Jasmiina Ronkainen: "Fasilitoidessa on ollut mukava nähdä kuinka paljon osallistujat ovat saaneet työpajasta irti. "

Jasmiina Ronkainen oli lopettamassa kolmatta vuotta opinnoissaan, kun eteen tuli harjoittelu mahdollisuus Self-Hackin parissa. Konsepti oli hyvin lähellä sydäntä Jasmiinalle, sillä hän koki. että Self-Hack olisi ollut myös hänelle hyväksi opintojen alussa. Jasmiina onkin toiminut harjoittelijana Self-Hackin parissa 2021 ja näin päässyt fasilitoimaan Self-Hackia useille eri ryhmille.

-Fasilitoidessa on ollut mukava nähdä kuinka paljon osallistujat ovat saaneet työpajasta irti. Oli sitten kyseessä koulun henkilökunta, jo pidemmällä opiskeluissaan menevät opiskelijat tai sitten juuri aloittaneet nuoret opiskelijat.

Jasmiinan mielestä on upeaa, että osallistujille annetaan tila missä pääsee rauhassa pysähtymään ja tutkiskelemaan itseään ja omaa elämää.

-Tuntuu, että niin harvoin enää oikeasti otetaan aikaa ja syvemmin mietitään, mitkä on ne asiat jotka ohjaa meidän valintoja. Itse olisin kaivannut tällaista ohjaamista varmasti jo vaikka lukioisässä, kun ei vielä itsetuntemus riittänyt yksin pohtimiseen.

Ryhmäytymiseen Jasmiina sanoo Self-Hackin olevan hyvä työkalu sekä uudelle että jo entuudestaan tutummalle ryhmälle.

-On ollut ihana nähdä kuinka paljon osallistujat ovat nauttineet ja saaneet irti ryhmäkeskusteluista. Aiheet työpajassa ovat sellaisia, jotka tuskin tulevat ruokalassa puheeksi, joten ollut ihana nähdä kuinka osallistujat oppivat toisistaan uutta.

Jasmiina itse sai paljon irti suorittaessaan Self-Hackin ja toivookin, että olisi päässyt osallistumaan työpajaan jo aikaisemmin.

-Itse olen hyvä esimerkki opiskelijasta, joka olisi Self-Hackista hyötynyt paljon opintojen alkaessa. Ensimmäiset opiskeluvuodet sujahtivat nopeasti ohi ja en ikinä saanut tehtyä päätöstä erikoistumisestani. Suoritettuani ensimmäisen työpajani konkretisoitui minulle jopa pelottavan hyvin se, mihin suuntaan opintoja olisi kannattanut viedä jo aikaisemmin.

Jokaisella fasilitointikerralla Jasmiina sanoo kokeneensa parhaana asiana sen, kun näkee osallistujien saavan selkeyttä omaan suuntaansa ja tavoitteisiinsa. Hän sanoo, että fasilitointi ei vaadi erityisiä taitoja tai osaamista ennen koulutusta vaan hyvä ja kannustava asenne sekä rauhallisuus riittää luomaan osallistujille turvallisen tilan, jossa he itse pääsevät pohtimaan tehtäviä.

-Tärkeintä on olla turvana ohjaamassa työpajaa ja luoda omalla olemuksella rento fiilis.

Koulutus fasilitaattoriksi ei Jasmiinan mielestä ole vaikea. Kun on käynyt itse Self-Hackin saa hyvän erimerkin siitä, miten työpaja toimii ja materiaalit, jotka koulutukseen tarjotaan ovat selkeät eivätkä vie kauan aikaa käydä läpi.

-Koulutus on selkä ja uskon että kaikilla riittää aika ja kyvyt suorittaa se. Self-Hack antaa niin osallistujalle kuin myös fasilitaattorille päivästä paljon irti, joten lähtisin ehdottomasti mukaan!