintamalleja opiskelijatoimintaan. Oman kokemukseni mukaan näitä ehdotuksia opettajakunnan puolelta myös kuunnellaan. Joitakin harjoitteluun liittyviä oppimistehtäviä on muokattu yhteistyössä ammattikorkeakoulun kanssa, mikä on mahdollistanut niiden hyödyntämisen työelämän tarpeisiin. Työelämänäkökulma on myös tullut yhä vahvemmin mukaan opiskelijoiden tekemiin opinnäyteöihin, joita suunnitellaan yhdessä työelämän edustajien, opettajien ja opiskelijoiden kanssa.

Yhteistyö TAMKin kanssa on tärkeää ja siihen tulee myös tulevaisuudessa panostaa entistä enemmän. Radiografia ja sädehoito on ala, jonka on kehityttävä yhteiskunnan mukana, jotta asiakkaille voidaan tulevaisuudessakin tarjota asianmukaisia palveluja. Näiden toteuttamisessa tärkeässä roolissa ovat ammattikorkeakoulusta valmistuvat uudet ammattilaiset, joiden valmius toimia työelämässä on osittain riippuvainen ammattikorkeakoulun opettajien ja työelämän edustajien yhteistyön sujuvuudesta.


Kirjoittaja

Karoliina Heikkilä
Kliininen asiantuntija, opetushoitaja, PSHP Kuvantamiskeskus- ja apteekkiliikelaitos