Tampereen ja Oulun yhteistyötä mentor-koulutuksen kehittämisessä esiteltiin NERA-konferenssissa Turussa

Päivi Kupila ja Anna-Maija Puroila.

Maaliskuun alussa Turussa järjestettiin pohjoismainen koulutuksen tulevaisuuden konferenssi NERA, "Rethinking the futures of the education in Nordic countries". Päivi Kupila Tampereen yliopistosta ja Anna-Maija Puroila Oulun yliopistosta olivat siellä esittelemässä mentor-koulutusta ja sen kehittämistä.

Oulun ja Tampereen yliopistojen yhteisessä ASKEL-hankkeessa kehitetään työssäoppimista ja sen ohjausta. Anna-Maija Puroila Oulun yliopistosta sekä Päivi Kupila Tampereen yliopistosta olivat esittelemässä yliopistojen yhteistyötä mentor-koulutuksen kehittämisessä pohjoismaisessa NERA-konferenssissa. Esityksen aiheena oli ”From practitioners to teacher educators? Reconsidering mentoring early childhood teachers’ roles in preservice teachers’ practicums”.

Esitys herätti kiinnostusta yleisössä ja osoitti sen, että olemme Tampereella jo pitkällä työssäoppimisen ohjauksen mentorointikäytännöissä ja mentorointikoulutuksessa. Niin Suomessa kuin kansainvälisestikin työssäoppimisen ohjaajien mentor-koulutukset eivät ole itsestäänselvyyksiä, vaikka niiden merkitys opiskelijoiden oppimiselle työssäoppimisjaksojen aikana tunnistetaan.

Lisää tietoa ASKEL-hankkeesta löytyy hankkeen internetsivuilta. Sinne lisätään lähiaikoina myös konferenssiesityksen diat.