<b><span style="color: #800080;">Uusi julkaisu:</span></b> Innovaatioekosysteemit sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisessa: Kehittäjän opas yhteiseen arvonluontiin

Kehittäjän opas

Toinen hankejulkaisumme on visuaalisesti samaa sarjaa kuin aikaisempi. Helposti lähestyttävä ja mukavasti kuvitettu julkaisu "Innovaatioekosysteemit sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisessa : Kehittäjän opas yhteiseen arvonluontiin" kertoo Kampus sote -hankkeen matkasta innovaatioekosysteemin kehittämisen kokeilun parissa. Oppaassa esitellään muun muassa kokeilun selkärankana toiminut palveluinnovaatioprosessin malli ja sen mukaisesti kehitetyt uudet palvelukonseptit sekä niistä kertyneet opit ja kopit.

Julkaisu on ladattavissa Tampereen yliopiston julkaisuarkistosta Treposta ja linkki on esitetty jutun alla.

Hankkeeseen osallistuneet
Kuva 1: Hankkeessa aineistoa kerättiin monilla tavoilla. Muun muassa erilaisiin työpajoihin osallistui suuri määrä eri alojen asiantuntijoita ja yrityksiä. Kuva on uudesta julkaisusta sivulta 13 (Nordling ym. 2021).

Julkaisun tiivistelmä takakansi kuvauksena:

Julkaisu on tarkoitettu oppaaksi sosiaali- ja terveyspalvelualan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan parissa työskenteleville avoimemman ja osallistavamman kehittämisotteen omaksumiseksi ja jalkauttamiseksi. Julkaisu antaa työkaluja vastata sote-palvelujen ja -palvelujärjestelmän uudistamisen tarpeeseen ennennäkemättömissä muutospaineissa, joita aiheuttavat esimerkiksi niukentuvat resurssit ja monimutkaistuva palveluntarve.

Sote-palvelujen uudistamiseksi julkaisu tarjoaa innovaatioekosysteemin toimintamallin, joka tuo yhteen eri taustaisten toimijoiden osaamista ja resursseja uuden ajattelun, näkökulmien ja ratkaisujen rakennusaineeksi. Innovaatioekosysteemin toimintamalli tarjoaa lähestymistavan kehittämiseen, jossa sote-palveluja tuotetaan lähentyvässä yhteistyössä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin välillä. Palvelujen kehittäminen ja uudistaminen perustuu paitsi yhteistyön syventämiseen myös tutkitun tiedon sekä teknologisten ratkaisujen hyödyntämiseen, jolloin on tärkeää ulottaa kehittämiseen kiinnitettävien toimijoiden tarkastelu perinteisten sote-toimijoiden ylitse. Ideaalitilanteessa toimijat luovat toisilleen arvoa synergisessä vuorovaikutuksessa, jossa julkinen palvelujärjestelmä, elinkeinoelämä ja tutkimus kiinnittyvät toisiinsa osaamisen ja resurssien raja- ja yhdyspintojen välityksellä.

Julkaisu konkretisoi innovaatioekosysteemin toimintamallia kuvaamalla innovaatioekosysteemin rakentamisen käytännön kokeilun sote-palvelualalla. Kokeilu (EAKR) toteutettiin kolmen maakunnan – Pirkanmaan, Satakunnan ja Etelä-Pohjanmaan – alueella vuosina 2018-2020 ja se kokosi piiriinsä noin 800 osallistujaa eri sektoreilta (Kuva1). Kokeilussa innovaatioekosysteemiä rakennettiin korkeakouluvetoisesti fasilitoiduilla yhteiskehittämis- ja innovaatioprosesseilla, jotka tukivat eri taustaisten toimijoiden kohtaamisia sekä auttoivat tunnistamaan yhteisen arvonluonnin mekanismeja.

Innovaatioekosysteemin rakentamisen kokeilu

Innovaatioekosysteemin rakentamisen kokeilussa keskeisenä selkärankana oli hankkeessa kehitetty palveluinnovaatioprosessin malli, jonka tuella aluksi määriteltiin kehittämistarpeita, joihin ideoitiin ratkaisuksi palveluaihioita. Näistä jalostui joukko konseptiaihioita, joista prosessin edetessä karsiutui jatkoon potentiaalisimmat elävän elämän kokeiluihin ja skaalaamisen mahdollisuuksien käytännön testaamiseen saakka. Uudessa julkaisussa kuvataan 6 potentiaalisinta ja prosessissa pisimmälle vietyä palvelukonseptia. Palveluinnovaatioprosessin (Kuva 2) tavoitteena oli vaikuttavien palvelukonseptien kehittämisen lisäksi törmäyttää konkretian ja käytännön kautta eri alojen edustajia yhteiskehittämisen ääreen ja juurruttaa uudenlaista avoimuuteen ja keskinäiseen luottamukseen perustuvaa yhteisarvonluonnin kulttuuria käytäntöön.

Kuva 2: Palveluinnovaatioprosessin malli (Nordling ym. 2021, s. 16-17)

Lue lisää hankejulkaisusta! Esittelemme lisäksi nettisivuillamme täydentävää tietoa hankkeessa kehitetyistä ideoista ja konsepteista sekä niiden muodostumisen vaiheista palveluinnovaatioprosessin eri vaiheissa. Kurkkaa Innovaatioekosysteemin toimintamalli-sivulle löytääksesi nämä. Aikaisemman julkaisumme sekä muuta hankkeessa tuotettua materiaali löydät täältä: Julkaisut ja työkalut

Julkaisun pysyvä osoite:

Kirjoittaja: Perttu Linna