7.3.2019 Kolme avointa ovea sote-bisnekseen (Pirkanmaa)

Työpajassa kerättiin kokemuksia yhteiskehittämisestä monin eri tavoin.

Katso täältä päivitys kolmen hankkeen tilanteeseen kesällä 2019!

Aika: 7.3.2019, klo 8.30-12
Paikka: Pääkirjasto Metso, Kuusi-Sali

8:30 – 9:00:  Aamukahvit
9:00 – 9:10:  Visiona Smart Sote? – sote-alan TKI-toiminta Pirkanmaalla
Petri Räsänen, Johtaja innovaatio- ja tulevaisuustyö, Pirkanmaa maakunta TKI-vastuuvalmistelija

9:10 – 9:30:  Kolme uutta hanketta, Jarkko Lumio, suunnittelupäällikkö, avo- ja asumispalvelut, Tampereen kaupunki

CoHeWe, Niko Lönn, Kampus Sote, Nadja Nordling, Kehys, Reijo Itkonen

9:30 – 10:00: Tutkimustieto sote-kehityksen käyttöönJohanna Ruusuvuori, Sosiaalipsykologian professori, Tampereen yliopisto

Äitiysaplikaatio: ammattiosaaminen sote-tuotteeksi, Sini Havukainen, Layette Oy

10:00 – 11.30 Työpajatyöskentelyä: odotukset ja toiveet yhteistyölle (työpajamateriaalit)

11.30 – 12.00 Yhteenveto ja miten jatketaan

Tilaisuuden järjestivät yhteistyössä Kampus SoteCoHeWe ja Kehys –hankkeet (EAKR)

Projektikoordinaattori Nadja Nordling herättelemässä keskustelua tulevaisuuden kehittämistoiveista.

Aamupäivän mini-seminaarissa esiteltiin kolme uutta hanketta, joiden puitteissa sote-kentässä toimivien yritysten, korkeakoulujen, kolmannen ja julkisen sektorin ammattilaisten ja asiantuntijoiden on mahdollista tuoda osaamistaan osaksi sote-kehittämistä käytännön kokeilutoiminnan kautta. Tilaisuuden avasi Petri Räsänen (johtaja innovaatio- ja tulevaisuustyö, Pirkanmaa maakunta TKI-vastuuvalmistelija). Lisäksi kuulimme innostavia esimerkkejä käytännön sote-kehittämisestä ja tutkimuksen roolista Johanna Ruusuvuoren (sosiaalipsykologian professori, Tampereen yliopisto) ja Sini Havukaisen (toimitusjohtaja, Layette Oy) puheenvuoroissa. Työpajaosuus herätti vilkasta keskustelua sote-kehittämisestä tilaisuuden 73 osallistujan joukossa (8 kaupungin edustaja, 19 korkeakoulun edustaja, 13 muu julkinen toimija, 3 opiskelija, 23 pk-yrityksen edustaja, 2 suuryrityksen edustaja, 4 yhdistyksen edustaja, 7 yhdistyksen edustaja).

Nostoja esityksistä ja keskustelusta:

• Pirkanmaalla on rakennettu vahva pohja sote-kehittämiselle. Sote-alan TKI-tilannekuva on täsmentynyt ja vuorovaikutus ja yhteistyö toimijoiden välillä tiivistynyt. Käynnissä on useita sote-kentän hankkeita, jotka luovat hyvän pohjan kehittämiselle. Näissä hyödynnetään laajasti teknologiaa parantamaan alueen asukkaiden elämänlaatua sekä sote-palveluiden tehokkuutta.
  • Tutkimusta on hyödynnetty sote-kehittämisessä laajasti ja parhaimmillaan tutkimustietoon perustuva sote-palveluiden ja –järjestelmien kehittäminen on johtanut myös kansainvälistyviksi liiketoimintastrategioiksi. Miten voimme tukea näiden menestystarinoiden syntyä ja kiinnittää tutkimusta systemaattisemmin sote-palveluiden ja –järjestelmien perustaksi?
  • Kehittämistyötä on jo tehty paljon ja tämä työ on erityisen tärkeää tuoda kehittämistyön pohjaksi. Tärkeää on kuitenkin pitää katse suunnattuna tulevaan eikä katsoa taaksepäin.
  • Yhteistyö eri toimijoiden välillä on mahdollisuus, mutta yhteistyön organisointi vaatii työtä ja suunnan osoittamista sekä vastuunottamista jonkun tahon toimesta. Lisäksi tieto kehittämisestä tulisi saattaa paremmin myös ruohonjuuritason työntekijöille ja heidän osaamisensa tulisi kiinteämmin tuoda osaksi kehittämistoimintaa eri vaiheissa.
  • Sote-kehittäminen on ajankohtaista riippumatta koska ja missä muodossa sote-uudistus tapahtuu.

Päivän yksi kiinnostavista puheenvuoroista: Äitiysaplikaatio: ammattiosaaminen sote-tuotteeksi, Sini Havukainen, Layette Oy
Kampus-sote -hankkeen työntekijät vetämässä työpajaa.