Oppien ja koppien koostamista keväällä 2020

Kampus-sote hankekokemuksia työstetään muun muassa Excel-taulukon avulla.

Kirjoittajat: Kampus sote -hanketiimi

Kampus sote -hankkeen tavoitteena on ollut edistää organisaatio-, sektori- ja aluerajat ylittävän yhteistyön muodostamista sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseksi. Hankkeen päätavoitteeksi on kuvattu sote TKI-ekosysteemin muodostaminen ja mallintaminen. Kuitenkin puhuttaessa ”sote TKI-ekosysteemistä” olemme tunnistaneet, että tekemistä ja osaamista rajataan liiaksi sote-sektorin sisään, joka ei ekosysteemipohjaisessa kehittämisessä ole tarkoituksenmukaista: tavoitteena on juurikin saavuttaa eri alojen ja eri taustaisen toimijoiden osaamisen kombinaatioilla (esim. out-of-box -thinking, serendipity) kehittämistä ja innovaatioita, jotka eivät perinteisemmillä kehittämistoimilla olisi mahdollisia.

Kampus-sote -hankkeessa sote TKI-ekosysteemin kehittämistyön pohja on luotu ruohonjuuritason tarpeista ja haasteista. Elävän elämän haasteita on tunnistettu eri lähteistä esimerkiksi haastattelemalla sote-alan ammattilaisia ja tutustumalla eri organisaatioiden julkaisemiin raportteihin. Elävän elämän haasteita on käsitelty myös muissa sote-alan hankkeissa ja haasteille on kaavailtu esimerkiksi yhteistä ”tarvepankkia”, joka tekisi sote-alan kehittämistarpeita näkyväksi. Haasteissa esitettyihin tarpeisiin on kehitetty ratkaisuja Kampus sote -hankkeen järjestämissä monialaisissa ja -taustaisissa ideointi- ja konseptointityöpajoissa, joista syntyneet konseptiaihiot ovat edenneet jatkokehittämiseen ja testaukseen. Kokemuksia työpajoista voit lukea Blogista ja kaikki menneet tapahtumat löydät Tapahtumat-osiosta. Työpajoissa syntyneet konseptit ja niiden prosessin puolestaan löydät Ideat ja konseptit -osiosta.

Nyt maaliskuussa 2020 konseptien kokeilu on joko käynnissä tai arviointivaiheessa Pirkanmaalla, Satakunnassa ja Etelä-Pohjanmaalla. Hankkeessa ollaan analysointivaiheessa, jossa keräämme yhteen oppeja ja koppeja kolmen maakunnan alueelta yhteiskehittämisestä ja eri taustaisten toimijoiden yhteistyön tasosta sote TKI-ekosysteemin toimintalogiikan mallintamiseksi. Mukana työssä on ollut laaja joukko asiantuntijoita eri organisaatioista ja sektoreilta aina ensimmäisistä työpajoista lähtien. Matkan varrella peilaamista ja sparraamista on tehty myös muiden hankkeiden kanssa. Yhteisellä kehittämisorientoituneella matkalla konseptien kehittäjien, kokeilijoiden, tutkijoiden ja asiantuntijoiden kanssa olemme myös saaneet syötteitä sille, millaisia mahdollisuuksia korkeakouluyhteisöllä sote TKI-ekosysteemin yhtenä toimijana voisi olla.

Hankkeen seuraavana askelena onkin kuvata korkeakouluyhteisön toimintamalli ja työvaiheet korkeakouluyhteisölle suunnatussa työkirjassa. Työkirja keskittyy korkeakouluyhteisön rooliin osana sote TKI-ekosysteemiä sekä mallintamaan sote TKI-ekosysteemin rakennuspalikat, toimijat, elementit sekä toimijoiden roolit ja hyödyt osana keskinäisriippuvaa systeemiä. Työkirjan pohjana toimivat sekä ilmiötä käsittelevä kirjallisuus että erityisesti Kampus sote -hankkeen aikana kerätyt opit. Olemme keränneet kolmen maakunnan hankekokemukset yhteen, joiden perusteella sekä kirjallisuuteen että korkeakouluyhteisön strategiaan peilaten tavoitteemme on muodostaa korkeakouluyhteisölle visio sen roolista osana sote TKI-ekosysteemin toimintaa sekä tätä myöten esittää visiota palvelevia toimenpidesuosituksia. Työkirjan ajatuksia esitämme ohjausryhmien ja asiantuntijoiden kommenteille jo työstövaiheessa avoimuuden periaatteiden mukaisesti.

Haastavasta koronavirustilanteesta huolimatta haluamme jatkaa avointa työskentelyä ja mahdollisimman monien toimijoiden osallistamista prosessiin. Informoimme kotisivuillamme tulevista tapahtumista, joihin jokainen kiinnostunut on tervetullut mukaan.