Tampereen yliopiston varhaiskasvatuksessa olevat tutkimusryhmät ja -hankkeet:
ECEPP- Varhaiskasvatuksen instituutiot, politiikat ja käytännöt:
Ryhmässä toimivat tutkijat ovat kiinnostuneita lapsuuteen, varhaiskasvatukseen, lasten kehitykseen ja oppimiseen ja varhaislapsuuden insituutioihin liittyvistä kysymyksistä. Ryhmässä tarkastellaan kuinka erilaiset instituutiot, kulttuuriset käytännöt ja niiden väliset moninaiset suhteet muokkaavat lapsuutta, lasten elämää ja varhaiskasvatuksen ammattilaisten työtä. Varhaiskasvatukseen keskittyneissä käsillä olevissa projekteissa tarkastellaan muun muassa varhaiskasvatuspolitiikkaa ja varhaiskasvatuksen järjestämistä, ammatillisuutta ja pedagogista työtä varhaiskasvatuksen muuttuvassa ympäristössä, tuen kysymyksiä varhaiskasvatuksessa, sekä lasten ja lapsuuden tiloja. Erityisenä kiinnostuksen kohteena ovat eriarvioisuuden ja eriarvoistumisen kysymykset
ECEPP-tutkimusryhmän esittelysivut
OHOSKE – Varhaiskasvatuksen opettajankouluttajien tutkimusperustaisen ohjausosaamisen kehittäminen muuttuvissa oppimisympäristöissä
Hankkeen tavoitteena on perustaa valtakunnallinen varhaiskasvatuksen opettajankouluttajien opetusharjoittelun ohjausosaamisen verkosto tutkimusperustaisen ohjausosaamisen kehittämiseen. Verkostoon kuuluu kuusi varhaiskasvatuksen opettajia kouluttavaa yliopistoa sekä heidän yhteistyöverkostot. Verkostossa kehitetään uusia tutkimusperustaisia ohjausosaamisen malleja sekä koulutusmateriaalia. Verkosto toteuttaa ohjausosaamiseen liittyvää koulutusta ja jakaa parhaita käytänteitä.
CHILDCARE – Tasa-arvon kysymykset varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja lastenhoidon tukien järjestelmässä
Hankkeessa tarkastellaan lastenhoidon tukia ja varhaiskasvatus- ja esiopetuspalveluja tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta.
CHILDCARE- tutkimusryhmän blogi
InTrans – Ensuring Warm and Inclusive Transitions
InTrans on Euroopan Unionin Erasmus+ KA3 -ohjelman rahoittama yhteiseurooppalainen hanke. InTrans-hankkeen keskiössä ovat kodin, varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen rajapinnoilla tapahtuvat siirtymät. Hankkeessa nostetaan esiin ja levitetään inklusiivisia ja toimivia siirtymäkäytänteitä, ja saadaan aikaan syvempi systeeminen vaikutus niihin rakenteisiin, joissa siirtymiä toteutetaan. Hankkeen suomalaisessa osaprojektissa yhteistyökumppaneita ovat opetus- ja kulttuuriministeriö ja Varhaiskasvatuksen kumppanuusverkoston kunnat.
Mentorointia Vakassa
Mentorointia ja oppimiskumppanuutta varhaiskasvatuksessa on opetushallituksen rahoittama kärkihanke, jossa kehitetään varhaiskasvatuksen opettajien ja johtajien kehittymistä mentoroinnin avulla.
Mentorointia Vakassa- hankkeen nettisivut
Innoplay – käsityö- ja teknologiaoppiminen varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja alkuopetuksessa
Hankkeen tavoitteena on kehittää pedagogisia menetelmiä käsityön, ympäristö- ja teknologiakasvatuksen sekä matemaattisten taitojen oppimisalueita leikkiin, tutkimiseen ja ilmaisuun. Tampereella Innoplay- hankkeessa yhteistyötä tekevät Muotialan ja Juvan päiväkodit sekä Kaukajärven esi- ja alkuopetus.
Askel- Asiantuntijuuden kehittyminen yliopiston varhaiskasvatuksen koulutuksessa
Oulun yliopiston kanssa yhteinen hanke, jossa kehitetään uudenlaisia työssäoppimisen ja sen ohjauksen malleja. Yhteistyössä mukana myös lähialueiden varhaiskasvatuspalveluita niin kunnallisella kuin yksityisellä sektorilla.