Usein kysytyt kysymykset

Yhteiset

Mistä saan käyttöoikeuden TUNI EXAMiin?

Uusille korkeakouluyhteisön käyttäjille annetaan automaattisesti opiskelijan ja/tai tentaattorin käyttäjärooli ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä. Kirjaudu TUNI EXAMiin Tuni-tunnuksellasi. 

Jos järjestelmä ei tunnista henkilökunnan jäsentä tentaattoriksiotetaan yhteyttä ylläpitoon osoitteen it-helpdesk@tuni.fi kautta. 

Huom. Korkeakouluyhteisön ulkopuolinen tentaattori, esim. EL- ja EHL-kuulustelun kuulustelija, tarvitsetenttien arviointia varten Tuni-tunnuksen ja @tuni.fi -sähköpostiosoitteen. Tentaattorille voi tilata nämä tiedekunnan yhteyshenkilön kautta. 

Miksi kirjautuminen TUNI EXAMiin ei onnistu? 

TUNI EXAMiin kirjaudutaan Tuni-tunnuksella osoitteessa https://exam.tuni.fiValitse Haka-kirjautumisen yhteydessä organisaatioksi Tampereen korkeakoulut (Tampere Universities). Jos kirjautuminen ei onnistu, lue Kirjautumisongelmia? –sivun ohjeet läpi. 

Opiskelija

Mistä löydän tenttini TUNI EXAMista?  

Kirjaudu TUNI EXAMiin ja valitse valikosta “Tentit”. Hae tenttiä esim. opintojakson koodin avulla. 

Jos kyseessä on EXAM-yhteistentti (esim. Erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikuulustelun tentit), käytä tietokonetta, jotta “Tentit”-valikkoa painamalla saat esiin vaihtoehdon “Yhteistentit” (kts. kuva). 

Näyttöuva, jossa on ympyröity, mistä kohtaa Yhteistentit-löytyvät EXAM-järjestelmästä.

Jos et löydä tenttiä EXAMista, tarkistaettä olet kirjautunut oikeaan EXAMiin (TUNI EXAM). Lisäksi syynä voi olla, että opettaja ei ole vielä julkaissut tenttiä EXAMissaTarvittaessa voit olla yhteydessä opettajaan 

Miten perun tai teen muutoksen EXAM-varaukseen? 

Kirjaudu EXAMiin ja avaa Ilmoittautumiset-sivu. Paina tentin tietojen kohdalla oikeassa yläkulmassa olevaa kuvaketta, jossa on kolme pistettä. Varauksen voit poistaa valitsemalla Poista varaus ja vahvistamalla sen Kyllä-painikkeella. Jos haluat tehdä varaukseen muutoksen, valitse Vaihda tenttiaika. 

Kun varaus on poistettu, on mahdollista myös peruuttaa ilmoittautuminen tenttiin. Paina tentin tietojen kohdalla oikeassa yläkulmassa olevaa kuvaketta, jossa on kolme pistettä, ja valitse Peruuta ilmoittautuminen. Vahvista peruutus Kyllä-painikkeella. 

Miksi kirjautuminen EXAM-tilan koneelle ei onnistu? 

EXAM-koneelle ei kirjauduta omalla henkilökohtaisella tunnuksellaKirjautuminen koneelle: 1. Käyttäjätunnus tuni-exam on koneella valmiina, 2. Jätä salasana tyhjäksi ja 3. paina Enter-näppäintä. 

Lisäohjeet löydät tilan pöytäohjeesta tai Ohjeet suorituksen aikana –sivulta. 

Mitä teen, jos suoritus keskeytyy teknisen ongelman tai muun syyn vuoksi? 

EXAM-koneen yhteydestä löydät pöytäohjeen, jossa on ratkaisuja erilaisiin ongelmatilanteisiin. Suorituksen aikana ei ole muuta teknistä tukea saatavilla. 

Mikäli ongelma ei ratkea pöytäohjeen avulla, poistu tilasta ja lähetä ilmoitus tentin keskeytymisestä tai estymisestä IT Helpdeskin itsepalvelukanavaan: Valitse “EXAM: Ilmoitus tentin keskeytymisestä” -lomake. Tarvittaessa voi ottaa yhteyttä myös osoitteeseen it-helpdesk@tuni.fi. 

Missä voin suorittaa EXAM-tenttini? 

Tampereen yliopistossa opiskelija voi suorittaa tentin Hervannan kampuksella, Kaupin kampuksella tai Keskustakampuksella. Lisäksi voit suorittaa tentin tenttivierailuna toisessa korkeakoulussaEXAM-tenttivierailu tarkoittaa, että voit tenttiä EXAM-tenttisi myös toisen korkeakoulun EXAM-tilassa. Seuraavalta sivulta näe, missä korkeakouluissa tenttivierailu on mahdollista: https://e-exam.fi/exam-tenttivierailu/. Tutustu huolella tenttivierailun ja kohdekorkeakoulun ohjeisiin. 

Tentaattori

Miten tenttiin lisätään toinen tentaattori/arvioija?  

Tentin tentaattori voi lisätä tenttiin muita tentaattoreita tai arvioijia. Kirjaudu EXAMiin ja avaa tentin Perustiedot-välilehti. Siirry kohtaan Tentaattorit/Arvioijat, joka löytyy Tentin arviointi -otsikon alta. Kirjoita henkilön nimi ja valitse hänet vaihtoehdoista. Paina lopuksi Lisää-painiketta. Jotta voit lisätä kyseisen henkilön, on hänen täytynyt käydä kerran EXAMissa kirjautumassa. 

Miten tentti julkaistaan uudelleen opiskelijoiden varattavaksi? 

Jos tentti on sulkeutunut tenttiperiodin päättymisen takia, tentin saa uudelleen auki päivittämällä tenttiperiodia. Löydät tentin EXAMin Työpöydältä, Arkistoidut tentit –välilehdeltä. 

Miten tentin kestoa voi muuttaa? 

Jos tentissä ei vielä ole varauksia, muuta tentin kestoa Julkaisuasetukset-välilehdelläJos tenttiin on ehtinyt tulla jo varauksia, ota yhteyttä ylläpitoon osoitteeit-helpdesk@tuni.fi kautta. Varauksen tehneille opiskelijoille on ilmoitettava, että heidän on poistettava olemassa oleva varaus ja varattava uusi suoritusajankohta.  

Miten vapautan suorituskerran uusintaa varten? 

Jos tentti on keskeytetty, voit vapauttaa tentin uudelleen suoritettavaksi tentin Suoritukset -välilehdellä klikkaamalla opiskelijan nimen perässä olevaa Vapauta -painiketta. 

Jos suorituskertojen määrä (ennen arviointia) on loppunut ja suoritus on palautettu, voit arvioida palautetun suorituksen ja lukita arvioinnin. Tämän jälkeen opiskelija voi varata uuden suoritusajankohdan, jos tenttiperiodia on vielä jäljellä. 

Mistä löydän tenttini TUNI EXAMista? 

Löydät sähköiset näyttösi EXAMista Työpöytä-sivulta. Tentit on jaoteltu seuraaviin välilehtiin: aktiiviset tentit, arvioitavat tentit, arkistoidut tentit ja tenttiluonnokset. Jos kyseessä on EXAM-yhteistentti, käytä tietokonetta tentin etsimiseen, jotta Työpöytä-valikkoa painamalla saat esiin vaihtoehdon Yhteistentit. 

Ongelmatilanteet

Käytännön asiat: tenttipalvelut.tau@tuni.fi
Tekniset ongelmat: it-helpdesk@tuni.fi