Usein kysytyt kysymykset

Yhteiset

Mistä saan käyttöoikeuden TUNI EXAMiin?

Uusille korkeakouluyhteisön käyttäjille annetaan automaattisesti opiskelijan ja/tai tentaattorin käyttäjärooli ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä. Kirjaudu TUNI EXAMiin Tuni-tunnuksellasi. 

Jos järjestelmä ei tunnista henkilökunnan jäsentä tentaattoriksiota yhteyttä sähköpostitse osoitteen exam@tuni.fi. 

Huom. Korkeakouluyhteisön ulkopuolinen tentaattori tarvitsee EXAM-tenttien arviointia varten Tuni-tunnuksen ja @tuni.fi-sähköpostiosoitteen. Tentaattorille voi tilata nämä tiedekunnan yhteyshenkilön kautta. 

Miksi kirjautuminen TUNI EXAMiin ei onnistu? 

TUNI EXAMiin kirjaudutaan Tuni-tunnuksella osoitteessa https://exam.tuni.fiValitse Haka-kirjautumisen yhteydessä organisaatioksi Tampereen korkeakoulut tai ”Tampere Universities”. Jos kirjautuminen ei onnistu, lue Kirjautumisongelmia? –sivun toimintaohjeet.

Opiskelija

Mistä löydän tenttini TUNI EXAMista?  

Kirjaudu TUNI EXAMiin ja valitse valikosta Tentit. Hae tenttiä esim. opintojakson koodin avulla. 

Jos kyseessä on EXAM-yhteistentti (esim. Erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikuulustelun tentit), käytä tietokonetta, jotta Tentit-valikkoa painamalla saat esiin vaihtoehdon Yhteistentit (kts. kuva alla).

Näyttöuva, jossa on ympyröity, mistä kohtaa Yhteistentit-löytyvät EXAM-järjestelmästä.

Jos et löydä tenttiä EXAMista, tarkistaettä olet kirjautunut oikeaan EXAMiin (TUNI EXAM). Jos tenttiä ei vieläkään löydy, voi olla kyse siitä, että tentin opettaja ei ole vielä julkaissut tenttiä EXAMissa. Tarvittaessa ota yhteyttä opettajaan.

Miten perun tai teen muutoksen EXAM-varaukseen? 

Kirjaudu EXAMiin ja avaa Ilmoittautumiset-sivu. Paina tentin tietojen kohdalla oikeassa yläkulmassa olevaa kuvaketta, jossa on kolme pistettä. Varauksen voit poistaa valitsemalla Poista varaus ja vahvistamalla sen Kyllä-painikkeella. Jos haluat tehdä varaukseen muutoksen, valitse Vaihda tenttiaika. 

Kun varaus on poistettu, on mahdollista myös peruuttaa ilmoittautuminen tenttiin. Paina tentin tietojen kohdalla oikeassa yläkulmassa olevaa kuvaketta, jossa on kolme pistettä, ja valitse Peruuta ilmoittautuminen. Vahvista peruutus Kyllä-painikkeella. 

Miksi kirjautuminen EXAM-tilan koneelle ei onnistu? 

EXAM-koneelle ei kirjauduta omalla henkilökohtaisella tunnuksellaKirjaudu koneelle seuraavalla tavalla: 1. Käyttäjätunnus on tuni-exam, 2. Jätä salasana tyhjäksi ja 3. paina Enter-näppäintä. Oikea käyttäjätunnus on yleensä koneella valmiina.

Mitä teen, jos tentti keskeytyy teknisen ongelman tai muun syyn vuoksi? 

EXAM-koneen yhteydestä löydät pöytäohjeen, jossa on ratkaisuja erilaisiin ongelmatilanteisiin. Suorituksen aikana ei ole muuta teknistä tukea saatavilla. 

