Työssäoppimisen jaksojen toteutus perustuu normaalioloissa vahvasti kokemus– ja käytäntötiedon hyödyntämiseen. Päiväkotien ja esiopetusryhmien käytäntöjen, lapsiryhmien toiminnan, opetustilanteiden ja lasten havainnointi sekä arjen tilanteisiin osallistuminen ovat normaalioloissa tärkeitä aineksia opiskelijoiden oppimisessa. Onneksemme opiskelijat ennättivät kummallakin jaksolla tutustua lapsiryhmiin ja niiden käytäntöihin, joten opiskelijoilla on jonkinlainen kuva näistä asioista.
Muuttuneessa tilanteessa olemme kehittäneet uudenlaisia työskentelytapoja niiden asioiden oppimiseksi, jotka on kuvattu mainittujen opintojaksojen tavoitteissa. Pyrimme mahdollisuuksien mukaan turvaamaan opintojaksojen tavoitteiden toteutumisen, tavoitteisiin pyritään nyt muuttuneiden opiskelumuotojen avulla. Hyödynnämme sitä kokemusta, joka opiskelijoille ennätti muodostua lapsiryhmistä. Tämän lisäksi hyödynnämme vielä aiempaakin vahvemmin erilaista tutkimukseen ja kehittämiseen liittyvää kirjallisuutta opinnoissa. Opiskelijoiden vertaistyöskentely ja vertaistuki korostuu myös heidän verkkotyöskentelyssään. Koska emme voi tässä tilanteessa hyödyntää mentoreita opiskelijoiden ohjauksessa, painottuu tutoreina toimivien yliopiston opettajien antama ohjaus. Tampereen yliopistossa ja Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa on järjestetty opettajille runsaasti tukea etäopetuksen järjestämiseen. Tämä ja varhaiskasvatuksen koulutuksen tiimin tuki auttaa toivottavasti myös yliopiston opettajia jaksamaan tässä uudella tavoin kuormittavassa tilanteessa.
Tilanne vaatii joustavuutta ja kärsivällisyyttä meiltä kaikilta. Menestystä opiskelijoille ja yliopiston opettajille uudenlaisissa työssäoppimisen toteutuksen tilanteissa.
Varhaiskasvatuksen henkilöstö toimii juuri nyt haastavissa oloissa. Tilanne on osoittanut konkreettisella tavalla sen, kuinka tärkeää työtä varhaiskasvatuksen opettajat ja muut ammattilaiset tekevät. Jaksamista arjen tilanteisiin myös päiväkodeissa.
Palataan kasvokkaiseen kumppanuuteen tilanteen salliessa. Pidetään huolta itsestämme ja toisistamme!
Kirsti Karila
Varhaiskasvatuksen professori
Tampereen yliopisto