Kirjautumisongelmia?

1) Tarkista nettiselain
2) Varmista, että käyttäjätunnuksesi toimivat
3) Jos kirjautumissivu on täysin tyhjä tai EXAMin käyttöliittymä ei päivity
4) Jos et voi valita kirjautumisessa organisaatiota tai kirjautumispainikkeen napsauttamisen jälkeen tulee heti violetti virhesivu “Kirjautuminen ei onnistunut”
5) Kokeile kirjautumista toisella laitteella
6) Ota yhteyttä IT Helpdeskiin

1) Tarkista nettiselain

Tarkista mitä nettiselainta käytät? EXAM ei valitettavasti toimi hyvin Internet Explorer -selaimella. Käytä mitä tahansa muuta yleisesti käytettyä selainta, esimerkiksi: Mozilla Firefox, Google Chrome, Microsoft Edge, Apple Safari.

2) Varmista, että käyttäjätunnuksesi toimivat

Jos sinulla on Tampereen korkeakouluyhteisön TUNI-tunnukset, kokeile kirjautumista esimerkiksi Tampereen korkeakouluyhteisön käyttövaltuushallintapalveluun: https://id.tuni.fi/idm/

3) Jos kirjautumissivu on täysin tyhjä tai EXAMin käyttöliittymä ei päivity

Sulje koko nettiselain tai tee pakotettu uloskirjautuminen EXAMista:
https://exam.tuni.fi/Shibboleth.sso/Logout

Yritä sen jälkeen kirjautua uudelleen:
https://exam.tuni.fi

Yllä oleva ongelma johtuu yleensä kertakirjautumisen aikakatkaisusta eli et ole tehnyt vähään aikaan mitään ja sinut on siksi kirjattu ulos HAKA-kirjautumisesta.

4) Jos et voi valita kirjautumisessa organisaatiota tai kirjautumispainikkeen napsauttamisen jälkeen tulee heti violetti virhesivu “Kirjautuminen ei onnistunut”.

Resetoi HAKA-organisaatiovalinta sivulla:
https://haka.funet.fi/shibboleth/WAYF
Napsauta Palauta (Reset).

Yritä sen jälkeen kirjautua uudelleen:
https://exam.tuni.fi

Varmista lisäksi, että olet kirjautuessa valinnut organisaatioksi: “Tampereen korkeakoulut” (Tampere Universities).

5) Kokeile kirjautumista toisella laitteella

Jos kirjautuminen toisella laitteella toimii, testaa kirjautumista selaimen yksityistä tilaa käyttäen.

Selainkohtaiset ohjeet yksityisen tilan käynnistämiseksi:
Google Chrome
Mozilla Firefox

Jos kirjautuminen toimii yksityistä tilaa käyttäen, tyhjennä kaikki selaimen väliaikaiset tiedostot ja kokeile kirjautumista normaalisti uudelleen.

Jos kirjautuminen ei vieläkään toimi: Tutki yhdistääkö käyttämiäsi laitteita jokin sama ohjelmisto, asetus tai verkko. Esim. tietty tietoturvaohjelmisto tai nettiselaimen lisäosa (Ad-blocker, NoScript tms.) tai kodin WLAN-verkko ja verkon palomuuri?

6) Ota yhteyttä IT Helpdeskiin

Jos mikään edellisistä ei vastaa ongelmatilannettasi ja kirjautuminen ei edelleenkään onnistu:

Ota virhetilanteesta kuvankaappaus (Print Screen -näppäin näppäimistöltä) ja lähetä lyhyt kuvaus ongelmasta ja kuvankaappaus IT Helpdeskiin ( it-helpdesk@tuni.fi ).