Kirjautumisongelmien ratkaiseminen

1) Tarkista nettiselain
2) Varmista, että käyttäjätunnuksesi toimivat
3) Jos kirjautumissivu on tyhjä tai EXAMin käyttöliittymä ei päivity
4) Kirjautuessa ei voi valita oikeaa korkeakoulua
5) Kokeile kirjautumista toisella laitteella
6) Ota yhteyttä EXAMin tukeen

1) Tarkista nettiselain

Tarkista mitä nettiselainta käytät? EXAM ei valitettavasti toimi hyvin Internet Explorer -selaimella. Käytä mitä tahansa muuta yleisesti käytettyä selainta, esimerkiksi: Mozilla Firefox, Google Chrome, Microsoft Edge, Apple Safari.

2) Varmista, että käyttäjätunnuksesi toimivat

Jos sinulla on Tampereen korkeakouluyhteisön TUNI-tunnukset, kokeile kirjautumista esimerkiksi Tampereen korkeakouluyhteisön käyttövaltuushallintapalveluun: https://id.tuni.fi/idm/

3) Kirjautumissivu on tyhjä tai EXAMin käyttöliittymä ei päivity

Sulje koko nettiselain tai tee pakotettu uloskirjautuminen EXAMista:
https://exam.tuni.fi/Shibboleth.sso/Logout

Yritä sen jälkeen kirjautua uudelleen:
https://exam.tuni.fi

Yllä oleva ongelma johtuu yleensä kertakirjautumisen aikakatkaisusta eli et ole tehnyt vähään aikaan mitään ja sinut on siksi kirjattu ulos HAKA-kirjautumisesta.

Myös heikko VPN-yhteys voi aiheuttaa ongelmia. EXAMin käyttäminen ei vaadi VPN-yhteyttä.

4) Kirjautuessa ei voi valita oikeaa korkeakoulua

Ongelma voi koskea käyttäjiä, joilla on tunnukset useaan suomalaiseen korkeakouluun.

Jos et voi kirjautuessa valita organisaatioksi ”Tampereen korkeakoulut”, tyhjennä selaimen välimuisti tai resetoi HAKA-organisaatiovalinta sivulla: https://haka.funet.fi/shibboleth/WAYF > Napsauta Palauta (Reset).

Yritä sen jälkeen kirjautua uudelleen:
https://exam.tuni.fi

5) Kokeile kirjautumista toisella laitteella

Jos kirjautuminen toisella tietokoneella tai puhelimella toimii, testaa kirjautumista selaimen yksityistä tilaa käyttäen.

Selainkohtaiset ohjeet yksityisen tilan käynnistämiseksi:
Google Chrome
Mozilla Firefox

Jos kirjautuminen toimii yksityistä tilaa käyttäen, tyhjennä kaikki selaimen väliaikaiset tiedostot ja kokeile kirjautumista normaalisti uudelleen.

Jos kirjautuminen ei vieläkään toimi: Tutki yhdistääkö käyttämiäsi laitteita jokin sama ohjelmisto, asetus tai verkko. Esim. tietty tietoturvaohjelmisto tai nettiselaimen lisäosa (Ad-blocker, NoScript tms.) tai kodin WLAN-verkko ja verkon palomuuri?

6) Ota yhteyttä EXAM-tukeen

Jos mikään edellisistä ei vastaa ongelmatilannettasi ja kirjautuminen ei edelleenkään onnistu:

Ota virhetilanteesta kuvankaappaus (Print Screen -näppäin näppäimistöltä) ja lähetä se lyhyen kuvauksen kanssa osoitteeseen exam@tuni.fi.