InnoPlay-hanke vieraana Tutkittua varhaiskasvatuksesta -blogissa

InnoPlay-hankkeessa on kehitetty varhaiskasvatuksen käsityö- ja teknologiakasvatuksen osaamista koulutuksen ja työelämän yhteistoiminnassa. Projektitutkijat Jan Varpanen ja Sini Leikkola sekä professori Kirsti Karila Tampereen yliopistosta vierailivat Tutkittua varhaiskasvatuksesta -blogissa ja kirjoittivat teknologiakasvatuksesta varhaiskasvatuksessa hankkeessa saatujen kokemusten pohjalta.

Tampereen, Turun ja Helsingin yliopistojen yhteisessä InnoPlay-hankkeessa on kehitetty varhaiskasvatukseen sekä esi- ja alkuopetukseen soveltuvaa teknologiakasvatuksen pedagogiikkaa, jonka perustana on toiminut olemassa oleva osaaminen käsityökasvatuksen alueella. Hanke on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama.

Teknologiakasvatus määritellään varhaiskasvatussuunnitelman ja esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (OPH 2018;2014) osaksi varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa toteutettavaa toimintaa. Teknologiakasvatus näyttäytyy usein uutuutensa vuoksi haastavana ja vieraana aiheena varhaiskasvatuksen toimijoille. Mutta mitä teknologiakasvatus sitten on? Riittääkö, että lasten annetaan pelata Ekapeliä silloin tällöin vai pitäisikö teknologiaa ymmärtää enemmänkin ilmiönä? Mitä teknologia edes on ja mitä siitä olisi varhaisvuosina tarkoitus oppia?

Näihin kysymyksiin pyrimme vastaamaan Tutkittua varhaiskasvatuksesta -blogikirjoituksessa, jossa esittelimme InnoPlay-hankkeessa syntyneitä kokemuksia teknologiakasvatuksen käytännön toteutusmahdollisuuksista. Samalla pohdimme, millaista osaamista teknologiakasvatus opettajilta vaatii ja millaisia mahdollisuuksia tällaisen osaaminen hankkimiselle avautuu hankkeessa toteutetun jatkuvan oppimisen mallin puitteissa.

Blogikirjoituksen pääset lukemaan Tutkittua varhaiskasvatuksesta -blogin sivuilta.

Lisätietoa hankkeesta ja hankkeessa tuotetun avoimen täydennyskoulutusmateriaalin löydät InnoPlayn verkkosivuilta.