Toteuttaminen
Konseptin idea
Konseptissa oli tarkoitus suunnitella Altogame-yrityksen tarjoaman 3D-ympäristön, luovan ongelmanratkaisun Eureka Virtual Galleryn, käyttömahdollisuuksia moniammatillisen vertaissparrauksen apuna. Peliin on sisäänrakennettu luovaa ongelmanratkaisua tukeva prosessi, ja pelin sisäiset tapahtumat tallentuvat automaattisesti myöhempää käyttöä varten.
Ympäristön käyttöä pilotoitiin ensin hanketiimin kutsumissa moniammatillisissa ryhmissä kesäkuussa ja elokuussa. Tämän pohjalta tehtiin suunnitelma, miten ympäristöä voisi soveltaa mielenterveyttä edistävien palvelujen kontekstissa. Sovelluksen varsinainen pilotti toteutui mielenterveys- ja päihdetyöhön suuntautuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa lokakuussa. 18 opiskelijaa keskusteli 3D-ympäristössä siitä, miten voin tukea omaa mielenterveyttäni.
Pilotin perusteella arvioitiin kahta asiaa; 1) miten sovelluksen käyttöön vienti kannattaa toteuttaa huomioon ottaen tietotekniikan toimivuus ja osallistujien it-osaaminen, 2) saadaanko sovelluksen avulla aikaan sellaista keskustelun tasoa, mikä palvelisi mahdollisia sote-palvelujen käyttötarkoituksia. Arviointia tehtiin tilaisuuden havaintojen, kohderyhmälle suunnatun palautekyselyn ja sovellukseen kertyneen login avulla.
Pilotin tulosten pohjalta tehdään jatkosuunnitelma siitä, miten tätä ympäristöä voisi hyödyntää vertaissparrauksessa sote-toimintaympäristössä.
Mistä tarve on tullut
Tesoman hyvinvointikeskusvierailun aikana keväällä 2019 nousi esiin tarve kehittää mielenterveyttä tukevia palveluita.
Altogame -yritys osallistui Kampus-sote -hankkeen toukokuussa 2019 järjestämään konseptointipajaan ”Tulevaisuuden sote-palvelut: aikuisten mielenterveyttä tukevat palvelukonseptit ja palvelupolut”. Yrityksen tavoitteena oli saada kontakteja Sote-organisaatioihin ja saada markkinoitua tuotettaan eteenpäin.
Kokeilijoiden määrä (osallistujat)
Kesäkuun pilotti 10 osallistujaa, elokuun pilotti 8 osallistujaa ja varsinainen pilotti lokakuussa, 18 opiskelijaa.
Aika
Konseptin suunnittelu alkoi toukokuussa 2019, varsinainen pilotti 10.10.2019
Paikka
Tampereen ammattikorkeakoulu
Ympäristön kuvaus
Kaikki pilotit ovat toteutuneet siten, että toimijat ovat olleet fyysisesti oppilaitosympäristössä mutta sieltä käsin 3D-virtuaalitilassa.