Lapsiperheiden tukeminen: Lääkehoidon ohjausvideo vanhemmille, silmätippojen ja –voiteen käyttö kotona

Toteuttaminen

Konseptin idea nousi esille hankkeen järjestämistä työpajoista. Työpajoihin osallistui henkilöitä korkeakouluista ja toimijoita kaikilta sosiaali- ja terveysalan sektoreilta. Konseptin sisältöä ideoitiin työpajoissa ja sen jälkeen lisäksi yhdessä apteekkien kanssa esimerkiksi sitä, mille osa-alueelle lasten lääkehoidossa kaivattaisiin lisää ohjausta. Todettiin, että lasten silmätippojen- ja –voiteen käytöstä ei ole ohjausvideota saatavilla ja lääkkeen antaminen lapselle ei ole kotona niin yksinkertaista mm. lapsen vastustamisesta ja iästä johtuen. Hoitoketjun eri vaiheissa ei huomioida riittävästi mahdollisia lääkkeen antamisen haasteita eikä anneta konkreettisia ohjeita lääkkeen annosta lapselle, jotta lääkkeenanto olisi sujuvaa ja turvallista.

Ohjausvideolla pyrittiin antamaan vaihtoehtoisia toimintamalleja vanhemmille mm. lääkkeenanto-tilanteeseen. Lisäksi farmaseutti apteekissa vastasi ohjausvideon näyttämisen jälkeen mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Hanketyöntekijä teki videoon käsikirjoituksen ja videolla esiintyi korkeakouluopiskelija vauvansa kanssa. Ohjausvideo tuotettiin ostopalveluna.

Syksyllä 2019 apteekissa videota näytettiin vanhemmalle, joka oli hakemassa lapselleen silmälääkkeitä. Ohjausvideon esittämisen jälkeen heille annettiin lomake, jossa kysyttiin seuraavia asioita: Ohjausvideon sopivuus palvelutilanteeseen, hyöty ohjausvideon katsomisesta, uuden tiedon saaminen, luottamuksen kasvaminen omiin kykyihin ja kuinka mielellään käyttää tällaista palvelua jatkossa. Lisäksi lomakkeella oli avoin kohta kehittämisehdotuksille. Apteekin työntekijöille jaettiin kokeilun lopuksi arviointilomake, jossa he arvioivat samoja asioita palveluntarjoajan näkökulmasta. Näiden yhteisten tulosten perusteella saadaan lisää tietoa ja voidaan laajentaa ohjausvideoiden käyttöönottoa osana palvelupolkuja.

Kokeilijoiden määrä

12 henkilöä

23.10-12.12.2019

Apteekki, Etelä-Pohjanmaa

Päätelmät (opit ja kopit)

Ohjausvideo koettiin hyväksi suullisen ohjauksen rinnalle apteekissa. Ohjausvideon näyttö sopi hyvin palvelutilanteeseen, asiakkaiden mielestä vielä paremmin kuin työntekijöiden. Ohjausvideon katselu hyödytti asiakkaita ja se auttoi työntekijän työtä. Ohjausvideon avulla vanhemmat saivat hyvin uutta tietoa ja työntekijätkin arvioivat, että se auttoi paljon asiakkaita. Luottamus omiin kykyihin kasvoi jonkin verran ja työntekijöiden mielestä uutta tietoa pystyttiin välittämään asiakkaille. Asiakkaat käyttäisivät mielellään tällaista palvelua jatkossakin. Työntekijöiden keskuudessa palvelun käyttö jakoi enemmän mielipiteitä mutta pääpaino oli, että jatkossakin tällaista palvelua haluttaisiin tarjota mielellään.

Videon keston tulisi olla lyhyt, korkeintaan 2 min. Tekstitys toisi vaihtoehtoja videon käytölle, jos tilanne on sellainen, että ääniä ei oikein haluta käyttää tai on meluisaa. Ohjausvideot sopivat etenkin, jos kyseisessä asiassa kokee epävarmuutta. Ohjausvideoon tulisi voida palata myös kotoa käsin, jotta olisi mahdollisuus vielä kerrata asioita.

Jatkossa voisi miettiä ohjausvideoiden laajentamista myös esim. intiimien asioiden läpikäyntiin, jolloin ei tarvitse puhua muiden kuullen intiimeistä asioista niin paljon. Video voisi olla tekstitettynä, jolloin äänet voisivat olla pois päältä. Erilaisia ohjausvideoita voisi myös näyttää lääkärin ja hoitajan vastaanoton yhteydessä.

Erityistä huomioita tulee kiinnittää digilaitteiden toimivuuteen ja sujuvaan käyttöön. Tulee miettiä etukäteen tarkasti videon sisältö ja varmistaa, että tiedot ovat virallisten suositusten mukaisia. Materiaalin omistaminen ja jakaminen tulee miettiä erityisen tarkasti etukäteen. Näitä voidaan hallita erilaisilla sopimuksilla.

Takaisin sivulle ’Konseptit ja kokeilut’