Tutkimus: Varhaiskasvatuksen opetus- ja kasvatushenkilöstön työhyvinvointi, työperäinen stressi ja alanvaihtoaikeet

Alkuvuodesta 2021 toteutettiin Kumppanuusverkoston kunnissa varhaiskasvatuksen opetus‑ ja kasvatushenkilöstön työssä jaksamista, työperäistä stressiä ja alanvaihtoaikeita koskeva kyselytutkimus. Vastauksia saatiin runsaasti. Suuret kiitokset sekä kaikille kyselyyn vastanneille että kumppanuusverkoston ohjausryhmälle sujuvasta yhteistyöstä!

Tutkimus on osa laajaa kansainvälistä ECEWP-tutkimushanketta, jossa on mukana tutkijoita Australiasta, Hongkongista, Singaporesta ja Kanadasta. Hankkeen tavoitteena on tuottaa vertailevaa tutkimustietoa varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvoinnin tilasta eri maissa. Kokonaisvaltaisen työhyvinvoinnin tutkimusta varhaiskasvatuksen kontekstissa tarvitaan lisää. Erityisen ajankohtaiseksi varhaiskasvatuksen opetus‑ ja kasvatushenkilöstön työhyvinvoinnin tutkimisen tekee maailmanlaajuinen COVID‑19 tilanne, joka on lisännyt haasteita jo entisestään vaativaan työhön.

Toteutettu kysely oli Suomen osatutkimuksen ensimmäinen vaihe, jonka avulla kartoitettiin työhyvinvointiin ja stressiin vaikuttavia yksilöllisiä ja organisatorisia tekijöitä. Aineistoa analysoidaan parhaillaan, ja tuloksista tullaan tiedottamaan myöhemmin. Tutkimuksen seuraavassa osiossa syvennytään etnografisesti työhyvinvoinnin rakentumiseen työntekijöiden, työtiimin ja organisaation välisessä vuorovaikutuksessa päiväkodin arjessa.

Mari Saha
Eerika Rouvinen