Tutkimus on osa laajaa kansainvälistä ECEWP-tutkimushanketta, jossa on mukana tutkijoita Australiasta, Hongkongista, Singaporesta ja Kanadasta. Hankkeen tavoitteena on tuottaa vertailevaa tutkimustietoa varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvoinnin tilasta eri maissa. Kokonaisvaltaisen työhyvinvoinnin tutkimusta varhaiskasvatuksen kontekstissa tarvitaan lisää. Erityisen ajankohtaiseksi varhaiskasvatuksen opetus‑ ja kasvatushenkilöstön työhyvinvoinnin tutkimisen tekee maailmanlaajuinen COVID‑19 tilanne, joka on lisännyt haasteita jo entisestään vaativaan työhön.
Toteutettu kysely oli Suomen osatutkimuksen ensimmäinen vaihe, jonka avulla kartoitettiin työhyvinvointiin ja stressiin vaikuttavia yksilöllisiä ja organisatorisia tekijöitä. Aineistoa analysoidaan parhaillaan, ja tuloksista tullaan tiedottamaan myöhemmin. Tutkimuksen seuraavassa osiossa syvennytään etnografisesti työhyvinvoinnin rakentumiseen työntekijöiden, työtiimin ja organisaation välisessä vuorovaikutuksessa päiväkodin arjessa.
Mari Saha
Eerika Rouvinen