Markkinointikokeilu: MyMove-Liikkeelle! -sovellus

People running together
Kuvituskuva.

MyMove-Liikkeelle! -sovelluksen markkinointikokeilu toteutettiin haastattelemalla yksityisellä, julkisella ja kolmannella sektorilla toimivia sosiaali-, terveys-, ja hyvinvointialojen asiantuntijoita Porissa, Seinäjoella ja Tampereella. Haastateltavien työtehtäviin kuului liikunnasta ja erityisesti liikunnan lisäämisen tarpeesta puhuminen.

Yksilöllisyys ja yhteisöllisyys sopivat samaan sovellukseen

Saman tyyppisiin sovelluksiin verrattuna MyMoven – Liikkeelle ! –sovelluksen liikkumiseen motivoivaa ja matalan kynnyksen osallistumiseen kannustavaa ideaa pidettiin erittäin hyvänä. Kaikki haastateltavat olivat valmiita suosittelemaan sovellusta sopiville kohderyhmille, joita katsottiin olevan useita aina nuorista opiskelijoista ikäihmisiin. Osa haastateltavista olisi itse kiinnostunut käyttämään sovellusta. Yhden haastateltavan sanoin:

”Arkiliikunnasta pitäisi tulla ja saada vielä helpompaa.”

Suurin osa haastateltavista näki applikaation sosiaalisen ulottuvuuden erittäin tärkeäksi yhteisöllisyyden ja osallisuuden lisäämisen näkökulmasta. Liikkumattomuuteen liittyy usein työttömyyttä ja yksinäisyyttä. Sovelluksen mahdollistama yhteisöllisyyden syntyminen ja tutustuminen kanssaliikkujiin tukevat innostusta liikkumiseen ja omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen.

Lisäominaisuuksia ja saman tyyppisten sovellusten käyttömahdollisuuksia

Haastateltavat esittivät MyMove – Liikkeelle! -sovellukseen useita lisäominaisuuksia, kuten esimerkiksi vertaistuki henkilökohtaisten tarinoiden kautta, Skype-yhteislenkki tai matcheista treffikutsu automaattisesti. Sovellus voisi toimia yhtenä tapana tutustua alueen ihmisiin yhteisen liikuntamuodon kautta.

Sovellusta voisi käyttää alueella tarjolla olevien liikuntamuotojen markkinoimiseen esimerkiksi niin, että käyttäjät voisivat jakaa ja suositella omia kokemuksia jostakin liikuntalajista. Sovellus voisi tuoda yhteen myös liikunta-alan ammattilaisia ideoimaan uudenlaisia liikuntamahdollisuuksia, joita ammattilaiset voisivat toteuttaa.

Saman tyyppinen sovellus toimisi yhden haastateltavan mukaan kaikkeen harrastamiseen, kuten esimerkiksi kulttuuriharrastuksiin. Yksi haastateltava näkisi tarpeen vastaavanlaiselle sovellukselle ravitsemuksen ja elintapa-asioiden muutostarpeisiin. Saman tyyppinen sovellus voisi toimia myös ystävähakuna.

Tällä voisi löytää kaverin tai ystävän muuhunkin kuin vain liikuntaan. Olis vähän niin kuin kaveritinder, jolla haetaan ihan ystäviä”.

Entä ansaintalogiikka?

Haastateltavat pitivät tärkeänä sovelluksen maksuttomuutta asiakkaille mutta sovellus voisi sisältää lisäpalveluja, joista asiakas voisi maksaa.

Sovelluksen rakentamisen ja kehittämisen kustantajaksi haastateltavat esittivät valtiota tai kuntia, mikä voisi mahdollistaa sovelluksen valtakunnallisen käytön. Muita mahdollisia rahoittajia voisivat haastateltujen mukaan olla työterveyspalvelut, YTHS ja erilaiset hankkeet (ESR, Leader, ministeriöiden ja maakuntaliittojen rahoitukset). Useimmat ehdottivat sovelluksen kehittämisyhteistyöhön mukaan oppilaitoksia ja kolmatta sektoria, erityisesti järjestöjä.

Haastateltavat eivät pääsääntöisesti nähneet omia organisaatioitaan potentiaalisina kustantajina tämän tyyppiselle palvelulle vaan he näkivät omaksi roolikseen useimmin sovelluksen esittelyn ja tiedon levittämisen sekä sovelluksen hyödyntämisen omassa asiakastyössään. Yksi yrittäjä näki mahdolliseksi olla mukana myös pienellä rahoituksella.

Haastateltavat ehdottivat myös, että yritykset voisivat toimia sponsoreina (markkinointi ja näkyvyys), sovellukseen voisi myydä mainoksia ja sovelluksessa voisi olla sisältömarkkinointiosio, johon esimerkiksi bloggarit voisivat tuottaa sisältöä.

Katso myös, miten sovelluksen kehittäminen on edennyt markkinointikokeiluun: MyMove – Liikkeelle! – sovellus liikkumisen ilon löytämiseksi

Kirjoittaja: Elina Patana