Mari Leppävuori musiikkipedagogiikan lehtoriksi: "Haluan lähestyä opettamista oppijana."

Tamk Musiikki sai musiikkipedagogiikan lehtoriksi pitkän ja monipuolisen kokemuksen omaavan Mari Leppävuoren. Mari on toiminut opettajana yli 20 vuotta, mistä suurimman osan aikaa laulun- ja instrumenttiopettajien kouluttajana sekä klassisen että rytmimusiikin kontekstissa. Hän on aikaisemmin työskennellyt mm. Oulun yliopistossa musiikkikasvatuksen koulutuksessa sekä OAMK:lla laulunopettajien kouluttajana ja koulutuksen kehittäjänä. Lisäksi Mari on vetänyt kursseja ja koulutuksia laulun harrastelijoille, näyttelijöille, opettajille, ammattipuhujille sekä -laulajille.

Laulaminen, ääni ja pedagogiikka kiehtovat

Marin musiikillinen ura alkoi 5-vuotiaana Riihimäen musiikkiopistossa klassisen pianonsoiton myötä. Piano-opinnot saivat kuitenkin jäädä, kun kiinnostus laulamiseen syttyi Oriveden opiston musiikkilinjalla.

Oulun yliopiston musiikkikasvatuksen koulutuksessa sekä Piteån musiikkikorkeakoulussa Ruotsissa sain keskittyä lauluopintoihin. Keikkoja on tullut tehtyä useissa kokoonpanoissa vuodesta 1996 alkaen, kertoo Mari.

Complete Vocal Technique -opettajaopinnot Tanskassa avasivat Marille aivan uuden maailman laulamiseen, ihmisen ääneen ja musiikin pedagogiikkaan yleensä. Tästä käynnistyi myös tutkijaidentiteetin kehittyminen, joka on sittemmin johtanut tieteellisen tutkimuksen tekemisen pariin. Mari opiskelee ja tutkii äänentuoton fysiologisia, akustisia ja aerodynaamisia perusteita ja näiden suhdetta laulun ja äänenkäytön pedagogiikkaan. Mari on juuri aloittanut myös Voice Rehabilitation Specialist -koulutuksen, jonka tarkoituksena on antaa välineitä ja osaamista yleisimpien äänihäiriöpotilaiden kuntoutustyöhön sekä taitoja toimia osana kliinistä tiimiä.

Valmistuttuaan Oulussa musiikinopettajaksi kaupungissa vierähtikin 24 vuotta. Sinä aikana Mari perusti perheen ja sai kaksi ihanaa tytärtä.

Jossain vaiheessa tuli kuitenkin olo, että haluaisin palata lähemmäs juuriani. Vanhempani asuvat Toijalassa, ja on hienoa asua nyt aivan heidän vieressään, Mari toteaa.

On vahvuus myöntää keskeneräisyytensä

Aktiivisen Marin elämään kuuluu myös Bondi-koira, australian labradoodle, jonka kanssa lenkkeily ja touhuaminen tuovat iloa vapaa-aikaan. Pilatesta, joogaa ja kuntosalia olisi myös kiva harrastaa säännöllisemmin, mutta vuorokauden tunnit eivät Marin mukaan tahdo riittää kaikkeen kiinnostavaan tekemiseen. Kun musiikki täyttää työpäivän, Mari kaipaa sen rinnalle vapaa-ajallaan hiljaisuutta.

Oppiminen ja uusien asioiden omaksuminen tarvitsee ympärilleen hiljaisuuden tilan.

Mari haluaa olla opettajana kuunteleva ja pyrkiä ymmärtämään sitä, miten muut kokevat ympärillä olevan maailman. Kaikille erilaisille näkemyksille ja ajatuksille tulee olla tilaa, ja kaikkien tulee saada kehittyä ja muuttua. Kriittiseen ajatteluun kasvaminen on myös tärkeää, jotta opimme pitämään huolta meille tärkeistä asioista ja rajoista. Mari kertoo, että aloittaessaan opettajanuraansa tuntui tärkeältä pyrkiä tietämään kaikki, tai ainakin peittää tietämättömyytensä. Nyt hän ymmärtää, että on päinvastoin vahvuus olla jatkuvassa oppimisen tilassa.

Koko maailmahan on jatkuvassa liikkeessä, siksi keskeneräisyys ja sen hyväksyminen on minusta luonteva henkinen tila. Haluan lähestyä opettamista oppijana, se on opettamisessa parasta.