HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISSUUNNITELMA
Opiskelija laatii omia kehittymistehtäviään vastaavan henkilökohtaisen oppimissuunnitelman (ks. HOPS-ohje) käytännön opetusjakson alussa ja seuraa suunnitelman toteutumista sekä tarvittaessa päivittää sitä. Suunnitelma on hyvä laatia kahden ensimmäisen viikon aikana. Tähän opiskelija saa tukea sekä käytännön opettajalta että yliopiston opettajalta. HOPS:ssa opiskelija konkretisoi ja aikatauluttaa omat yksilölliset käytännön opetuksen tavoitteensa. HOPS:iin merkitään myös viikoittaiset työnohjausajat sekä yliopiston oheisseminaarit. HOPS palautetaan yliopistolle oman taito-opettajan kanssa sovitulla tavalla.
OHEISSEMINAARIT
Käytännön opetuksen aikana yliopiston opettaja pitää yliopistolla kaksi oheisseminaaria, joissa käsitellään kenttäjakson kokemuksia muun muassa opiskelijoiden tekemien tehtävien kautta. Ensimmäisessä seminaarissa keskustellaan HOPSeista. Toisen seminaarin sisältö muodostuu arvot ja etiikka-tehtävän pohjalta. Oheisseminaarien tarkemmat ajankohdat sovitaan erikseen kussakin taitoseminaariryhmässä.
TEHTÄVÄT
Käytännön opetuksen jakson kuluessa tehdään tehtäviä, jotka tukevat oppimista.
OHJAUSKESKUSTELUT
Tavoitteena on, että opiskelija osaa käyttää työnohjausta, etsiä ja vastaanottaa tarpeellista tukea ammatilliselle kehitykselleen ja työskentelynsä arvioinnille. Opiskelija sopii käytännön opettajansa kanssa viikottaisista työnohjauskeskusteluista. Aikaa työnohjaukseen varataan 2 t/vko, yhteensä 18 t koko käytännön opetuksen aikana. Työnohjauksen antaminen on käytännön opettajan velvollisuus ja oikeus. Työnohjaustilanne tulee rauhoittaa ulkopuolisilta häiriöiltä, esimerkiksi puhelimelta. Opiskelija valmistautuu työnohjaukseen käytännön opettajan kanssa sovitulla tavalla, esimerkiksi kirjaamalla viikon aikana oppimispäiväkirjaansa asioita, joita haluaa käsitellä. Monet opiskelijat ovat hyödyntäneet työnohjauskeskusteluja myös kirjallisten tehtäviensä pohdinnoissa. Käytännön opettajan edellytetään saavan omalta organisaatioltaan tukea ohjausajan järjestämiseksi, koska sopimus käytännön opetuksesta on solmittu yliopiston ja käytännön opetuspaikan välillä ja sopimus velvoittaa molempia osapuolia.
OPETTAJAN OHJAUSKÄYNTI
Yliopiston opettaja vierailee opiskelijan käytännön opetuspaikassa (tai on muutoin yhteydessä, esim. Teamsin tai Zoomin välityksellä), kun käytännön jaksoa on kulunut neljä-viisi viikkoa. Ohjauskeskusteluun osallistuvat opiskelija, käytännön opettaja sekä yliopiston opettaja. Keskustelun tavoitteena on arvioida yhdessä siihenastista oppimis- ja ohjausprosessia sekä jäljellä olevan jakson ohjelmaa ja tavoitteita. Tapaamisessa keskustellaan myös koko jakson tavoitteista sekä arvioinnin perusteista. Opiskelija ja käytännön opettaja valmistautuvat etukäteen miettimällä asioita, joita he haluavat ottaa yhteiseen keskusteluun.
POISSAOLOT
Käytännön opetuksesta voi sairauden takia olla poissa kolme päivää (työpaikalle ilmoittaen). Jos poissaolojen määrä ylittää kolme päivää, asiasta pitää ottaa yhteyttä yliopiston opettajaan. Yleensä enemmät poissaolopäivät korvataan jatkamalla käytännön jaksoa toukokuussa. Jatkopäivät on suunniteltava yhdessä käytännön opetuspaikan kanssa.