Kirjautumisongelmia?

1)
Tarkista mitä nettiselainta käytät? EXAM ei valitettavasti toimi hyvin Internet Explorer -selaimella. Käytä mitä tahansa muuta yleisesti käytettyä selainta, esimerkiksi: Mozilla Firefox, Google Chrome, Microsoft Edge, Apple Safari.

2)
Jos kirjautumissivu on täysin tyhjä (valkoinen) tai EXAMin käyttöliittymä ei päivity.

Sulje koko nettiselain tai vaihtoehtoisesti tee pakotettu uloskirjautuminen EXAMista:
https://exam.tuni.fi/Shibboleth.sso/Logout

Yritä sen jälkeen kirjautua uudelleen:
https://exam.tuni.fi

Yllä oleva ongelma johtuu yleensä kertakirjautumisen aikakatkaisusta eli et ole tehnyt vähään aikaan mitään ja sinut on siksi kirjattu ulos HAKA-kirjautumisesta.

3)
Jos et voi valita kirjautumisessa organisaatiota tai kirjautumispainikkeen napsauttamisen jälkeen tulee heti violetti virhesivu “Kirjautuminen ei onnistunut”.

Resetoi HAKA-organisaatiovalinta sivulla:
https://haka.funet.fi/shibboleth/WAYF
Napsauta Palauta (Reset).

Yritä sen jälkeen kirjautua uudelleen:
https://exam.tuni.fi

Varmista lisäksi, että olet kirjautuessa valinnut organisaatioksi: “Tampereen korkeakoulut” (Tampere Universities).

4)
Varmista, että TUNI-tunnuksesi toimivat kirjautumalla esimerkiksi Tampereen korkeakouluyhteisön käyttövaltuushallintapalveluun:
https://id.tuni.fi/idm/

5)
Kokeile kirjautumista puhelimella tai toisella tietokoneella:
https://exam.tuni.fi

Jos kirjautuminen toimii toisella laitteella, testaa omalla koneella kirjautumista selaimen yksityistä tilaa käyttäen.

Selainkohtaiset ohjeet yksityisen tilan käynnistämiseksi:
Google Chrome
Mozilla Firefox
Microsoft Edge

Jos kirjautuminen toimii yksityistä tilaa käyttäen, tyhjennä kaikki selaimen väliaikaiset tiedostot ja kokeile kirjautumista normaalisti uudelleen.

Jos kirjautuminen ei vieläkään toimi omalla laitteella: Tutki yhdistääkö käyttämiäsi laitteita jokin sama ohjelmisto, asetus tai verkko. Esim. tietty tietoturvaohjelmisto tai nettiselaimen lisäosa (Ad-blocker, NoScript tms.) tai kodin WLAN-verkko ja verkon palomuuri?

6)
Jos mikään edellisestä ei vastaa ongelmatilannettasi ja kirjautuminen ei edelleenkään onnistu:

Ota virhetilanteesta kuvankaappaus (Print Screen -näppäin näppäimistöltä) ja lähetä lyhyt kuvaus ongelmasta ja kuvankaappaus IT Helpdeskiin ( it-helpdesk@tuni.fi ).