Mikäli ongelma ei ratkea pöytäohjeen avulla, poistu tilasta ja lähetä ilmoitus tentin keskeytymisestä tai estymisestä. Jos et päässyt aloittamaan tenttiä, voit heti varata uuden tenttiajan, kun edellinen varauksesi on päättynyt.

Missä voin suorittaa EXAM-tenttini?

Tampereen yliopiston opiskelija voi suorittaa tentin EXAM-tilassa, joka sijaitsee Hervannan kampuksella, Kaupin kampuksella, Keskustakampuksella, Seinäjoen yliopistokeskuksessa tai Porin yliopistokeskuksessa. Lisäksi voit suorittaa tentin tenttivierailuna toisessa korkeakoulussa. EXAM-tenttivierailun ohjeet löydät sivulta Tenttivierailun ohjeet.

Tentaattori

Miten tenttiin lisätään toinen tentaattori/arvioija?  

Tentin tentaattori voi lisätä tenttiin muita tentaattoreita tai arvioijia. Kirjaudu EXAMiin ja avaa tentin Perustiedot-välilehti. Siirry kohtaan Tentaattorit/Arvioijat, joka löytyy Tentin arviointi -otsikon alta. Kirjoita henkilön nimi ja valitse hänet esiin tulevasta valikosta. Paina lopuksi Lisää-painiketta.

Jos henkilöä ei löydy EXAMista, pyydä, että hän käy kerran kirjautumassa järjestelmään. Näin hänelle syntyy tentaattorin käyttäjärooli EXAMiin ja voit lisätä hänet tentaattoriksi tai arvioijaksi tenttiisi.

Miten tentti julkaistaan uudelleen opiskelijoiden varattavaksi? 

Jos tentti on sulkeutunut tenttiperiodin päättymisen takia, tentin saa uudelleen auki päivittämällä tenttiperiodia. Löydät tentin EXAMin Työpöydältä, Arkistoidut tentit –välilehdeltä. 

Miten tentin kestoa voi muuttaa? 

Jos tentissä ei vielä ole varauksia, muuta tentin kestoa Julkaisuasetukset-välilehdelläJos tenttiin on jo ehtinyt tulla varauksia, ota yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen exam@tuni.fi. Kun ylläpitäjä on muuttanut tentin kestoa, varauksen tehneille opiskelijoille on ilmoitettava, että heidän on poistettava olemassa oleva varaus ja varattava uusi suoritusajankohta.

Miten vapautan suorituskerran uusintaa varten? 

Jos opiskelija on aloittanut tentin, mutta päättänyt keskeyttää sen, voit vapauttaa tentin uudelleen suoritettavaksi tentin Suoritukset-välilehdellä klikkaamalla opiskelijan nimen perässä olevaa Vapauta-painiketta.

Jos opiskelija on käyttänyt kaikki tentille määritetyt suorituskerrat (suorituskerrat ennen arviointia), arvioi palautettu suoritus ja lukitse arviointi. Tämän jälkeen opiskelija voi varata uuden tenttiajan, jos tenttiperiodia on vielä jäljellä. Tarvittaessa muuta tenttiperiodin päättymispäivää. Vaihtoehtoisesti voit luoda opiskelijalle henkilökohtaisen tentin.

Jos opiskelijan suoritus estyi esim. kirjautumisongelman vuoksi, opiskelija voi varata uuden tenttiajan heti, kun hänen edellinen tenttivarauksensa on päättynyt.

Mistä löydän tenttini TUNI EXAMista? 

Löydät tentit EXAMista Työpöytä-sivulta. Tentit on jaoteltu seuraaviin välilehtiin: Aktiiviset tentit, Arvioitavat tentit, Arkistoidut tentit ja Tenttiluonnokset. Jos kyseessä on EXAM-yhteistentti, käytä tietokonetta tentin etsimiseen, jotta Työpöytä-valikkoa painamalla saat esiin vaihtoehdon Yhteistentit.

Ongelmatilanteet

EXAM-tukea tarjoamme sähköpostitse: exam@tuni.fi.