TAMK Musiikin uusi esittävän ja luovan säveltaiteen tutkinto-ohjelma starttaa syksyllä 2024!

Tutkintovastaava Markus Yli-Jokipii kertoo uuden esittävän ja luovan säveltaiteen opinkokokonaisuuden soveltuvan puhtaasti muusikon urasta haaveileville.

TAMKissa starttaa ensi syksynä esittävän ja luovan säveltaiteen tutkinto-ohjelma. Opintojen laajuus on 240 opintopistettä ja kesto neljä vuotta. Tutkinto-ohjelmasta valmistuvat muusikot saavat valmiudet toimia ja työllistää itsensä monipuolisissa muusikon, kuoron- tai orkesterinjohtajan ja säveltäjän tehtävissä, taiteilijayrittäjänä tai muissa musiikkialan asiantuntijatehtävissä. Valittavana on seuraavat painotukset:

• soittaminen tai laulaminen
• kuoronjohto
• orkesterinjohto
• säveltäminen

Koulutus mahdollistaa keskittymisen puhtaasti muusikon uralle

Tutkintovastaava ja kuoronjohdon lehtori Markus Yli-jokipii summaa, että uusi koulutus mahdollistaa korkean tavoitetason ja keskittymisen nimenomaan muusikon uralle. Instrumenttiopinnot ovat samat kuin pedagogipuolella, mutta 60 opintopisteen pedagogiopintojen jäädessä pois tilaa on enemmän muille asioille. Opintopisteet voi koota vapaavalintaisista opinnoista, jotka käsittelevät esimerkiksi viestintää, yrittäjyyttä tai hyvinvointia. Näitä kaikkia työelämässä tarvitaankin, sillä nykyään muusikon tulee yhä enemmän panostaa aktiivisesti oman uran luomiseen.

Sellonsoiton lehtori Markus Hohti korostaa mahdollisuutta räätälöidä koulutuksen sisältöä omien tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija voi keskittyä esimerkiksi kamarimusiikkiin, uuteen musiikkiin, vanhaan musiikkiin, yhteissoittoon jne. Esittävän ja luovan säveltaiteen opinnot mahdollistavat siten omannäköisen polun rakentamisen muusikon ammattiin.

Sopii hyvin jo työelämässä oleville

Orkesterinjohdon lehtori Dimas Ruiz Santos näkee koulutuksen sopivan esimerkiksi sellaisille henkilöille, jotka ovat jo työelämässä ja haluavat kehittää instrumenttiosaamistaan. Pedagogiopinnot on jo ehkä suoritettuna tai ne eivät ole edes tavoitteena. Muusikon koulutuksessa TAMKin korostama saavutettavuus toteutuu siten, että opiskelija voi opinnoissa hyödyntää työssään tekemiä projekteja. Myös esimerkiksi musiikinjohtamisharjoitukset voi suorittaa videon välityksellä tai arviointi voidaan suorittaa paikan päällä.

Kuoronjohdon ja orkesterinjohdon suuntautumisvaihtoehdoissa opiskelijat saavat harjoitusta myös ristikkäin, eli kuoronjohtoon kuuluu opintoja orkesterinjohdon puolella ja toisin päin. Dimaksen mukaan on hyödyllistä, että esimerkiksi kanttori ei pelkää tarttua orkesterinjohtajan puikkoihin ja että kapellimestari hahmottaa kuoronjohtamisen lainalaisuudet.

Lähtökohtana opiskelijan omat intressit

Lehtori Hannu Pohjannoro kertoo sävellyksen opintojen koostuvan henkilökohtaisista sävellystunneista sekä sävellystekniikoiden ja musiikinteorian kursseista. Sen lisäksi kokonaisuuteen kuuluu luonnollisesti oman instrumentin opinnot. Joka vuosi on myös jokin yhteinen projekti tietyn aihealueen ympärillä, tänä vuonna on keskitytty luomaan musiikkia animaatioihin. Opintoihin kuuluvan 30 opintopisteen harjoittelun voi suorittaa esimerkiksi TAMKin omissa sävellysprojekteissa tai osallistumalla produktioihin muulla tavalla.

Sävellyksen opinnoissa Hannu korostaa lähtökohtana olevan opiskelijan omat kiinnostuksen kohteet. Toki tietyt sävellystekniset asiat täytyy aina käydä läpi, mutta esimerkiksi sävellysharjoitteet voi muotoilla niin, että ne tukevat oppilaan omia intressejä ja tavoitteita. Hannulla on opiskelijoita, jotka ovat kiinnostuneita avantgardistisesta tyylilajista ja niitä, jotka ovat suuntautuneet perinteisempään musiikkiin. Ja monenlaista siltä väliltä, kaikki kyllä mahtuvat samaan luokkaan, Hannu nauraa.

Niinkuin oma opettajani, Eino-Juhani Rautavaara joskus sanoi, mitä tahansa musiikissa saa olla, mutta ei koskaan tylsää.