Jousisoitinpedagogiikan vastuuopettaja ja peditiimin vetäjä Tiina Kaukinen koordinoi harjoitusoppilastoimintaa. Hän toivoo harjoitusoppilaiksi niin lapsia kuin aikuisia. Harjoitusoppilaana voi osallistua hahmotusaineiden opintoihin eli teoriaopintoihin matalalla kynnyksellä. Myös eri soittimiin ja lauluun kaivataan oppilaita aloittelijoista syventävien opintojen vaiheessa oleviin.
Harjoitusoppilastoiminnan vaiheet
Ensimmäisen vuoden musiikkipedagogiopiskelijat:
Jo opintojensa alkuvaiheessa olevat ensimmäisen vuoden musiikkipedagogiopiskelijat opettavat harjoitusoppilaita. Hahmotusaineissa he vetävät alkeis- ja jatkoryhmää koko lukuvuoden. Alkeisryhmään ovat tervetulleita kaikki yli yhdeksänvuotiaat, mutta jatkoryhmään osallistuvilta toivotaan jonkin verran aiempia musiikinteoriaopintoja. Hahmotusaineiden ryhmäopetus sisältää musiikinteorian, säveltapailun, musiikin historian, säveltämisen ja improvisaation ilmiöitä toiminnallisesti lähestyen.
Instrumenttipedagogiikan harjoitusoppilaita haetaan soitinkohtaisesti. Kevätlukukauden aikana järjestetään kymmenen puolen tunnin mittaista soittotuntia. Oppituntien suunnittelua ja kulkua seuraa myös ohjaava opettaja, joka on myös paikalla osan oppitunneista.
Toisen vuoden musiikkipedagogiopiskelijat:
Toista vuotta musiikkipedagogiksi opiskelevilla harjoitustuntien opetusmäärä lisääntyy ja oppitunnin pituus kasvaa. Vuoden aikana he pitävät 27 tunnin mittaista oppituntia. Näin he pääsevät suunnittelemaan opetustaan pidemmällä ajalla, asettamaan yhdessä harjoitusoppilaan kanssa oppimistavoitteet ja näkemään pidemmän kehityskaaren ja edistymisen.
Toisen vuoden lopulla musiikkipedagogien opintoihin kuuluu myös vertaisarviointi, jolloin pääsee tutustumaan myös toisen opiskelijan opetusharjoitteluun.
Moni jatkaa toisena opiskeluvuonnaan saman opiskelijan kanssa, jonka ohjauksen aloitti ensimmäisenä vuonna. On myös mahdollista aloittaa työskentely uuden harjoitusoppilaan kanssa.
Kolmannen ja neljännen vuoden musiikkipedagogiopiskelijat:
Kolmannen vuoden musiikkipedagogiopiskelijat pitävät niin ikään vuoden aikana 27 oppituntia harjoitusoppilailleen. Tässä vaiheessa harjoitusoppilaan taitotasolle on jo asetettu tietyt kriteerit. Harjoitusoppilaan tulisi olla osaamistasoltaan musiikkiopiston perustason loppupuolella. Kolmannen vuoden opintoihin kuuluu myös ryhmäopetus esimerkiksi pienen instrumenttiryhmän kanssa.
Neljäntenä opiskeluvuonna syyskaudella pidetään kymmenen 45 minuutin oppituntia syventävien opintojen vaiheessa olevalle harjoitusoppilaalle. Viimeisenä opiskeluvuonna on myös mahdollista osallistua assistenttitoimintaan ja opettaa toisen asteen opintoja. Kevään aikana on vuorossa verkostoharjoittelu, 20 tunnin tutustuminen yhteistyömusiikkiopiston opetustyöhön.
Tänä vuonna neljännen vuoden opiskelijat perehtyivät tulevaisuuden musiikinopettajuuteen työelämäprojektin avulla. Muistisairaille pidettiin Bumtsi Bumia ja vanhainkodeissa sekä muskareissa järjestettiin konsertteja ja tapahtumia.
Kolmannen ja neljännen vuoden säveltäjäpedagogien oppiin voi tulla myös opiskelemaan sävellystä.
Kuinka päästä harjoitusoppilaaksi?
Harjoitusoppilaita haetaan monikanavaisesti avoimen markkinoinnin avulla. TAMKin intran kautta moni on innostunut lähtemään harjoitusoppilaaksi. Myös kuorotoiminnassa mukana olevat ja yksityisten musiikkikoulujen opiskelijat sekä muut musiikkia harrastavat ovat myös kiinnostuneita tulemaan mukaan erityisesti hahmotusaineiden harjoitusoppilaiksi, koska teoriaosaamisen lisäämisestä on selkeää hyötyä omassa musiikkiharrastuksessa. Harjoitusoppilastoiminta on maksullista.
Kiinnostuksensa ilmoittaneiden harjoitusoppilaiden määrä vaihtelee vuosittain. Joskus voi olla pulaa joidenkin tiettyjen soitinten soittajista, toisinaan taas saattaa olla ylitarjontaa, eivätkä kaikki kiinnostuneet pääsekään mukaan. Erityisesti teoriaopiskelijoita mahtuisi mukaan harjoitusoppilaiksi enemmänkin, Tiina Kaukinen kertoo.
Hän näkee rikkautena sen, että mukaan ilmoittautuisi mahdollisimman erilaisia oppilaita. Myös musiikkiopistoihin hyväksytään kaikki halukkaat, joten musiikkipedagogit tulevat valmistuttuaankin kohtaamaan erilaisia ja eri-ikäisiä opiskelijoita. Siksi myös harjoitusoppilastoimintaan ovat kaikki tervetulleita.
Taitava pedagogi saa innostettua kaikkia ja tavoitteet asetetaan aina oppilaslähtöisesti. Aikuisten opettaminen on yleensä helpompaa, joten lapsia toivoisimme enemmänkin mukaan. Musiikkipedagogiopiskelijan on opettavaista miettiä, miten selvittää opetettavia asioita nuoremmille lapsille helpolla ja innostavalla tavalla, Tiina Kaukinen painottaa.
Harjoitusoppilastoiminnan lisäksi jokaisen opiskeluvuoden opintoihin kuuluu ohjattua havainnointia. Opettavaista on mennä musiikkiopistoihin heti syksyllä seuraamaan, miten opettaja ohjeistaa esimerkiksi uuden oppilaan musiikin alkeiden pariin.
Harjoitusoppilastyöskentelyn helmiä on nähty vuosittain harjoitusoppilaiden ja opettajien yhteisessä konsertissa. Sellainen on tavoitteena saada aikaan myös keväällä.
Lue lisää ja täytä hakulomake!
Teksti: Heli Antila
Kuva: Johanna Ahonen