Uutta tietoa varhaiskasvatuksen ammatillisesta osaamista – Millä tavoin varhaiskasvatuksen opettajat jäsentävät mediakasvatusta ja kuinka he arvioivat omaa käsityö- ja teknologiakasvatuksen osaamistaan?

Varhaiskasvatuksen ammattilaisilta edellytetään moninaista osaamista. Vastikään on ilmestynyt kaksi uutta artikkelia, jotka käsittelevät varhaiskasvatuksen opettajien osaamista.
Joulukuussa 2021 ilmestyneessä artikkelissa Saara Salomaa, Pekka Mertala ja Kirsti Karila tarkastelevat opettajien käsityksiä mediakasvatuksesta. Toisessa uunituoreessa artikkelissa Kirsti Karila ja Sini Leikkola paneutuvat varhaisvuosien opettajien arvioihin käsityö- ja teknologiakasvatuksen osaamisestaan.

Kirsti Karila

Joulukuussa 2021 ilmestyneessä artikkelissa Saara Salomaa, Pekka Mertala ja Kirsti Karila tarkastelevat opettajien käsityksiä mediakasvatuksesta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajat käsittävät mediakasvatuksen ensinnäkin toimintana: lasten kanssa toteutettavana toimintana, tavoitteellisena toimintana sekä varhaiskasvatustoimintaan kuuluvana pedagogisena osa-alueena. Mediakasvatuksella käsitetään olevan lasten toimintaan ja toimijuuteen, mediaan liittyviin tietoihin ja taitoihin sekä muuhun oppimiseen liittyviä tavoitteita. Yksikään haastateltavista ei kuitenkaan nimennyt medialukutaitoa mediakasvatuksen tavoitteeksi. Toiseksi mediakasvatus käsitetään osaamisena: osana varhaiskasvatuksen ammatillista osaamista sekä laajempana toimialan osaamisen kehittämishaasteena. Digitaalisilla medioilla ja niitä hyödyntävällä pedagogiikalla oli hallitseva rooli aineistossa, mutta niihin liittyi myös jännitteitä. Perinteisiin medioihin liitettiin ainoastaan myönteisiä käsityksiä.

Koko artikkeli on vapaasti luettavissa täällä https://journal.fi/jecer/article/view/114178/67377

Toisessa uunituoreessa artikkelissa Kirsti Karila ja Sini Leikkola paneutuvat varhaisvuosien opettajien arvioihin käsityö- ja teknologiakasvatuksen osaamisestaan. Tulokset osoittavat käsityökasvatuksen ja teknologiakasvatuksen osuuden varhaisvuosien opettajien tutkintokoulutuksessa olevan pääosin melko niukkaa ja vaihtelevan. Erityisesti teknologiakasvatuksen osaaminen näyttää tällä hetkellä työelämässä toimivien osalta rakentuneen pääosin kelpoisuuden tuottavan tutkintokoulutuksen jälkeen. Tarve erilaisille jatkuvan oppimisen hankkeille näillä osaamisen alueilla onkin ilmeinen. Tulokset antavat viitteitä siihen, että niin käsityö- kuin teknologiakasvatuksenkin osuutta on tärkeää lisätä myös opettajien tutkintokoulutuksessa. On tärkeää, että nämä sisällöt nivotaan osaksi yleisempää varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen pedagogiikan opetusta. Näin mahdollistuu lasten osallisuutta, leikillisyyttä ja kokonaisvaltaista pedagogiikkaa painottavan käsityö- ja teknologiakasvatuksen opetuksen toteuttaminen.

Koko artikkeli luettavissa täältä https://journal.fi/jecer/article/view/115164/67994

Toivottavasti julkaisut antavat aineksia sekä mediakasvatuksen että käsityö- ja teknologiakasvatuksen ammatillisen osaamisen pohdintoihin ja myös noiden alueiden kehittämiseen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen pedagogisissa käytännöissä.