HOPS-OHJE

RUNKO

Muista kirjata HOPSin alkuun oma nimi, opiskelijanumero ja käytännön opetuspaikka,

Muista myös kirjata HOPSiin päivitetyt tiedot kaikista ohjaajistasi: nimet sekä sähköpostiosoitteet!

 1 ALKUTILANTEEN ARVIOINTI

Minä oppijana: Mitä sosiaalityöhön liittyvää jo osaan? Vahvuuteni? Kehittämisen kohteet?
Minä työyhteisön jäsenenä: Työhistoriani, ja kokemukseni työyhteisön jäsenenä olosta?
Mihin olen valmis sitoutumaan käytännön opetusjaksolla juuri tässä elämäntilanteessa/opintojen vaiheessa, esim. kuinka paljon pystyn panostamaan oppimistavoitteisiin? Mikä merkitys käytännön opetusjaksolla on sinulle itsellesi tässä kohtaa opintoja?

2 OPPIMISTAVOITTEET

Oppimistavoitteet sovitaan yhdessä ohjaajan kanssa ja ne pohjautuvat jakson osaamistavoitteisiin (Opiskelija hallitsee sosiaalityön asiakastyön perustaidot, tuntee sosiaalityön työtapoja, käytäntöjä ja toimintaympäristöjä ja on rakentanut perustan oman ammatti-identiteettinsä kehitykselle).

Työtehtävien oppimiseen liittyvät tavoitteet.

Tiedollisten valmiuksien kehittymiseen liittyvät tavoitteet.

Taidollisten eli menetelmällisten valmiuksien kehittymiseen liittyvät tavoitteet.

Eettisten valmiuksien kehittymiseen liittyvät tavoitteet.

Ammatillisen identiteetin rakentumista edistävät tavoitteet.

3 HENKILÖKOHTAISET KEHITTYMISTEHTÄVÄT

Esitä HOPSissa mahdollisimman konkreettisesti – edellä kuvattuihin yleisiin tavoitteisiin peilaten:

Miten voin edistää omia tiedollisia, taidollisia ja eettisiä valmiuksiani käytännön opetusjakson aikana?

Miten ja mitä hyödyntäen alan rakentamaan ammatillista identiteettiäni?

Laadi omasta HOPSista ennen kaikkea omaa oppimistasi: omia lähtökohtiasi, kehittämistarpeitasi ja henkilökohtaisia tavoitteitasi palveleva käytännöllinen suunnitelma.

4 AJANKÄYTTÖSUUNNITELMA

Viikkokohtainen ohjelma (karkea, yleinen)
Viikoittaiset työtehtävät
Viikoittaiset ohjausajat (18 t)
Työpaikan koulutukset ja palaverit
Tutustumiskäynnit
Oheisseminaarit ja kirjoittamispäivät (oppimispäiväkirja, etiikkatehtävä, loppuessee, päättöseminaarin esitys)
Yliopiston opettajan ohjauskeskustelu

Päättöseminaari